مروری بر نخستین روز سفر «سعید محمد» به چابهار

«سعید محمد» مشاور رییس جمهوری و دبیر شورايعالي مناطق آزاد تجاري-صنعتي و ویژه اقتصادی دیروز (چهارشنبه) در نخستین روز سفر خود به چابهار از طرح‌های مختلف عمرانی و اقتصادی منطقه آزاد دیدن کرد.

به گزارش فرينا، سعید محمد در بدو ورود به چابهار مورد استقبال عبدالرحیم کُردی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار، رحمدل بامری سرپرست معاونت سیاسی اجتماعی استانداری سیستان و بلوچستان، معین‌الدین سعیدی نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسوولان لشکری و کشوری قرار گرفت.

وی همچنین ضمن ادای احترام به مقام والای شهدای گمنام منطقه آزاد چابهار با اقشار مختلف مردم دیدار و گفت و گو کرد و بازدید از طرح درحال احداث بزرگراه چابهار به کنارک را در دستور کار قرار داد. طرحی که می‌تواند نقش قابل توجهی در کنترل ترافیک این محور خطرناک داشته باشد.

منطقه آزادچابهار کار ساخت 24 و نیم کیلومتر از محور باند دوم جاده چابهار وکنارک را با عرض 11 و نیم متر در دست ساخت دارد و قرارداد آن 18 ماهه و اعتبار تکمیلی آن 290 میلیارد تومان است. این پروژه از فروردین‌ماه سال‌جاری آغاز شده و تاکنون بیش از 16 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و شامل 83 دهنه پُل یک متر تا پنج متری است و یک پُل رودخانه‌ای نیز در دست ساخت است.

دبیر شورايعالی مناطق آزاد تجاري -صنعتي و ويژه اقتصادي، سپس راهی مجتمع درحال ساخت فولاد مکُران شد و با مدیران این صنعت سودآور و اشتغالزا دیدار و گفت و گو کرد.

رییس هیات مدیره فولاد مکُران در این دیدار با بیان اینکه اگر همه دستگاه‌ها همکاری کنند فولاد مکُران تا اواخر سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد گفت: این طرح حدود 450 نفر را مشغول به کار خواهد کرد.

محمدرضا احسانفر تاکید کرد: امروز این مجموعه حدود 45 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و اگر حمایت منطقه آزاد چابهار و سایر دستگاه‌ها را داشته باشیم و بانک مرکزی هم تعهدات خود را نسبت به این مجموعه انجام دهد، به طور قطع این پروژه را تا انتهای سال آینده به بهره‌برداری خواهیم رساند.

فراهم کردن زیرساخت‌های تولید در نزدیک‌ترین نقطه به دریا و اقیانوس، هر سرمایه‌گذار داخلی و خارجی را برای ورود به منطقه آزاد چابهار ترغیب کرده است و نیک می‌دانیم که «آب» یکی از مهمترین نیازهای صنایع بزرگی همچون فولاد به شمار می‌رود و همین الان طرح «فولاد مکُران» در زمینی به گستره 300 هکتار در دست احداث است که کارخانه‌هایی همچون تولید آهن اسفنجی، گندله سازی، فولادسازی و نوردسازی برای آن پیش‌بینی شده است.

به گفته مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار، تنها برای اجرای فاز نخست مجتمع فولاد مکران 130 میلیون یورو یعنی رقمی حدود سه هزار و 700 میلیارد تومان قرارداد سرمایه‌گذاری منعقد شده و کار احداث آن در حال انجام است.

عبدالرحیم کردی، در این خصوص اظهار داشت: عملیات ساخت فولاد 10 میلیون تنی با سرمایه‌گذاری هفت میلیارد یورو (حدود 200 هزار میلیارد تومان) در سواحل مکُران به زودی آغاز می‌شود.

همچنین در کرانه مکُران، یک مجتمع فولاد با ظرفیت 1.6 دهم میلیون تن در حال ساخت است.

بازدید از پروژه پتروشیمی نگین مکُران هم یکی از برنامه‌های مشاور رییس جمهوری بود.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار با بیان اینکه احداث مجتمع پتروشیمی چابهار با ظرفیت تولید بیش از 20 میلیون تن مواد پتروشیمی در قالب سه فاز از سال 1392 برنامه‌ریزی و از سال 1394 هم ساخت نخستین واحد تولید متانول آن شروع‌شده است گفت: ظرفیت فاز نخست مجتمع پتروشیمی چابهار هشت و نیم میلیون تن متانول است که این مقدار متانول در پنج کارخانه هرکدام با ظرفیت یک‌میلیون و 650 هزار تن محصول در سال تولید خواهد شد.

كردي تصریح کرد: فاز نخست پتروشیمی چابهار با سرمایه‌گذاری هشت و نیم میلیارد یورو درحال ساخت است.

بازدید از حاشیه‌نشینی شهر چابهار

سعید محمد همچنین به اهالی حاشیه‌نشین محله‌های میرآباد و مرادآباد چابهار سر زد و با آنها گفت و گو کرد. همانگونه که در خبرها آمده است، شهر چابهار چهارده محله حاشیه‌نشین دارد و از سال گذشته که این شهر به محدوده منطقه آزاد ملحق شده است اقدامات و مطالعاتی پیرامون ساماندهی مناطق حاشیه‌نشین در دستور کار قرار گرفته است.

به گفته یونس حقانی شهردار چابهار، برای رفع کامل معضل حاشیه‌نشینی بیش از چهار هزار میلیارد تومان اعتبار آنی نیاز است.

اما عبدالرحیم کردی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار در چندین جلسه اعلام کرده که حاشیه‌نشینی این شهر تنها با یکپارچگی مدیریتی ساماندهی می‌شود.

بازدید از بیمارستان امام علی (ع) چابهار

مشاور رييس جمهور بازدید از بیمارستان چابهار را از یاد نبرد و با حضور در این بیمارستان، از وضعیت خدمات‌دهی و نیازهای آن مطلع شد.

سعید محمد همچنین از ساختمان مرکزی سازمان منطقه آزاد چابهار دیدن کرد. بازدید از روستای تاریخی تیس و دیدار با امام جمعه این منطقه برنامه دیگر وی در نخستین روز سفر به چابهار بود. وی همچنین با ائمه جمعه اهل سنت و تشیع چابهار هم دیدار کرد.

نشست شورای اداری منطقه آزاد چابهار

دبیر شورايعالی مناطق آزاد تجاري-صنعتي و ویژه اقتصادی کشور دیدار با مدیران منطقه آزاد چابهار را در برنامه کاری خود جای داد و در این نشست که در محل ساختمان شماره یک منطقه آزاد برگزار شد ضمن دریافت گزارش‌ها و عملکرد مدیران، به بیان دیدگاه‌ها و انتظارات خود از مدیران سازمان منطقه آزاد چابهار پرداخت.

سعيد محمد در این نشست اظهار داشت: باید درخصوص موضوعات مختلف به صورت شفاف با مردم سخن گفته شود تا بدبینی ایجاد نشود. سعی شود مردم در هر زمینه‌ای که سوال دارند توجیه شوند.

وی بر لزوم سلامت کاری تاکید کرد و گفت: همه کارکنان سازمان باید در این زمینه با دقت عمل کنند چون یک فضاسازی می‌تواند مجموعه مدیران و سازمان را زیر سوال ببرد.

مساور رييس جمهور همچنین بیان داشت: موضوع نارضایتی برخی از مردم در همه مناطق آزاد دیده می‌شود و برای همین باید سامانه شفافیت همچون کیش در منطقه آزاد چابهار هم راه‌اندازی شود. آنوقت همه موضوعات برای مردم روشن است و کسی نمی‌تواند بدون دلیل برخی مدیران را مورد اتهام قرار دهد. البته ذهنیت‌هایی که نسبت به مناطق آزاد است باید بررسی و آسیب‌شناسی شود.

سعيد محمد تصریح کرد: خوشبختانه منطقه آزاد چابهار در بحث تهیه راهبردها پیشگام است و امیدواریم این موضوع تداوم داشته باشد. باید اولویت راهبردها مشخص شود.

وي افزود: مقام معظم رهبری به مناطق آزاد و سواحل مکران توجه دارند بنابراین باید در این منطقه یک تحول بنیادین ایجاد شود و می‌خواهیم که در بحث تحول چابهار اقدامات جدی در دستور کار قرار گیرد.

دبیر شورايعالی مناطق آزاد تجاري-صنعتي و ویژه اقتصادی با بیان اینکه منطقه آزاد رامشاد سیستان هم به‌زودی افتتاح می‌شود گفت: دفتر این منطقه تحت نظر سازمان منطقه آزاد چابهار است و این سازمان باید طرح جامع رامشاد را تهیه کند.

سعید محمد با بیان اینکه ظرفیت ترانزیتی چابهار بر کسی پوشیده نیست عنوان کرد: امیدواریم همه مسیرها چه ریلی و جاده‌ای هرچه سریع‌تر تکمیل شود چراکه در آن صورت چابهار می‌تواند نقش اساسی خود در بحث کریدور شمال به جنوب را به خوبی ایفا کند.

وی با تاکید بر اینکه ظرفیت‌های چابهار بسیار بالا است گفت: باید در موضوعات شیلات، صیادی، صنایع بسته‌بندی و تبدیلی و همچنین گلخانه‌ای کارهای بزرگی انجام شود چراکه اینگونه اقدامات ضمن اینکه اعتبار مالی زیادی نمی‌خواهد بلکه باعث ایجاد یک ثبات در بحث آمایش سرزمینی سواحل مکران می‌شود.

گفتنی است؛ «سعید محمد» مشاور رييس جمهور و دبير شورايعالي مناطق آزاد تجاري-صنعتي و ويژه اقتصادي و هيات همراه ديروز چهارشنبه(26 آبان ماه) در قالب سفر دو روزه و به منظور بازديد از طرح هاي عمراني و اقتصادي به منطقه آزاد چابهار سفر كرد.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

آخرین اخبار آرشیو