افزایش 44 برابری ارزش قراردادهای عمرانی منطقه آزاد چابهار

ارزش 29 هزار میلیارد ریالی قراردادهای عمرانی جاری منطقه آزاد چابهار و مقایسه بازه زمانی 1400- 95 حاکی از رشد 44 برابری ارزش پروژه‌های عمرانی در حال اجرا نسبت به بازه زمانی 90 تا 94 است.

به گزارش فرینا به نقل از ایرنا، ارزش قراردادهای عمرانی منطقه آزاد چابهار طی سال‌های 90 تا 94 حدود 670 میلیارد ریال بوده است و نیک است بدانید منطقه آزاد چابهار در راستای مهیا کردن زیرساخت‌های لازم برای حضور سرمایه‌گذاران، راه‌اندازی مجموعه‌های صنعتی، ایجاد اشتغال و هموار کردن مسیر توسعه در این بخش از سواحل مکُران بیش از 20 طرح مهم زیربنایی را به مرحله اجرا گذاشته است و پرواضح است که تکمیل این طرح‌ها می‌تواند علاوه بر اشتغالزایی، موجبات رونق اقتصادی منطقه را فرآهم کند که البته تمامی الزامات مورد نیاز این چشم‌انداز در طرح جامع منطقه آزاد، دیده شده است.

در گزارش پیش رو با بهره‌گیری از آمار موجود و تصاویر پروژه‌ها صرفا به اقدامات حوزه عمران و طرح‌های زیربنایی منطقه آزاد می‌پردازیم تا ببینیم در این بخش مهم چه تحولاتی ایجاد شده است، تحولاتی که ثمره و میوه آن در آینده‌ای نه‌چندان دور با دستان مردم کرانه‌ مکُران چیده خواهد شد.

مدیر عمران و طرح‌های زیربنایی سازمان منطقه آزاد چابهار در تشریح وضعیت طرح‌ها به خبرنگار ایرنا گفت: یکی از طرح‌ها احداث قطعه دوم بزرگراه چابهار به کُنارک است که با اعتبار 2 هزار و 900 میلیارد ریال و پیشرفت فیزیکی 13 درصدی در حال اجرا است.

عبدالباسط میرکازهی افزود: این بزرگراه به طول کلی 75 کیلومتر به سه بخش تقسیم شده که سازمان منطقه آزاد اجرای 24 کیلومتر از آن را به عنوان یکی از پروژه‌های محرک توسعه متعهد شده است تا سایر دستگاه‌های دولتی مرتبط (اداره راه، بنادر و دریانوردی) نیز برای به اتمام رساندن این پروژه مهم همت کنند.

مدیر عمران و طرح‌های زیربنایی سازمان منطقه آزاد چابهار با بیان اینکه تعهد سازمان منطقه آزاد در این خصوص تا شهریورماه 1401 انجام خواهدشد، گفت: 6 کیلومتر از این پروژه تا پایان مردادماه سال جاری برای مردم قابل استفاده خواهد بود.

او تصریح کرد: مسیر چابهار ـ کنارک علاوه بر اینکه یک محور ترانزیتی به شمار می‌رود، تبدیل آن به بزرگراه کاهش چشمگیری در خطرات جاده‌ای خواهد داشت.

میرکازهی ادامه داد: درواقع سازمان منطقه آزاد چابهار در راستای اهمیتی که به تحقق مسئولیت‌های اجتماعی قائل است به این موضوع توجه دارد.

به گفته وی، هم‌اکنون 170 نیروی انسانی با 110 دستگاه ماشین‌آلات راه‌سازی در این محور فعالیت می‌کنند تا پروژه در کمترین زمان ممکن به بهره‌برداری برسد.

مدیر عمران و طرح‌های زیربنایی سازمان منطقه آزاد چابهار همچنین به طرح اجرای شبکه آبرسانی روستای تیس اشاره کرد و افزود: این طرح با اعتبار 900 میلیارد ریال و پیشرفت فیزیکی 26 درصدی درحال اجراست.

وی با بیان اینکه تمامی هزینه اجرای این طرح توسط سازمان منطقه آزاد تامین شده است گفت: به‌زودی فاز یک این طرح افتتاح خواهد شد.

میرکازهی با اشاره به اینکه طول کلی شبکه ذکر شده بیش از 60 کیلومتر است اظهار داشت: با تکمیل طرح آبرسانی روستای تاریخی تیس 10 هزار نفر از نعمت آب آشامیدنی سالم بهره‌مند خواهد شد. البته از همین الان و همزمان با پیشرفت طرح، برنامه‌ریزی برای واگذاری انشعاب به مردم در حال انجام است.

وی به اجرای طرح آماده‌سازی اراضی اشاره کرد و بیان داشت: این طرح با هدف فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای حضور سرمایه‌گذاران در دستور کار قرار گرفته و فاز یک آن با 35 درصد پیشرفت فیزیکی در حال تکمیل است.

مدیر عمران و طرح‌های زیربنایی سازمان منطقه آزاد چابهار در خصوص طرح مهمی که با رویکرد حمایت از جوانان ورزشکار این دیار و همچنین توسعه گردشگری ورزشی به مرحله اجرا گذاشته شده است گفت: احداث ورزشگاه کریکت ابتدا با اعتبار 679 میلیارد ریال آغاز شد و هم‌اکنون 57 درصد پیشرفت فیزیکی دارد. با توجه به نوسانات بازار در بحث تامین مصالح و دیگر ملزومات احتمال می‌رود برای تکمیل آن اعتبار بیشتری هزینه شود.

«کریکت در بیش از 100 کشور بازی می‌شود و محبوب‌ترین بازی در هند، بنگلادش، نپال، پاکستان، امارات متحده عربی، سری لانکا و استرالیا است. این بازی در انگلستان، ولز، کنیا، زیمبابوه، نپال، نیوزیلند، آفریقای جنوبی و جزایر انگلیسی زبان دریای کارائیب که با عنوان هند غربی در مسابقات بین‌المللی حاضر می‌شوند، یکی از پرطرفدارترین ورزش‌ها است»

میرکازهی با بیان اینکه عملیات اجرایی ورزشگاه کریکت در شهریورماه 98 آغاز شده است تصریح کرد: افتتاح این ورزشگاه چهار هزار نفری در سواحل مکُران می‌تواند باعث گسترش مناسبات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی با کشورهای همسایه در حوزه‌های خلیج‌فارس، دریای عمان و اقیانوس هند شود.

طراحی و احداث فاز نخست منطقه ویژه ریمدان بین ایران و پاکستان در محدوده شهرستان دشتیاری سیستان و بلوچستان یکی دیگر از اقدامات توسعه‌ای سازمان منطقه آزاد چابهار است. مدیر عمران و طرح‌های زیربنایی در خصوص این پروژه نیز اظهار داشت: مبلغ اولیه قرارداد این طرح سه هزار و 525 میلیارد ریال بوده و طبق برنامه با 12 درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجرا است.

«ریمدان بهترین مسیر دسترسی ایران به 37 درصد جمعیت جهان (پاکستان، چین و هند) به شمار می‌رود و ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز این مرز برای توسعه روابط تجاری و اقتصادی همواره از دغدغه‌های مدیریت ارشد سازمان منطقه آزاد چابهار بوده است»

انتقال آب به پایانه ریمدان، خود یک طرح ویژه و ضروری بود که در دستور کار سازمان منطقه آزاد چابهار قرار گرفت. میرکازهی در تشریح این طرح گفت: این پروژه با اعتبار یکهزار و 452 میلیارد ریال و پیشرفت هشت درصدی در حال اجرا است اما طبق برنامه، می‌بایست تاکنون 13 درصد پیشرفت کرده باشد.

در این میان، برای ایجاد تمرکز و تسریع در انجام امور اداری و ارتقای کیفیت ارائه خدمات، احداث ساختمان اداری مرکزی منطقه آزاد نیز در لیست پروژه‌های مهم این خطه از سواحل مکُران قرار گرفته است تا با اجرای آن بیش از پنج ساختمان اداری سازمان تجمیع و از اتلاف وقت و انرژی جلوگیری به عمل آید. به گفته میرکازهی مبلغ اولیه این قرارداد 2 هزار و 427 میلیارد ریال بوده و با 12 درصد پیشرفت فیزیکی درحال احداث است.

احداث اسکله چندمنظوره تیس، احداث شناگاه، ساخت پارک ساحلی پردیسان ، لایروبی و استحصال و احداث دایک‌ها (دیواره‌های حفاظتی) از محدوده شناگاه تا ساحل پردیسان نیز ازجمله برنامه‌های سازمان منطقه آزاد چابهار در اجرای پروژه های دریایی است.

وی تصریح کرد: این اقدامات که در قالب یک طرح کلی در حال انجام است قراردادش با اعتبار 6 هزار و 978 میلیارد ریال به صورت طرح و ساخت منعقد و عملیات اجرایی آن همزمان با طراحی آغاز شده است. پیشرفت فیزیکی این طرح تاکنون 2 درصد بوده که باید سرعت بیشتری بگیرد.

مدیر عمران و طرح‌های زیربنایی سازمان منطقه آزاد چابهار افزود: ساخت قطعات پیش‌ساخته بتنی هم یکی دیگر از طرح‌های منطقه آزاد است که با اعتبار 2 هزار و 525 میلیارد ریال در دستور کار قرار گرفته است.

اجرای فاز نخست طرح توسعه شبکه توزیع برق نیز ازجمله طرح‌های زیرساختی به شمار می‌رود که میرکازهی در این خصوص اظهار داشت: این طرح با مبلغ اولیه قرارداد بیش از 876 میلیارد ریال کلید خورد و هم‌اکنون 13 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

میرکازهی همچنین اضافه کرد: فاز دوم بهسازی معابر منطقه آزاد چابهار هم با اعتبار 140 میلیارد تومان آغاز شد و با 85 درصد پیشرفت درحال تکمیل است.

رئیس اداره کنترل پروژه‌های معاونت عمرانی سازمان منطقه آزاد چابهار هم در گفت و گو با ایرنا به طرح احداث مسیر ارتباطی پیکره یکم به دوم منطقه آزاد اشاره کرد که با اعتبار 120 میلیارد ریال و 80 درصد پیشرفت در حال تکمیل است.

فاطمه جمشیدزهی تصریح کرد: انبارهای زون A , C منطقه آزاد هم با اعتبار 360 میلیارد ریال و 58 درصد پیشرفت فیزیکی در حال ساخت هستند. بخش زیادی از انبارهای منطقه آزاد چندی قبل با دستور ریاست جمهوری افتتاح شد.

جمشیدزهی به پروژه احداث مراکز جامع سلامت تیس و چابهار و همچنین اورژانس اشاره کرد و گفت: احداث این مراکز با اعتبار 180 میلیارد ریال آغاز شده و با 30 درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجرا است.

به گفته وی، سه واحد تصفیه‌خانه به ظرفیت کلی 2 هزار متر مکعب با برآورد اولیه 140 میلیارد ریال و پیشرفت فیزیکی حدود 50 درصدی در قالب قرارداد سرمایه گذاری BOT در حال احداث هستند.

طرح جامع محدوده الحاقی منطقه آزاد چابهار نیز به عنوان یکی از مهمترین برنامه ها و طرح‌های بالادستی توسعه منطقه آزاد با اعتبار 39 میلیارد ریال توسط مشاور در اردیبهشت‌ماه سال جاری تکمیل و کلیات طرح در شورای پژوهشی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد کشور به تصویب رسیده است. تعدادی از قراردادهای عمرانی مهم نیز در مرحله ابلاغ به پیمانکاران و آغاز عملیات اجرایی هستند.

خبرنگار منطقه آزاد چابهار امتیاز به خبر :

آخرین اخبار آرشیو