معافیت مالی و گمرکی واحدهای تولیدی مستقر در منطقه ویژه لرستان

لینک کوتاه: freena.ir/detail/33750
ساعت 11:47 سه شنبه 27 مرداد 1394
منطقه ویژه اقتصادی لرستان با داشتن مزیت های متعدد از جمله برخورداری از معافیت های مالیاتی و گمرکی، ارائه تسهیلات خاص به واحدهای تولیدی و ایجاد فضای رقابتی ظرفیتی ویژه برای توسعه اقتصاد باشد.

به گزارش فرينا، مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان لرستان با اشاره به اینکه در لرستان دو منطقه ویژه اقتصادی وجود دارد، گفت: یک منطقه ویژه اقتصادی لرستان در شهرستان ازنا واقع شده و سازمان مسئول آن شرکت شهرک های صنعتی لرستان است.
فرزاد محمدی با بیان اینکه منطقه ویژه اقتصادی لرستان در شهرستان ازنا می تواند از مزیت های مناطق ویژه و همچنین از مزایای شرکت شهرک های صنعتی برخوردار باشد، افزود: از واحدهای تولیدی مستقر در منطقه ویژه اقتصادی هیچ هزینه ای برای صدور پایان کار گرفته نمی شود.
محمدي با اشاره به اینکه حقوق انتفاع برای تخصیص زمین به واحدهای تولیدی در این منطقه ویژه اقتصادی در نظر گرفته شده که به صورت اقساط است، گفت: ۳۰ درصد این مبلغ به صورت نقدی و ۷۰ درصد آن به صورت اقساط ۴۲ ماهه پرداخت می شود. وي با بیان اینکه به واحدهای تولیدی مستقر در مناطق ویژه اقتصادی معافیت های مالی اختصاص داده می شود، تصریح کرد: واحدهای تولیدی مستقر در مناطق ویژه اقتصادی از مالیات بر ارزش افزوده معاف می شوند.
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان لرستان افزود: پرداخت تسهیلات خاص به واحدهای تولیدی مستقر در مناطق ویژه اقتصادی از دیگر مزایای این مناطق ویژه است.
محمدي با اشاره به اینکه معافیت های مالی اختصاص داده شده به واحدهای تولیدی قیمت تمام شده محصول تولیدی را پایین آورده و قدرت رقابت را بالا می برد، گفت: دستگاه هایی که واحدهای تولیدی مستقر در مناطق ویژه وارد می کنند معاف از پرداخت حقوق گمرکی هستند.


موقعیت جغرافیایی مناسب در منطقه ویژه لرستان
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان لرستان با بیان اینکه واحدهای تولید مستقر در منطقه ویژه اقتصادی از ضوابط قانون کار درمورد رابطه کارگر - کارفرما خارج بوده و تابع قوانین مناطق آزاد تجاری هستند، افزود: ارتباط بین مناطق ویژه اقتصادی استان های مختلف با یکدیگر از دیگر مزایای مناطق ویژه اقتصادی است.
وی با تاکید بر اینکه منطقه ویژه اقتصادی لرستان از لحاظ حوزه عملکرد عام بوده و همه فعالیت های تولیدی در این منطقه می تواند صورت گیرد، گفت: منطقه ویژه اقتصادی لرستان از نظر جغرافیایی همجوار با دو استان صنعتی مرکزی و اصفهان است.
محمدی با اشاره به اینکه در دو استان مذکور منطقه ویژه اقتصادی وجود ندارد، گفت: باید از این ظرفیت و فضای ایجاد شده نهایت استفاده را ببریم.
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان لرستان با بیان اینکه به جز استان خوزستان که دارای منطقه آزاد تجاری است سایر استان های همسایه لرستان منطقه ویژه اقتصادی فعال ندارند، تصریح کرد: این فضا شرایطی را فراهم کرده که می توان توجه تجار استان های همسایه را جلب کرد تا در منطقه ویژه اقتصادی لرستان سرمایه گذاری کنند.
وی ادامه داد: قرار گرفتن در جاده تزانزیتی خوزستان، اصفهان و تهران و همچنین نزدیکی به ایستگاه راه آهن از دیگر مزایای منطقه ویژه اقتصادی لرستان است.

صادرات ۴۳ قلم کالا به ارزش ۳.۵ میلیون دلار در چهارماهه اول سالجاری
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان لرستان با اشاره به اینکه در چهارماهه اول سالجاری ۴۳ قلم کالا در منطقه ویژه اقتصادی لرستان به سایر کشورها صادر شده است، گفت: صادر کردن این اقلام، سه میلیون  و ۴۵۳ هزار دلار ارزش داشته است.
محمدی با بیان اینکه در چهارماهه اول سالجاری شش هزار و ۵۱۱ تن کالا از منطقه ویژه اقتصادی لرستان به سایر کشورها صادر شده است، تصریح کرد: این میزان صادارت ۱۰۱ میلیارد و ۲۸۶ میلیون ریال ارزش داشته است.
وی افزود: عمده این صادارت مربوط به شرکت های بایر افلاک، فروآلیاژ، سنگ و شیشه است.

افزایش ۴۰ درصدی صادرات در تیرماه نسبت به خردادماه
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان لرستان با اشاره به اینکه کالاهای تولید شده در منطقه ویژه اقتصادی لرستان به کشورهای عراق، آفریقای جنوبی و افغانستان صادر می شود، گفت: دیپلماسی ایران و مذاکرات با کشورهای اروپایی نیز نتیجه بخش بوده و میزان صادارت منطقه ویژه اقتصادی لرستان در تیر ماه نسبت به خرداد ماه ۴۰ درصد افزایش داشته است.
محمدی با بیان اینکه برنامه داریم در راستای توسعه حوزه عمل منطقه ویژه اقتصادی لرستان فعالیت کنیم، گفت: به دنبال کسب مجوز واردات قطعی برای منطقه ویژه اقتصادی لرستان هستیم.
وی با تاکید بر اینکه با اخذ مجوز مذکور آمار و ارقام منطقه ویژه اقتصادی لرستان چندین برابر می شود، افزود: همچنین برای ارتقاء زیرساخت های نرم افزاری منطقه ویژه اقتصادی لرستان سامانه الکترونیکی اظهار از راه دور در ۱۰ روز آینده نصب می شود تا واحدهای تولیدی این منطقه اظهارنامه خود را به صورت الکترونیکی ثبت کنند.
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان لرستان با اشاره به اینکه به دنبال فراهم کردن شرایط رقابتی بیشتر در منطقه ویژه اقتصادی لرستان هستیم، گفت: یکی از عارضه های صنایع کوچک پایین بودن سطح فناوری در آنها بوده که مناطق ویژه اقتصادی می توانند کمک بسیاری به ارتقاء فناوری در صنایع کوچک کنند.
محمدی افزود: ارتقاء فناوری از طریق انتقال فناوری و امکان صادارت مجدد از دیگر مزایای مهم مناطق ویژه اقتصادی است.





شناسه خبری: 33750

آخرین اخبار

ابراز همدردی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد در پی حادثه معدن طبس
صدور 10 هزار مجوز کسب و کار در «اروند»
قدردانی معاون اول رییس‌جمهور از دبیر و کارکنان دبیرخانه شورایعالی و مناطق
20 هزار ميليارد سرمايه‌گذاري در لجستيك و حمل و نقل ماكو
اشتیاق سودانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو