ايجاد تعامل موثر با اقتصاد جهانی در منطقه ویژه خراسان جنوبی

لینک کوتاه: freena.ir/detail/35674
ساعت 14:43 چهارشنبه 5 اسفند 1394
مدیر هماهنگي امور مناطق ویژه اقتصادی دبيرخانه شورايعالي گفت: منطقه ويژه اقتصادي خراسان جنوبي از تعامل موثر با اقتصاد جهانی و توسعه منطقه ای برخوردار است.


به گزارش فرينا، جعفر آهنگران در بازديد از منطقه ويژه اقتصادي خراسان جنوبي افزود: موفق ترین منطقه ویژه اقتصادی کشور که با مدیریت بخش خصوصی اداره می شود، منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی است و اين موضوع قابل تقدیر است. 
آهنگران گفت: در جریان بازدیدها از فعالیت های انجام شده در منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی افق روشنی برای این مجموعه ديده شود و توسعه منطقه ای و تعامل موثر با اقتصاد جهانی در چشم انداز این منطقه پدیدار است. 
وي ادامه داد: با عملی شدن اقدامات، تامین زیرساخت ها، احداث ساختمان ها، پیش روی در مراحل مختلف کار و فراهم شدن شرایطی تاثیر گذار برای فعالیت سرمایه گذاران در منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی با تلاش های، رییس سازمان مسئول این منطقه به اين موفقيت رسيده اند.
آهنگران گفت: سازمان مسئول منطقه ویژه اقتصادی استان در نقطه صفر مرزی ، اقدامات بسیار خوبی انجام داده و فضایی تمیز و شکیل ایجاد شده است.
مدیر هماهنگي امور مناطق ویژه اقتصادی دبيرخانه شورايعالي افزود: سازمان مسئول منطقه ویژه اقتصادی استان با توجه به سابقه فعالیت موفقش می تواند خراسان جنوبی را به استانی پیشرو تبدیل کند و مسیری به سمت شکوفایی اقتصادی باشد. 
آهنگران با اشاره به اهمیت محور شرق و موقعیت ویژه خراسان جنوبی در این محور گفت: بیش از نیم قرن است کارشناسان اعلام کرده اند حفظ مرزهای شرق کشور جز با تداوم و رونق فعالیت های اقتصادی امکان پذیر نیست و ما باید به این مهم توجه کنیم از این رو منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی می تواند نقش عمده ای در تقویت این محور ایفا کند.
وي ادامه داد: برای پی گیری مواردی چون موافقت با ایجاد دروازه مشترک بین ایران و افغانستان در «ماهیرود»، همکاری برای تسریع در اختصاص کد گمرکی به منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبي و فراهم کردن زمینه همکاری با سازمان سرمایه گذاری خارجی کشور  اقداماتي صورت خواهد گرفت. 


** ايجاد زيرساخت هاي مناسب در منطقه ويژه خراسان جنوبي
در ادامه اين نشست، رييس سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبي گزراشی از اقدامات انجام شده در اين منطقه ويژه اقتصادي ارائه داد و گفت: در اردیبهشت 1393 پس از دریافت مجوز محیط زیست، عملیات اجرایی احداث منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبي در زمین 700 هکتاری واقع در بیرجند آغاز شد و در این مدت کوتاه باتلاش نیروهای این منطقه که همه از فرزندان همین استان هستند فعالیت ها بر اساس برنامه ریزی دقیق انجام و مورد توجه مهندس ترکان، مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی قرار گرفت .
مرتضي صفدری زاده افزود: مراحل ایجاد زیر ساخت ها، راه اندازی و آمادگی کامل برای شروع فعالیت سرمایه گذاری در منطقه انجام و در مرحله جذب سرمایه گذار هم اقداماتی صورت گرفته است به این منظور مطالعات کاربردی و دقیقی درباره ظرفیت کشورهای همسایه اعم از افغانستان و اعضای CIS آغاز و حضور در نمایشگاه های تخصصی برای معرفی ظرفیت ایجاد شده و قابلیت ها انجام شده است.
صفدري زاده افزود: به تازگی در اقدامی خلاقانه برای شرکت در نمایشگاه تخصصی ایران در کابل، پاویونی برای استقررا هیئت 44 نفره تجاری استان مشخص شده و برای بیشترین استفاده از این فرصت تلاش شده است.
 وی به موقعیت قابل توجه مرز ماهیرود نيز اشاره كرد و گفت: با استناد به آمار و گذشت 5 سال مبادله کالا از این مرز، در کنار مرزهای میلک سیستان و بلوچستان و دوغارون خراسان رضوی رکورد دار 50 درصد تجارت با افغانستان است که این آمار خود گویای موقعیت استراتژیک این مرز است. 

** منطقه ويژه خراسان جنوبي، معبر رسمي كشور در مبادله كالا
 مدیر کل گمرکات استان خراسان جنوبي به اهمیت این معبر رسمی اشاره كرد و گفت: مرزی که حال تمام فرایند مبادله کالادر خراسان جنوبی در آن متمرکز شده است و برای هر استانی که ارتباط تجاری با افغانستان دارد  مسیر تا این مرز کوتاهترین است                             .
 محمدعلي خاشی افزود: توجه ویژه به این فرصت با توجه به عزمی که در منطقه برای حرکت به سمت توسعه اقتصادی وجود دارد زمینه برای توسعه منطقه ای و ملی ایجاد می کند.




شناسه خبری: 35674

آخرین اخبار

ابراز همدردی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد در پی حادثه معدن طبس
صدور 10 هزار مجوز کسب و کار در «اروند»
قدردانی معاون اول رییس‌جمهور از دبیر و کارکنان دبیرخانه شورایعالی و مناطق
20 هزار ميليارد سرمايه‌گذاري در لجستيك و حمل و نقل ماكو
اشتیاق سودانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو