گسترش روابط منطقه آزاد قشم و گوانگ دونگ چين

ستاندار استان «گوانگ دونگ» با اشاره به نقش مهم منطقه هاي آزاد «قشم» و «گوانگ دونگ» در گسترش تعاملات اقتصادي دو كشور ايران و چين، خواستار گسترش همكاري هاي اقتصادي اين مناطق شد.
به گزارش فرینا به نقل از ايرنا، «جو شياو دن» كه ميزبان «حميدرضا مومني» مديرعامل سازمان منطقه آزاد قشم و هيات همراه بود اين سخنان را عنوان و اعلام كرد كه استان گوانگ دونگ مايل به توسعه مناسبات خود با اين منطقه آزاد ايران است.
وي در سخنان خود به سفر بهمن ماه سال گذشته «شي جين پينگ» رئيس جمهوري چين به ايران اشاره كرد و گفت: اين استان اقتصادي چين اهميت خاصي براي تقويت روابط با ايران قائل بوده و خواستار توسعه مناسبات بيشتر است.
«جو» ادامه داد: اهميت برقراري اين روابط حتي باعث شده پيشتر ميان مناطق آزاد تجاري گوانگ دونگ و قشم يادداشت تفاهم همكاري در راستاي اجراي طرح «يك كمربند - يك جاده» امضاء شود.
او گفت كه كميسيون اصلاحات و توسعه ملي چين اجراي 25 پروژه به مدت سه سال را در دست اجرا دارد كه يكي از اين پروژه ها مربوط به منطقه آزاد قشم است.
مديرعامل سازمان منطقه آزاد قشم نيز در سخناني با استقبال از توسعه همكاريها ميان دو منطقه، هدف از سفر خود و هيات همراه به چين را پيگيري توافقات سند همكاريهايي دانست كه در جريان سفر «جو شياو دن» به ايران و در حضور روساي جمهور دو كشور امضاء شد.
همچنين طرفين در اين ديدار كه با حضور «عليرضا سالاريان» سركنسول ايران در گوانگجو برگزار شد، بر گسترش همكاريها در زمينه هاي مالي و بانكي، بيمه، زيربنايي، توليد، حمل و نقل، مخابرات و ايجاد دفتر مشترك جهت پيگيري توافقات تاكيد كردند.
بر اساس اين گزارش، دو طرف همچنين اعلام كردند كه به منظور اجرايي شدن توافقات و بررسي كارشناسانه، چند هيات تخصصي از كشور چين ظرف يك ماه آينده به قشم سفر كنند.
هيات اعزامي از منطقه آزاد قشم به چين در طول مدت اقامت خود در استان گوانگ دونگ از مناطق آزاد تجاري اين منطقه از جمله «جو هاي»، «شن جن» و «نان شا» بازديد كردند.
آنان همچنين با مسئولان سازمان هاي ذيربط اقتصادي از جمله كميسيون اطلاع رساني و اقتصادي استان گوانگ دونگ، دپارتمان حمل و نقل، كميسون نظارت بر دارايي هاي دولتي، اداره توريسم و اداره شيلات ديدار و در رابطه با گسترش همكاريها به تبادل نظر پرداختند.

«گوانگ دونگ» با جمعيتي بالغ بر 105 ميليون نفر يكي از بزرگترين و پرجمعيت ترين استانهاي چين است كه به استان اقتصادي اين كشور نيز مشهور است. شهر «گوانگجو» مركز اين استان است.

 

 

برچسب ها : منطقه آزاد قشم
امتیاز به خبر :