بازدید اعضاء دانشگاه بامیان افغانستان از منطقه ویژه بيرجند

لینک کوتاه: freena.ir/detail/35615
ساعت 09:34 شنبه 1 اسفند 1394
اعضاء هیات علمی دانشگاه بامیان در بازدید از منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبي بر معرفی این منطقه ويژه در افغانستان تاکید کردند.

به گزارش فرينا، رییس دانشگاه بامیان در نشستی با مسئولان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبي گفت: افغانستان یک کشور وارداتی است که عمده کالاهای مورد نیاز خود را از پاکستان تامین می کند اما به دلیل برخی مسایل سیاسی تجار افغانستانی همواره به دنبال جایگزینی برای پاکستان هستند . 
علی یاور سیرت افزود: در این سال ها واردات ما از ایران افزایش یافته و این بیشتر نمی شود مگر اینکه قوانین تسهیل کننده موانع را حذف کند .
ياور سيرت گفت: لازم است منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی در افغانستان بیشتر معرفی شود  این دانشگاه در این زمینه همکاری خواهد کرد. ما مي توانيم دانشجویان رشته اقتصاد یا بازرگانی را برای بازدید از این منطقه اعزام کنیم تا هم به صورت عملی با کاربردهای رشته دانشگاهی خود آشنا شوند و هم به نوعی این منطقه  بین نیروی جوان افغانستان معرفی شود.
در ادامه اين نشست معاون مرکز آموزش و توسعه همکاری های علمی و دانشگاهی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی هم پیشنهادهایی برای ایجاد تسهیلات به منظور افزایش ارتباط تجاری داد و گفت: می توانید با توجه به فرصت همجواری با افغانستان  برای لغو روادید با این کشور اقدام کنید؛ ایجاد سهولت بسیار مهم است و بازرگانان را وارد عمل می کند. 
علیرضا شمسایی با اشاره به وجوه مشترک ایران و افغانستان که خود برای ایجاد شرایطی مناسب اهمیت ویژه دارد افزود: دنیابه کالای ایرانی احترام می گذارد پس باید با تامین نیاز اطلاعاتی قدم های موثری برای رشد اقتصاد کشور برداریم. 
شمسايي گفت: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در کابل، جلال آباد، مزار شریف و دیگر ولایت مهم افغانستان نمایندگی دارد و می توان برای تامین اطلاعات با منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی همکاری کند.
احمد بخشی، مدیر گروه  پژوهشی مطالعات افغانستان در دانشگاه بیرجند نيز در اين نشست گفت: برنامه بازدید این هیات از منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبي با هدف معرفی ظرفیت ها انجام شد چون هر فرد که به این منطقه یا دیگر مراکز استان برود می تواند به عنوان یک سفیر برای شناساندن توانمندی ها ایفای نقش کند.
در ادامه اين نشست معاون منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبي نيز با قدردانی از مدیر گروه مرکز مطالعات افغانستان برای دعوت از اعضای هیات علمی دانشگاه بامیان از ان ها خواست برای معرفی منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبي در افغانستان همکاری کنند . 
محمدحسن زنگويي افزود: مراودات تجاری از بندر شیخ ابونصر فراهی افغانستان و گمرگ ماهیرود در استان خراسان جنوبی به صورت مداوم افزایش یابد.
معاون اقتصادی و سرمایه گذاری منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبي نيز از مزایای این مناطق در جمهوری اسلامی ایران گفت و  بخشی از قوانین معافیت های گمرکی و مالیاتی را برای آشنایی اعضای این هیات تشریح کرد . 
حسين ملکی افزود: منطقه ویژه اقتصادی به زبان ساده کشوری ثالث محسوب می شوند و کلیه قوانینی که به اصطلاح دست و پاگیر محسوب می شوند در محدوده این مناطق حذف شده و  سرمایه گذار در این مناطق  مشمول قوانین گمرکی ، مالیلتی و ... سرزمین اصلی نیست.
ملكي به فعالیت های تجاری مجموعه سرمایه گذار این منطقه اعم از، تولید کاشی و سرامیک، فولاد، فرش، هتلینگ و... اشاره کرد و گفت: سازمان مسئول منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی بخش خصوصی است و از این رو با نیازها و ضروریات سرمایه گذاران آشنایی کافی و روشن داریم و و همواره به دنبال آسان تر کردن روند ها ی معمول برای سرمایه گذاران هستیم .
وي به صدور مجوزهای فعالیت سرمایه گذار در 72 ساعت در این منطقه اشاره كرد و افزود: اگر تشخیص دهیم عزم گروه سرمایه گذار جدی است، تسریع در روند کار سرمایه گذار به صورت ویژه پی گیری می شود و حتی آمادگی داریم برخی هزینه از جمله اقامت و ... را تا مدتی معلوم بپردازیم.
معاون اقتصادی و سرمایه گذاری منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبي گفت: اینجا میدان اجرای عملیات است و وقتی سرمایه گذار تصمیم می گیرد ، به سرعت همکاری ها برای شروع کاروی آغاز می شود. 
در ادامه اعضاء هیات علمی دانشگاه بامیان افغانستان از بخش های مختلف منطقه ویژه بازدید کردند و از برخی  اقدامات انجام شده در حوزه میز افغانستان مطلع شدند.




شناسه خبری: 35615

آخرین اخبار

ابراز همدردی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد در پی حادثه معدن طبس
صدور 10 هزار مجوز کسب و کار در «اروند»
قدردانی معاون اول رییس‌جمهور از دبیر و کارکنان دبیرخانه شورایعالی و مناطق
20 هزار ميليارد سرمايه‌گذاري در لجستيك و حمل و نقل ماكو
اشتیاق سودانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو