بندر چابهار؛ فرصتی ویژه برای جهش تولید

طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار یکی از هشت پروژه مهم در راستای توسعه سواحل مکران و جهش تولید است که اتمام فاز نخست و آغاز عملیات فاز دوم آن و همچنین تامین تجهیزات استراتژیک این بندر در سال‌جاری می‌تواند جهشی بزرگ در صادرات، مبادلات کالا با کشورهای مختلف و تولید ملی باشد.

توسعه بندر چابهار اولویت اقتصادی و زیرساختی کشور برای مقابله با تحریم‌های آمریکایی محسوب می‌شود. براساس آنچه در اسناد بالادستی مانند برنامه توسعه سواحل مکران و برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور برنامه ریزی شده سواحل مکران به‌ مرکزیت چابهار باید میزبان بیش‌از ۱۰ میلیون تن فولاد و ۳۰ میلیون تن محصولات بالادستی و پایین‌دستی صنایع پتروشیمی باشد که این هدف با توسعه بندر چابهار امکان‌پذیر خواهد بود. به علاوه این منطقه می‌تواند پایلوت بیشتر فعالیت‌های اقتصادی کشور برای تولید و صادرات باشد که تحقق آن در سال جهش تولید نیازمند عزم ملی است.

بندر چابهار اکنون فرصتی ویژه برای اقتصاد کشور است که باید از مزایای بین المللی آن به شایستگی بهره‌مند شد. این بندر در واقع کم‌هزینه‌ترین، مطمئن‌ترین و ایمن‌ترین مسیر برای اتصال بازارهای دو کانون جمعیتی جهان شامل ۲۱ کشور حوزه اقیانوس هند با جمعیتی حدود ۲ میلیارد نفر و کشورهای آسیای میانه، حوزه قفقاز تا شرق اروپا با جمعیتی حدود ۸۰۰ میلیون نفر است.
چابهار در توسعه محور شرق و تکمیل زنجیره حمل و نقل اهمیت ویژه‌ای دارد و اتمام فاز نخست طرح توسعه بندر شهید بهشتی و آغاز عملیات فاز دوم و همچنین تامین تجهیزات استراتژیک این بندر در سال جاری می تواند گامی بلند در زمینه جهش تولید باشد.
به گفته محمدرضا اله‌یار معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار یکی از هشت پروژه مهم در راستای جهش تولید است که روند اجرای آن هر دو هفته به دولت گزارش می‌شود.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی سیستان و بلوچستان نیز از برنامه‌ریزی بلند مدت برای ارتقای ظرفیت بندر شهید بهشتی به ۸۲ میلیون تن خبر داده است.

مهرداد عرب‌اول در گفت و گو با خبرنگار ایرنا درباره روند توسعه بندر شهیدبهشتی چابهار اظهار داشت: بندر چابهار به خوبی می تواند نقش یک دروازه بین المللی به سوی کشورهای آسیای میانه (CAS)، کشورهای همسایه و حوزه اقیانوس هند را ایفا کند.

وی افزود: بندر چابهار به دلیل واقع بودن در یکی از مهمترین کریدورهای حمل و نقل جهانی، در صورت استفاده از پتانسیل های موجود از اهمیت بالایی در حمل و نقل بین المللی برخوردار می شود.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی سیستان و بلوچستان با اشاره به اهمیت این بندر استراتژیک گفت: در سند راهبرد توسعه محور شرق کشور که در سال ۱۳۸۴ به تصویب هیات وزیران رسیده است، توسعه بندر شهید بهشتی چابهار به عنوان مهمترین زیرساخت منطقه، جهت تامین اهداف عالیه کشور مد نظر قرار گرفت.
این مقام مسئول ادامه داد: همچنین تاکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر ساخت و بهره برداری هر چه سریعتر بندر شهید بهشتی نشان دهنده اهمیت این بندر و جایگاه آن در کشور است.
عرب اول تصریح کرد: بندر چابهار از موقعیتی استراتژیک در خارج از خلیج فارس در شرق تنگه هرمز در دریای عمان برخوردار بوده و در مجاورت خطوط اصلی کشتیرانی به آفریقا، آسیا و اروپا قرار دارد.
وی در ادامه بیان داشت: با اهتمام دولت تدبیر و امید از سال ۱۳۹۲ تاکنون با صرف حدود یک میلیارد دلار و پیشرفت فیزیکی بندر به ۹۸ در صد رسیده است که عملا سال گذشته در فاز اول به بهره برداری رسیده است.

بندر چابهار؛ ایفاگر نقش دروازه بین المللی

به گفته رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی سیستان و بلوچستان، این بندر به خوبی می تواند نقش یک دروازه بین المللی به سوی کشورهای آسیای میانه (CAS) و کشورهای همسایه را ایفا کند.
عرب اول با بیان این که این بندر نزدیک ترین راه دسترسی کشورهای محصور در خشکی آسیای میانه به آبهای آزاد است، گفت: ابن بندر بزرگ اقیانوسی مزیتی منحصربفرد برای کشورهایی همچون افغانستان، ترکمنستان، ازبکستان، تاجیکستان، قرقیزستان و قزاقستان که دسترسی مستقیم به مرزهای آبی ندارند، محسوب می شود.
وی تصریح کرد: همزمان با تکمیل راه آهن چابهار ـ زاهدان زیر سا خت ترانزیت ریلی کشور نیز توسعه خواهد یافت و امکان حمل و نقل کالا و خدمات از اقیانوس هند و خلیج فارس به دریای خزر و در نهایت به روسیه و اروپا فراهم خواهد شد.
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی سیستان و بلوچستان گفت: این قابلیت ها سبب توسعه و پیشرفت استان سیستان و بلوچستان می شود و ایجاد اشتغال قابل توجه و رونق زندگی مردم را در پی خواهد داشت و به منویات مقام معظم رهبری جامعه عمل می پوشاند.

قابلیت پهلوگیری شناورهای اقیانوس پیما

عرب اول با اشاره به طراحی بندر شهید بهشتی اضافه کرد: شناورهای با ظرفیت ۱۰۰ هزار تن و آبخور ۱۶ متر در این بندر بزرگ اقیانوسی قابلیت پهلوگیری، تخلیه و بارگیری دارند.
عرب اول افزود: فاز اول این بندر شامل ۲ بخش اسکله های کانتینری و چند منظوره بوده، که در حال حاضر آماده بهره برداری است.

به گفته وی، وجود اسکله کانتینری با دو پست اسکله بتنی به طول کلی ۷۲۰ متر و با ظرفیت ۴۵۰ هزار TEU کانتینر، ا سکله چند منظوره با سه پست اسکله بتنی به طول کلی ۶۸۴ متر و با ظرفیت یک میلیون و ۶۵۰ هزار تن کالای فله غیر کانتینری از دیگر قابلت های این بندر است.
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی سیستان و بلوچستان با اشاره به ظرفیت این بندر مهم بیان کرد: بعد از اتمام ساخت فاز اول طرح توسعه بندر شهیئ بهشتی ظرفیت این بندر به ۵/۸ میلیون تن ارتقا یافت و قابلیت بارگیری و باراندازی این میزان کالای فله و کانتینر را دارد.
 

افزایش ظرفیت بندر چابهار
عرب اول اضافه کرد: پیش بینی می شود بعد از ساخت ۵ فاز طرح توسعه بندر شهید بهشتی، ظرفیت این بندر به ۸۲ میلیون تن کالای فله، کانتینر و نفتی برسد.
وی تصریح کرد: البته در شرایط فعلی کل ظرفیت بنادر کشور ۲۰۶ میلیون تن است، که در صورت تحقق این مهم حدود یک سوم از کل ظرفیت کنونی بنادر کشوردر چابهار خواهد بود.
این مقام مسوول با اشاره به عمده عملیات اجرایی و مصالح مصرفی جهت ساخت فاز نخست بندر شهید بهشتی بیان کرد: در این راستا دایک سنگی ۵۳۰ متر و موج شکن سنگی هزار و ۴۷۰ متری احداث شده است.
عرب اول افزود: انتقال ۳۲ هزار کلونی مرجان جهت استحصال دریا، لایروبی حوضچه به وسعت ۱۵ میلیون و ۸۰۰ هزار متر مکعب، استحصال ۲۰۳ هکتار از دریا از دیگر اقدام های انجام شده در این راستا است.
وی تراکم زمین استحصال شده را ۱۱۹ هکتار اعلام و اذعان کرد: اجرای اسکله بتنی با ۱۳ هزار عدد بلوک کیوال ۱۰ الی ۸۲ تن، اجرای ۴ هزار و ۳۰۰ متر حفاری و شمع بتنی نیز از جمله دیگر اقدام هاست.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی سیستان و بلوچستان میزان کل بتن مصرفی این پروژه را ۵۷۰ هزار متر مکعب اعلام و خاطرنشان کرد: ۱۴۵ کیلو متر کابل کشی و استفاده لوله های پلی اتیلن از سایز ۲ تا ۴۸ اینچ به مساحت ۷۷ کیلو متر هم در این فاز انجام شد.
عرب اول گفت: احداث ساختمان های بندر به زیر بنای ۱۷ هزار متر مربع، بلوک چینی محوطه به مساحت ۷۰ هکتار با ۳۵ میلیون بلوک بتنی روسازی از دیگر کارهایی است که در این فاز اجرایی شد.
وی بیان کرد: دستیابی به ظرفیت تخلیه و بارگیری هشت و نیم میلیون تن کالا در سال شامل ۴۵۰ هزار TEU کانتینر و یک میلیون و ۶۵۰ هزار تن کالای فله غیر کانیتنری و پهلوگیری شناورهای با ظرفیت ۱۰۰ هزار تن از دیگر ظرفیت های این بندر اقیانوسی است.
وی با اشاره به وجود ۱۷۰۴ متر اسکله در بندر شهید بهشتی، گفت: ۷۲۰ متر اسکله بتنی شامل دو پست اسکله کانتینری با عمق آبخور ۱۶ متر، ۶۸۴ متر شامل دو پست اسکله پهلوگیری با عمق آبخور ۱۴ متر و یک پست اسکله پهلوگیری با عمق آبخور ۱۶ متر و تجهیز ۴ جرثقیل (STS) و ۱۲ جرثقیل دروازه ای چرخ لاستیکی (RTG) از دیگر پتانسیل های این بندر محسوب می شود.
وی تصریح کرد: در این فاز موج شکن به طول هزار و ۴۷۰ متر و دایک پیرامونی به طول ۵ هزار و ۳۰ متر معادل ۸/۲ میلیون متر مکعب از سنگ استفاده شده است.
چابهار از توابع استان سیستان و بلوچستان در ۶۴۵ کیلومتری جنوب زاهدان مرکز این استان قرار دارد.

خبرنگار منطقه آزاد چابهار امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو