بازگشت ۱۱ خط کشتیرانی بین‌المللی به ایران

لینک کوتاه: freena.ir/detail/33198
ساعت 10:12 دوشنبه 15 تير 1394
با لغو برخی تحریم‌ها علیه ایران، خطوط کشتیرانی بزرگ دنیا برای بازگشت به بنادر ایران اعلام آمادگی کرده‌اند که تاکنون ۶ شرکت کشتیرانی بزرگ بین‌المللی به ایران بازگشته‌اند و پنج شرکت دیگر در راه بنادر ایران هستند.

به گزارش فرينا، معاون امور بندری و مناطق ویژه سازمان بنادر و دریانوردی با اعلام این مطلب گفت: بنادر ما هیچ وقت تحت تحریم نبود بلکه برخی شرکت هایی که دربنادر ایران فعال بودند تحریم شدند و در حوزه کشتیرانی نیز شرکت‌های کشتیرانی از نظر بیمه و برخی مباحث مالی تحریم شدند.
جلیل اسلامی افزود: تحریم حمل و نقل یکی از اهداف اصلی غرب و مهمترین بخش تحریم‌ها بود تا به تجارت خارجی ایران و در نتیجه اقتصاد ملی فشار وارد شود و حمل و نقل کالا از طریق کشورهای واسطه هزینه‌های تمام شده حمل و نقل دریایی و کالا را افزایش داد.
اسلامی گفت: همچنین با خودداری شرکت‌های بیمه خارجی از ارائه خدمات به کشتی هایی که عازم بنادر ایران بودند، مشکلاتی در زمینه ترددخطوط کشتیرانی به مقصد بنادر ایران به‌وجود آمد که البته براساس بیانیه سوئیس و اجرایی شدن آن، شرایط برای تردد کشتی‌های خارجی به کشور فراهم شده است.
وي افزود: بعد از بیانیه سوئیس، اقبال و علاقه شرکت‌های خارجی برای حضور در بنادر ایران افزایش یافت و از فروردین ماه کار متمرکزی برای دعوت از کشتیرانی‌های معتبر آغاز کرده‌ایم و مذاکره آغاز شده است و همه این خطوط برای حضور در بنادر ایران اعلام آمادگی کرده‌اند.
اسلامی گفت: تاکنون 6 خط معتبر کشتیرانی فعالیت خود را در ایران از سر گرفته‌اند و این خطوط از کشورهای سنگاپور (پی آی ال)، کره (هیوندای)، ایتالیا (مسینا)، تایلند (ون های) و خطوط مشترک آسیایی(سیماتک و او ای ال) هستند. همچنین مذاکره با پنچ خط کشتیرانی دیگر مانند «مرسک»، «هان جین»، «وای‌ام ال»، «اورگرین»، «سی ای ام سی جی ام» نیز انجام شده است.
وی ادامه داد: نمایندگانی از این شرکت‌ها برای بازدید به ایران آمدند و درخواست خود را برای آغاز کار در بنادر ایران ارائه داده‌اند.
معاون امور بندری و مناطق ویژه سازمان بنادر و دریانوردی گفت: خطوط کشتیرانی ایرانی نیز در حال حاضر در کشورهای آسیایی فعالیت دارند. 50 درصد کالاهای کانتینری از طریق خطوط کشتیرانی داخلی جابه‌جا می‌شود. فعالیت خطوط ایرانی بیشتر در کشورهای آسیایی است اما در مذاکرات اخیر برای فعالیت این خطوط در کشورهای اروپایی نیز تصمیم هایی گرفته شده است.
وی افزود: 85 درصد حمل و نقل در کشور ازطریق بنادر است به همین دلیل به دنبال نوشتن برنامه‌ای جدی برای توسعه بنادر و کشتیرانی برای بعد ازلغو تحریم‌ها هستیم.
اسلامی گفت: لغو تحریم‌ها باعث افزایش تردد خطوط کشتیرانی بین‌المللی به بنادر ایران می‌شود و طرح ‌های مختلفی برای توسعه بنادر مهم در دستور کار قرار گرفته است. درهمین زمینه برای توسعه و تکمیل بخشی ازظرفیت‌های بندر چابهار توافقنامه همکاری بین هند و ایران امضا شده است ودر بندر شهید رجایی نیز برای توسعه فاز3 برنامه ریزی شده است. درسایر بنادر نیز همه ظرفیت‌سازی‌ها در حال انجام است که پاسخگوی ترافیک ناشی از شرایط آتی اقتصادی خواهد بود.
معاون امور بندری و مناطق ویژه سازمان بنادر و دریانوردی در پايان افزود: خطوط معتبر بین‌المللی برای سرمایه‌گذاری در بنادر ایران اظهار علاقه کرده‌اند که مقدمات اعضای توافقنامه آماده شده است و چند اپراتور بین‌المللی هم درخواست خود را برای حضور در ایران ارائه کرده‌اند.





آخرین اخبار

ابراز همدردی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد در پی حادثه معدن طبس
صدور 10 هزار مجوز کسب و کار در «اروند»
قدردانی معاون اول رییس‌جمهور از دبیر و کارکنان دبیرخانه شورایعالی و مناطق
20 هزار ميليارد سرمايه‌گذاري در لجستيك و حمل و نقل ماكو
اشتیاق سودانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو