افزايش رونق واحدهاي توليدي و صنعتي در منطقه ويژه خراسان جنوبي

لینک کوتاه: freena.ir/detail/33684
ساعت 14:23 چهارشنبه 21 مرداد 1394
رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت استان خراسان جنوبي به همراه هیئت رئیسه اتاق های اصناف شهرستان های استان از منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبي بازديد كردند.


به گزارش فرينا، مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی استان خراسان جنوبي با حضور در نشستي كه در حاشيه اين بازديد برگزار شد فلسفه وجودی مناطق ویژه اقتصادی را سرعت بخشیدن به حرکت یک محدوده جغرافیایی شهرستانی یا استانی به سوی رونق و توسعه دانست و گفت: قانون گذار با این هدف مسایل و مشکلات وموانع بر سر راه توسعه اقتصادی مناطق ویژه اقتصادی حذف کرده و تسهیلات و تخفیفات و قوانینی را برای تسریع در توسعه برای این مناطق تعریف کرده است.
مرتضي صفدری زاده به ترتیب از سرمایه گذاران بومی استان، سرمایه گذاران ملی و سرمایه گذران خارجی به عنوان اولویت های اول، دوم و سوم سرمایه گذاری در منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی نام برد و افزود: دراین راستا و برای جذب سرمایه گذاران تا کنون جلسات متعددی را با دست اندرکاران امور صنعتی و اقتصادی استان و کشور و نیز تجار کشور افغانستان داشته ایم که امیدواریم این جلسات که تداوم خواهد داشت در معرفی فرصت ها، توانمندی ها و ظرفیت های استان و منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی و نیز استفاده از نظرات و پیشنهادات فعالان این بخش ها موثر باشد.
صفدري زاده گفت: سازمان مسئول منطقه ویژه اقتصادی علاوه بر سایت اصلی، قطعه ای منفصله به مساحت 100 هکتار در نقطه صفر مرزی ایجاد کرده که ایجاد این دو سایت با دو عملیات اجرایی جداگانه هم مزایایی دارد و هم دردسر هایی برای اداره کردن و البته توسعه اقتصادی استان و کشور به قدری شیرین است که تلخی برخی دردسر ها و گرفتاری ها را جبران و قابل تحمل می کند.
وي در ادامه به تشریح برخی مزایای منطقه ویژه اقتصادی استان پرداخت و گفت: منطقه ویژه اقتصادی استان ارزانترین نرخ زمین و تعرفه ها را در بین مناطق ویژه اقتصادی و شهرک های صنعتی کل کشور دارد که ناشی از نگاه توسعه ای و سرعت بخشی به رونق واحدهای تولیدی و صنعتی است.
صفدري زاده با اشاره به اینکه برای استفاده صنایع و صنوف فعال استان از ظرفیت های منطقه ویژه اقتصادی نیز برنامه هایی داریم افزود: وارد کردن مواد اولیه مورد نیاز با تعرفه های اندک گمرکی و استفاده از 10 سال معافیت مالیاتی از سال 95 برای واحدهای فعال در منطقه ویژه اقتصادی از جمله تسهیلات پیش بینی شده است.
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی با بیان این که دست تمام کسانی را که دغدغه توسعه این استان را دارند می بوسیم در خصوص قیمت واگذاری زمین در منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی گفت: سرمایه گذاران در بخش تولید به ازای هر مترمربع زمین در منطقه ویژه اقتصادی استان 28 هزار تومان و آن هم در اقساط 16 ماهه می پردازند و سند رسمی مالکیتی نیز به نام خود دریافت می کنند.

همه صنوف، فرصت حضور و سرمایه گذاری در منطقه ویژه اقتصادی استان را دارند
 وی با اشاره به این که همه صنوف حضور و فعالیت در منطقه ویژه اقتصادی استان را دارند افزود: ما آمادگی واگذاري ظرفيت هاي مورد نياز به بخش خصوصي را دارد. مراکز اقامتی و رفاهی، فروشگاه، خوابگاه، انبارهای اجاره ای و... در سایت مرزی منطقه ویژه اقتصادی می تواند به بخش خصوصی واگذار شود. البته سازمان منطقه ویژه اقتصادی چنانچه در ابتدای کار، بخش خصوصی متقاضی نباشد این پروژه ها را اجرا می کند اما هرگاه و در هر مقطع از کار اگر بخش خصوصی تمایل به اجرای پروژه داشت امکان واگذاری وجود خواهد داشت و اصناف می توانند به این بخش ها ورود پیدا کنند.


اصناف استان می توانند از ظرفیت های منطقه ویژه اقتصادی بهترین استفاده را ببرند
در ادامه اين نشست رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت استان خراسان جنوبي گفت: توسعه اقتصادی و فعالیت های منطقه ویژه اقتصادی نقش اثرگذاری در افزایش صادرات کشور و استان دارد و باعث رونق گمرکات خراسان جنوبی می شود.
نعمت اله حقيقي با بیان این مطلب افزود: با توجه به مشکلات چند دهه گذشته در کشور افغانستان و وجود منابع طبیعی کشاورزی و معدنی غنی در آن کشور ، منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی شرایط خوبی را با هدف توسعه مبادلات تجاری و اقتصادی با افغانستان در مرز و مرکز استان ایجاد نموده که بارقه امیدی برای توسعه خراسان جنوبی است و این فرصت درحالی فراهم شده که حجم فعالیت های در منطقه ویژه اقتصادی استان در کمتر از 18 ماه به انجام رسیده و من کمتر منطقه ویژه اقتصادی را در سطح کشور دیده ام که در این زمان کوتاه این حجم فعالیت در آن انجام شده باشد.

آنچه در خراسان جنوبی باعث توسعه می شود منابع انسانی است
حقيقي با اشاره به اینکه معتقدیم منطقه ویژه اقتصادی فرصتی طلایی و بهترین روش برای جذب سرمایه گذاران است گفت: سازمان مسئول منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی سازمان صنعت معدن و تجارت را در کنار خود ببینید و مطمئن باشید در حد بضاعت شما را همراهی خواهیم کرد و این را وظیفه خود می دانیم .
وي بر ضرروت تربیت مدیران و کارشناسان تاکید کرد و افزود: توسعه یافتگی با داشتن معادن غنی محقق نمی شود و آنچه که در این استان باعث توسعه می شود منابع انسانی است و برای استفاده از سایر ظرفیت های استان باید سطح منابع انسانی را ارتقا بخشیم. 
رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت استان خراسان جنوبي گفت: 26 هزار واحد صنفی با ایجاد 40 هزار شغل در استان فعال هستند که با احتساب خانواده های آنان به حدود 200 هزار نفر می رسند و این به معنی ارتزاق مستقیم و غیر مستقیم حدود یک چهارم جمعیت استان در بخش اصناف است.

استقبال سرمایه گذاران برای حضور در منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبي
در ادامه اين نشست معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان نيز حجم بالای فعالیت های عمرانی در منطقه ویژه اقتصادی استان را در مدت زمانی کوتاه را نشان از مدیریت خوب این منطقه دانست و گفت: سرمایه گذران استان و به ویژه اصناف می توانند از ظرفیت های منطقه ویژه اقتصادی نهایت استفاده را ببرند. در حال حاضر از سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در منطقه ویژه اقتصادی استان دعوت می شود اما قطعا در آینده سرمایه گذارن باید برای حضور و فعالیت در منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی خواهش کنند و لذا باید از فرصت طلایی منطقه ویژه اقتصادی در اسرع وقت استفاده کرد.

اصناف در منطقه ویژه اقتصادی دغدغه پرداخت مالیات نخواهند داشت
رئیس اتاق بازرگانی اصناف مرکز استان نيز در اين نشست آینده ای روشن را برای منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی پیش بینی کرد و گفت: شما می توانید در شهرستان های خود مزایای منطقه ویژه اقتصادی استان را تشریح کنید و از سرمایه گذاران به ویژه اصناف برای سرمایه گذاری در منطقه ویژه اقتصادی دعوت نمایند زیرا اصناف در اینجا دغدغه پرداخت مالیات نخواهد داشت.
مهدی ماهگلی ضمن قدردانی از مدیریت و پرسنل منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی افزود: با استفاده از ظرفیت ها تسهیلات و معافیت های گمرکی و مالیاتی منطقه ویژه اقتصادی استان، اصناف خراسان جنوبی می توانند با ایجاد مراکز و فروشگاه های بزرگ دراین منطقه و ارائه خدمات توزیعی و ... به رونق منطقه و توسعه استان کمک کنند و در این راستا از دولتمردان هم انتظار نگاه حمایتی و ویژه داریم.

منطقه ویژه اقتصادی سکوی پرشی برای رونق و توسعه استان و کشور
در ادامه اين نشست سرپرست امور اقتصادی و سرمایه گذاری منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبي نیز با اشاره به این که هدف ما در منطقه ویژه اقتصادی این است که با همدلی و همزبانی بخش دولتی و بخش خصوصی، سکوی پرشی برای رونق و توسعه استان خراسان جنوبی و کشور باشیم افزود: برای معرفی پتانسیل های منطقه ویژه اقتصادی جلسات زیادی را با بخش های مختلف برگزار کرده و از این پس نیز برگزار خواهیم کرد.
ملکی پیگیری و دلسوزهای رئیس و معاونین سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در راستای تامین زیرساخت ها در منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی را قابل تقدیر دانست و گفت: اینکه مرز ماهیرود در مقاطعی با ازدحام ناوگان ترانزیت کالا مواجه است نشان از ظرفیت های بالای این مرز و استان خراسان جنوبی دارد.
وی به معافیت مالیاتی 1 ساله سرمایه گذاران فعال در منطقه ویژه اقتصادی استان به عنوان امتیازی قابل توجه با متقاضیان سرمایه گذاری و به ویژه اصناف خراسان جنوبی اشاره کردو با بیان اینکه از اردیبهشت ماه سال 93 و پس از اخذ مجوزها عملیات اجرایی را در منطقه ویژه اقتصادی استان آغاز کردیم افزود: در توسعه زیرساخت ها رکوردهایی در منطقه ویژه اقتصادی استان به ثبت رسیده که در کشور بی نظیر است و نشان از عزم راسخ مسئولین منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی برای تسریع در رونق اقتصادی و توسعه استان و کشور دارد.





شناسه خبری: 33684

آخرین اخبار

ابراز همدردی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد در پی حادثه معدن طبس
صدور 10 هزار مجوز کسب و کار در «اروند»
قدردانی معاون اول رییس‌جمهور از دبیر و کارکنان دبیرخانه شورایعالی و مناطق
20 هزار ميليارد سرمايه‌گذاري در لجستيك و حمل و نقل ماكو
اشتیاق سودانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو