مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس با مدیر کل راه آهن آذربایجان تاکید کرد؛

تحول بزرگ در شمال غرب کشور با احیاء راه آهن جلفا ـ نخجوان

لینک کوتاه: freena.ir/detail/65649
ساعت 09:15 يکشنبه 16 بهمن 1401
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس، در نشست با مدیرکل راه‌آهن آذربایجان با بیان اینکه حال و آینده منطقه آزاد ارس به میزان فعالیت گمرک بستگی دارد، اظهار داشت: بازگشایی راه آهن جلفا ـ نخجوان و رونق فعالیت‌های گمرکی نه تنها برای ارس، بلکه برای شمال غرب کشور تحول‌آفرین خواهد بود.‌

به گزارش فرینا، مجید کیانی افزود: برای افزایش فعالیت گمرک باید خط آهن جلفا ـ نخجوان احیاء شود تا منابع مالی مورد نیاز برای احیاء تجارت تاریخی در این منطقه فراهم گردد.‌

وی با اشاره به اینکه جلفا در طول تاریخ هویت تجاری معتبر داشته و در عصر معاصر نیز زیرساخت‌های عظیم گمرک و راه آهن ایجاد شده است، متذکر شد: در دهه‌های اخیر به دلیل فروپاشی شوروی و مناقشه کشورهای همسایه، تجارت و ترانزیت رونق سابق را از دست داده و بخش مهمی از خطوط ترانزیت ریلی در جمهوری خودمختار نخجوان تعطیل شده است.‌

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس تصریح کرد: بازگشایی خط آهن جلفا ـ نخجوان و راه اندازی مسیر ترانزیت شمال ـ جنوب با قدمت بیش از یک قرن سهل‌ترین و ارزان‌ترین راه دسترسی ایران به بازارهای بزرگ اوراسیا و اروپا خواهد بود.‌

کیانی توضیح داد: جلفا تا سال 1370 به واسطه انبارها و تنها خط‌آهن برقی کشور، بزرگترین پایانه صادراتی و وارداتی، و یکی از پرترددترین مسیرهای جاده‌ای و ریلی کشور با جابجایی سالانه چهار میلیون تن بار از خط آهن جلفا ـ نخجوان را در اختیار داشته و با فعالیت و تردد بیش از 20 هزار دستگاه خودروی ترانزیتی و تخلیه 400 واگن بار در انبارهای عمومی گمرک جلفا، این منطقه بعنوان مجهزترین منطقه با زیرساخت‌های ریلی و گمرکی و بزرگترین مرکز انبارداری و ناوگان ترانزیتی ایران مطرح بوده است.‌

وی بازگشایی خط آهن جلفا ـ نخجوان را یک مسیرگشایی برای دسترسی به منطقه قفقاز و بازار اوراسیا و اروپا دانست و اظهار داشت: متاسفانه بعد از فروپاشی شوروی 29 کیلومتر از خط آهن همجوار رود ارس در خاک نخجوان تعطیل شده است و زیرساخت‌های گمرکی و ریلی ما به ارزش میلیاردها دلار بدون استفاده سودآور باقی مانده است. برای احیاء این مسیر باید بسیج راه آهن، وزارت راه و شهرسازی و وزارت خارجه شکل بگیرد.‌

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس، با اشاره به کمبود زمین برای شرکت‌های صنعتی، گفت: توسعه همه جانبه و روزافزون منطقه آزاد ارس از یک سو و اراضی وسیع و بدون استفاده راه آهن در مناطق مهم شهری، جلفا را به بن بست کشانده است.‌

کیانی، از چالش جدی و کمبود نیروی کار در منطقه آزاد ارس خبر داد و عنوان کرد: ما برعکس سایر شهرهای کشور با مشکل کمبود نیروی کار مواجه هستیم که یکی از تبعات نبود اراضی با کاربری‌های مهم از جمله مسکن و ضعف اقامت در منطقه است.

آخرین اخبار

جغرافیای مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، میراث دار فرهنگ ثروت آفرینی است
اولین ماهنامه اختصاصی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی منتشر شد
نشست ملی مدیران روابط عمومی و امور بین الملل مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور
تورهای بازدید از صنایع و بخش‌های اقتصادی منطقه آزاد اروند برگزار می‌شود
حضور منطقه آزاد اروند در رویداد بین المللی همتایابی در اقتصاد دریامحور ایران

یادداشت

مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
معرفی یکهزار بسته سرمايه‌گذاری با هدف جذب سرمايه گذاری خارجی در هند
چرا ماکو، سرزمین چهارسو؟