پلتفرم‌های تامین مالی زنجیره تامین، راه‌حلی در برابر مشکلات بنگاه‌های مالی و کسب‌وکارها

مدیرعامل سککوک از توسعه این پلتفرم در خارج از مرزهای کشور خبر داد.

به گزارش فرینا، ایده پلتفرم‌های تامین مالی زنجیره تامین، پس از بحران اقتصادی ۲۰۰۸ و در پاسخ به چالش‌های اقتصادی ـ تولیدی آن زمان مطرح شد. این پلتفرم‌ها، نیازهای بنگاه‌های اقتصادی در کل زنجیره تولید ارزششان، از تامین مواد اولیه تا تامین مالی و فروش محصولات نهایی را برآورده می‌کنند. سککوک هم یکی از همین پلتفرم‌هاست که می‌تواند در حل بعضی از مسائل اقتصادی کشور تاثیرگذار باشد.
سککوک یا سامانه کشوری کسب‌وکار به کسب‌وکار، پلتفرمی از جنس پلتفرم‌های B2B است که به کسب‌وکارها کمک می‌کند کلیه نیازهای تامین مالی و کالایی خود را از طریق آن و طی مکانیزم عرضه و تقاضا تامین کنند.
در سککوک، یک زنجیره تولید تا مصرف و همچنین تأمین مالی در تمام بخش‌ها از جمله تأمین مواد اولیه و اعتبار ایجاد می‌شود. بنگاه‌های اقتصادی، در این پلتفرم هم تامین مالی می‌شوند، هم مواد اولیه خود را از سایر بنگاه‌ها خریداری کرده و هم محصول خود را در این پلتفرم به متقاضیان ارائه می‌دهند.
سککوک طبق تعاریف جهانی، یک پلتفرم تامین مالی زنجیره تامین (Supply chain Finance) است. SCF ها سال‌هاست که در جهان فعالیت می‌کنند و توانسته‌اند با توجه به مزایایشان، سهم بازار خوبی در حوزه تامین مالی به دست آورند. اما تامین مالی زنجیره تامین، در ایران ایده جدیدی محسوب می‌شود و این موضوع، کار سککوک برای رشد و توسعه را سخت کرده است.
برای اینکه بدانیم این ناهمواری‌ها چه بوده و سککوک برای رفع آنها چه برنامه‌ای را در نظر گرفته با فردوس باقری، عضو هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت سککوک صحبت کرده‌ایم. او ضمن بیان راه ناهمواری که سککوک تاکنون طی کرده، از مزایای سککوک و دستاوردهایش می‌گوید.

بحران اقتصادی، تامین مالی مبتنی بر زنجیره تامین را به وجود آورد

به گفته فردوس باقری، پلتفرم سککوک، دو خدمت عمده فراهم می‌کند: تامین مالی مبتنی بر زنجیره تامین (supply chain finance) و مدیریت زنجیره تامین (supply chain managment). در واقع در سککوک، هم امکان تامین کالا و هم تامین سرمایه وجود دارد.
باقری بحران مالی ۲۰۰۸ را زمینه‌ساز به وجود آمدن پلتفرم‌های تامین مالی زنجیره تامین می‌داند و می‌گوید: «بحران تامین مالی در دنیا همزمان بود با بحران زنجیره تامین کالا. در واقع هماهنگ کردن زنجیره فیزیکی کالا و زنجیره پرداخت مالی و تامین، همزمان اهمیت پیدا کردند. در این شرایط ریسک فعالیت تامین کنندگان مالی افزایش پیدا کرد؛ چرا که آنها بنگاه‌های اقتصادی گوناگونی را تامین مالی می‌کردند و موفقیت یا عدم موفقیت این بنگاه‌های اقتصادی قطعی نبود. حتی تامین کننده مالی نمی‌توانست اطمینان پیدا کند که منابع تخصیص‌داده‌شده در همان محل موردنظر مصرف شوند یا نه.»
تحت چنین شرایطی، تامین کنندگان مالی برای بنگاه‌های مختلف عملیات تامین مالی انجام می‌دادند بدون آنکه برگشت تامین مالی تضمین شود و یا محل مصرف قطعی باشد. ضمن اینکه عملکرد یک بنگاه مالی روی سایر بنگاه‌ها تاثیرگذار است. برای مثال یک کارخانه تولید کاغذ و یک کارخانه تولید لوازم برقی، هر دو تامین مالی شده‌اند. اما کارخانه تولید کاغذ، منابع مالی را به جای تولید کاغذ، صرف واردات کالای سودآورتری می‌کند. اینگونه کارخانه تولید لوازم برقی هم که کالای خود را تولید کرد، برای بسته‌بندی آن با مشکل مواجه می‌شود.

مزایایی که SCF برای بنگاه‌های اقتصادی و اقتصاد کشور دارد

اینجاست که سامانه تامین مالی زنجیره تامین (SCF) راهگشاست. باقری می‌گوید: «مشکلات اشاره‌شده در تامین مالی، ناشی از عدم تقارن‌هاست. در فعالیت‌های اقتصادی، سه چرخه پرداخت یا چرخه مالی، چرخه اطلاعات عمومی بانک‌ها و چرخه لجستیکی داریم که این سه چرخه با هم همپوشانی دارند. هماهنگ کردن این سه چرخه در پلتفرم SCF باعث واقعی شدن اطلاعات و بهینه‌سازی تخصیص‌ها می‌شود.»
اینگونه، بنگاهی که برای تولید یک ماده اولیه، تامین مالی شده، محصول خود که مثلا کاغذ است را درون پلتفرم عرضه خواهد کرد و به جای آنکه حلقه بعدی زنجیره، برای مثال انتشارات، دوباره تامین مالی شود، محصول حلقه قبلی را که کاغذ است می‌گیرد و در نهایت به همین ترتیب، یک زنجیره از بنگاه‌های اقتصادی نیازهایشان در تامین مالی، ماده اولیه و فروش محصول؛ تامین می‌شود.
باقری ادامه می‌دهد: «اینگونه سککوک، به اقتصادی‌تر شدن فعالیت‌ها منجر می‌شود. سککوک در سمت تامین‌کننده مالی، به او کمک می‌کند تا تامین مالی بهتر و کم‌هزینه‌تری داشته باشد و بازگشت این تامین مالی تضمین شود و در سمت بنگاه‌های اقتصادی، به آنها کمک می‌کند تا تامین مالیشان تسهیل و تسریع شود، مواد اولیه خود را درون همین پلتفرم تامین کنند و در همانجا هم محصول خود را به فروش برسانند.»
او ادامه می‌دهد: «اینگونه، بهینه شدن زنجیره‌های تامین مالی و لجستیک، در نهایت به بهینه شدن فعالیت بنگاه‌های اقتصادی و در نتیجه افزایش کیفیت محصولات آنها منجر می‌شود.»

‌SCF ها مبتنی بر فناوری اطلاعات و مزایای آن هستند

سککوک و به‌طور کلی SCF ها، محصولاتی مبتنی بر فناوری اطلاعات هستند و فناوری اطلاعات شرایط را برای خلق چنین ابزارهایی به وجود آورده است.
پرداخت‌هایی که در حوزه B2B انجام می‌شود، مبالغ بالایی دارند و شبکه پرداخت دنیا برای این نقل و انتقالات، سازوکارهای محدودی نظیر بروات اسنادی الکترونیکی دارد. باقری با بیان این نکته، می‌گوید: «اینجاست که فناوری اطلاعات کاربرد پیدا می‌کند. فناوری اطلاعات، با داشتن شفافیت بالا و همچنین امکان ثبت و تحلیل تاریخچه‌ای از فعالیت‌ها، به صحت سنجی و اعتبارسنجی بهتر فعالیت بنگاه‌های اقتصادی کمک می‌کند. همچنین فناوری اطلاعات، به تسهیل، تسریع و کاهش هزینه‌های نقل و انتقالات منجر می‌شود.»

سککوک، هم منافع بانک‌ها و هم هلدینگ‌های بزرگ را فراهم می‌کند

فردوس باقری توضیح می‌دهد که سه استراتژی در توسعه پلتفرم‌های تامین مالی زنجیره تامین در دنیا وجود دارد: «استراتژی اول این است که SCF به‌عنوان بخشی از ماژول‌های یک بانک بزرگ در حوزه بانکداری شرکتی باشد و این بانک بتواند به هلدینگ‌های بزرگ چنین خدماتی را بدهد. استراتژی دوم این است که هلدینگ‌های بزرگ، در زنجیره تامین خود در طول شرکت‌های مختلف زنجیره‌شان، از قابلیت‌های SCF خود، بهره ببرند.»
به گفته باقری، استراتژی سوم، ارائه SCF به‌عنوان پلتفرم است که هم مدل اول و هم مدل دوم را در خود دارد و به بانک‌ها ماژول‌هایی را برای انجام نقششان در ارائه خدمات بانکداری شرکتی ارائه می‌دهد.

بانک‌ها می‌توانند در پلتفرم به‌عنوان مشارک حاضر شوند

بانک ملی به‌عنوان یک مشارک در پلتفرم سککوک مشارکت دارد. باقری درباره ارتباط سککوک و بانک ملی می‌گوید: «بانک ملی از سال‌های قبل در توسعه پلتفرم سککوک و تبیین مبانی نظری اولیه تامین مالی زنجیره تامین مشارکت داشته و در حال حاضر هم یکی از مشارکین اصلی پلتفرم است. بانک ملی سهامدار سککوک است و با تامین مالی بنگاه‌های حاضر در پلتفرم، از این پلتفرم حمایت می‌کند.»
ضمن اینکه پس از جذب و ثبت‌نام اولیه مشتریان در سککوک، برای برخی از عملیات نظیر تکمیل پرونده و مواردی که نیاز به ارجاع به شعبه دارند، از ظرفیت‌های بانک‌ها استفاده می‌شود. به گفته باقری، این عملیات در حال حاضر در تعدادی از شعبه‌های بانک ملی در سطح کشور به‌صورت آزمایشی انجام می‌شود و در آینده این عملیات در کلیه شعب انجام خواهد شد.
تیم سککوک در حال مذاکره با سایر بانک‌ها برای پیوستن به پلتفرم هم است؛ باقری می‌گوید: «پیش‌بینی ما این است که ۱۰ بانک دیگر کشور هم می‌توانند وارد این سامانه شوند. این بانک‌ها هم می‌توانند به‌عنوان مشارک در سامانه باشند و هم از این پلتفرم برای تامین مالی بهتر استفاده کنند.»
بانک از منظر کاهش مخاطرات تامین مالی، افزایش سرعت و صحت اعتبارسنجی، می‌تواند از سککوک بهره ببرد و ضمنا استفاده از سککوک می‌تواند به افزایش رضایت مشتریان بانک منجر شود.
باقری تاکید می‌کند: «با سککوک، دغدغه بانک درباره خروج منابع از موضوع مصرف کاهش پیدا می‌کند. صرف منابع مالی در راستای عقود و موضوع مصرف، مخاطرات تامین مالی برای بانک را کاهش می‌دهد. همچنین اسناد دریافتنی بنگاه تامین‌مالی‌شده ریسک تامین مالی را کاهش می‌دهد چراکه کالا و محصول بنگاه‌های اقتصادی درون چرخه باز می‌گردد.»

استفاده رایگان کسب‌وکارها از برخی قابلیت‌های سککوک

پلتفرم سککوک، کسب‌وکارها را برای تامین مالی و تامین و فروش کالا به یکدیگر متصل می‌کند. در حال حاضر، بیش از ۶۵۰۰ عضو عمومی در سککوک وجود دارد. باقری می‌گوید: «هر کسب‌وکاری می‌تواند با عضویت در سککوک به‌صورت آنلاین، به عضو موقت و عمومی سککوک تبدیل شود. اعضای عمومی می‌توانند به‌صورت رایگان از این سامانه برای تبلیغ کسب‌وکار خود و بازاریابی استفاده کنند. اما خرید اعتباری در پلتفرم نیاز به احراز هویت و طی مراحلی، برای تبدیل شدن به عضو عملیاتی دارد.»
تاکنون بالغ بر ۱۰ هزار برات در سککوک ثبت شده است که حجم ریالی آنها حدود ۸۰۰ میلیارد ریال است. به گفته باقری، تامین مالی‌های انجام گرفته هم حدودا یک‌چهارم این مقدار بوده است.

کیف پول ژا، ابزاری برای تسهیل پرداخت‌ها

همانطور که گفته شد، یکی از مزایای سککوک، تسهیل و تسریع فرایند پرداخت‌ها و نقل و انتقالات مالی میان بنگاه‌ها است. در همین راستا، یک کیف پول به نام «ژا» برای سککوک طراحی شده است. فردوس باقری می‌گوید: «کیف پول ژا، یک ابزار پرداخت بلاکچینی یا به اصطلاح crypto payment token است که برای تبادلات میان اعضای سککوک و با هدف تسهیل امر پرداخت در داخل شبکه سککوک و کاهش هزینه‌ها و مخاطرات در امر جابه‌جایی طراحی شده است.»
به گفته باقری، این کیف پول در ادامه برای گسترش شبکه سککوک و استفاده اعضای غیرایرانی شبکه از آن و مبادلات بین‌المللی هم کاربرد خواهد داشت.
کیف پول ژا برای آغاز به کار، در انتظار انتشار چارچوب‌های حقوقی بانک مرکزی است. باقری با بیان این جمله می‌گوید: «برای راه‌اندازی ژا مسئله فنی نداریم. از اسفند سال گذشته، در منطقه آزاد چابهار تراکنش پایلوت انجام داده‌ایم و آماده روشن کردن آن هستیم.»

۱۸ ماه زمان برای اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی درباره فواید زنجیره تامین صرف شد

تامین مالی زنجیره تامین، مبحث جدیدی در جهان محسوب می‌شود و در ایران هم قابل پیش‌بینی است که راه‌اندازی پلتفرمی بر این اساس، با چالش‌های گسترده مواجه می‌شود. تیم سککوک از حدود دو سال پیش تاکنون بیش از ۹۰۰ جلسه با فعالین اقتصادی مختلف، از مقامات حاضر در نهادهای قانون‌گذار گرفته تا مسئولان واحدهای اقتصادی بزرگ و کوچک بخش خصوصی داشته است.
باقری می‌گوید: «جدید بودن مفهوم، مهم‌ترین چالش ما در طول این دو سال بوده است. بخش عمده‌ای از تلاش‌های ما، در راستای آگاهی‌رسانی، اطلاع‌رسانی و آماده کردن ذهن‌ها بوده است.»
او در ادامه، به جلسات تیم سککوک با نهادهای مختلف در سطوح مختلف اشاره می‌کند. جلسات سککوک با افرادی در سطوح عالی وزارتخانه‌ها مانند کمیته تامین مالی وزارت اقتصاد، هسته اندیشه‌ورزی وزارت اقتصاد، بانک مرکزی، وزارت صمت، وزارت کار، رفاه و تامین اجتماعی، وزارت کشاورزی، دبیرخانه صنایع مناطق آزاد گرفته تا تشکل‌های خصوصی از جمله اتاق‌های اصناف، انجمن‌های تولیدی، صندوق‌های نوآوری و شکوفایی، صندوق‌های تامین سرمایه، بانک‌ها و موسسات مالی بوده است.

با تلاش‌های انجام‌شده، تحولات مثبتی در قوانین ایجاد شده است

مدیرعامل سککوک، با اشاره به انرژی فراوانی که این تیم برای اطلاع‌رسانی صرف کرده، از تحولات اخیر ابراز خوشحالی می‌کند: «بعد از ۱۸ ماه استمرار ما در توسعه این مفهوم، باعث شده که خیلی از این مفاهیم اجرا و ابزارها ساخته شده است. حالا شاهد نتیجه جلسات و تلاش‌هایمان هستیم و وقتی که در جلسات در کنار افراد قرار می‌گیریم مشاهده می‌کنیم که موضع و نظر آنها نسبت به سال گذشته روشن‌تر و مثبت‌تر شده است.»
او به ابلاغ قانون عاملیت (فکتورینگ) به هیات دولت در خرداد سال جاری و ملزم شدن دولت به تدوین آیین‌نامه اجرایی آن به موجب ماده ۸ قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی که در مجلس تصویب شده، به‌عنوان یکی از تحولات مثبت اخیر اشاره می‌کند.
ابلاغیه تامین مالی زنجیره تولید درون دستورالعمل تام (تامین اعتبار مولد) توسط بانک مرکزی و صدور بخش‌نامه‌هایی در قالب موضوع جمع‌سپاری توسط سازمان بورس که امکان کراودسورسینگ را فراهم می‌کند نیز، از جمله دیگر تحول‌های مثبت قانونی چند ماه اخیر هستند.
فردوس باقری اشاره می‌کند که نهاد قانون‌گذار با توجه به مطالعات مرکز پژوهش‌های مجلس، آشنایی نسبتا خوبی با پلتفرم‌های این‌چنینی پیدا کرده است.
او در ادامه به تعاملات مثبت با وزارت اقتصاد و وزارت صمت و نقش مثبت آنها در همراه کردن موسسات مالی، بازار سرمایه، بنگاه‌های اقتصادی و همچنین تهیه ابزارهای جانبی از جمله الکترونیکی کردن اسنادی مانند برات الکترونیکی اشاره می‌کند.

پلتفرم‌های تامین مالی زنجیره تامین، به اسلامی شدن قوانین کمک می‌کنند

باقری به مقاومت‌ها در برابر مفاهیم جدید اشاره می‌کند و می‌گوید: «حالا که ابزارها در قانون دیده شده‌اند و مفاهیم وارد بحث اجرا می‌شود، کار ما فرق می‌کند. حالا بحث مقاومت‌ها در اجرا، تطبیق مدل‌های ذهنی با مدل‌های جدید، استفاده از فناوری و … را داریم.»
او بخشی از مقاومت‌ها را هم به دلیل خلاهای قانونی می‌داند و می‌گوید: «جایی که می‌خواهیم از ابزارهای SCF در مدل قبلی بانکداری استفاده کنیم، خلا قانونی وجود دارد. تصمیم‌گیرندگان باید توجه کنند که استفاده از SCF ما را به ذات عقود اسلامی برمی‌گرداند که مبتنی بر نقش تامین‌کننده مالی و مشارکت او در ریسک و تلاش او در پوشش ریسک‌ها است.»
او اشاره می‌کند که امروزه در کشور ما تامین‌کننده مالی، این نقش‌ها را ایفا نمی‌کند و برای تعیین شدن این وظایف، باید قوانین را اصلاح کرد.

سککوک در حال توسعه زنجیره‌ها در صنایع مختلف است

سککوک، در طرف دیگر، فعالیت‌های گسترده‌ای برای فرهنگ‌سازی این پلتفرم برای کسب‌وکارها و واحدهای صنفی مختلف داشته است. در همین زمینه سککوک با انجمن سنگ، صنعت شیلات ایران، شورای ملی زعفران و اتحادیه‌ها و صنف‌های این‌چنینی، تعاملاتی را آغاز کرده است.
سککوک در حال مذاکره با صنف‌های مختلف است تا زنجیره‌های کالایی مختلف را از بازار ماده اولیه تا بازار تکمیل کند. «ما به دنبال توسعه کلیه زنجیره‌ها هستیم و در این راه، مهم این است که از صفر تا صد یک مجموعه را داشته باشیم. برای مثال زنجیره سنگ از استخراج از معدن شروع می‌شود و تا بُنکداری و ساختمان‌سازی پیش می‌رود. زنجیره شیلات از ماده اولیه خوراک شروع می‌شود و تا بسته‌بندی و فروش ادامه دارد. صنعت‌های مختلف در زنجیره‌های متعددی هستند. ما سعی می‌کنیم همه زنجیره‌ها را کامل کنیم و توسعه بدهیم.»
همچنین زنجیره‌ها در میانه راه، به زنجیره‌های دیگر هم مرتبط می‌شوند؛ مثلا صنعت بسته‌بندی به کاغذ و پلاستیک می‌رسد و پلاستیک در زنجیره‌اش به پتروشیمی مرتبط می‌شود و همینگونه تعداد بسیار زیادی زنجیره‌ها به هم متصل هستند.
باقری اشاره می‌کند: «با گسترش شبکه زنجیره‌ها و حضور زنجیره‌های مختلف درون پلتفرم، می‌توان تامین مالی بنگاه‌های درون پلتفرم را بهینه کرد.»
 مدیرعامل سککوک به نقش کم بازار سرمایه در پیشرانی اقتصاد ایران اشاره می‌کند و می‌گوید: «ما پیش‌بینی می‌کنیم که در سککوک سه درصد تامین مالی سرمایه در گردش کشور یعنی ۱۱ هزار میلیارد تومان نیاز مالی را پوشش بدهیم. سعی می‌کنیم نود درصد این میزان را از بازار بانکی و ۱۰ درصد را از بازار سرمایه تامین کنیم تا اینگونه به افزایش سهم بازار سرمایه در اقتصاد کشور هم کمک کرده باشیم.»
باقری با این مقدمه، به تلاش سککوک برای استفاده از ظرفیت‌های بازار سرمایه اشاره می‌کند: «در حال مذاکره با دو هلدینگ بزرگ کشور، فرابورس، کارگزاری‌ها و شرکت‌های تامین سرمایه هستیم تا بتوانند نقش‌های لازم را برای ورود ما به بازار سرمایه به عهده بگیرند.»
به گفته باقری، یکی از روش‌های سککوک برای ورود به بازار سرمایه، ایجاد زنجیره‌های کالایی پایلوت در صنایع مختلف مانند صنعت سیمان، فولاد، مواد شوینده و … و ایجاد امکان معامله بر روی آنها است. باقری می‌گوید: «اینگونه می‌توان یک تامین سرمایه هدفمند را تضمین کرد. مردم می‌توانند اوراقی را که محل مصرفش تولید کالای خاصی است خریداری کنند و در سود این تامین سرمایه شریک شوند. بازدهی این اوراق وابسته به تولید است و اگر شرایطی نظیر تامین مواد اولیه در کشور محقق شود، بازدهی آن بالاتر از سود بانکی می‌شود. ضمن آنکه به تولید کمک کرده است.»
البته به گفته باقری، سککوک در حال مطالعه و توسعه روش‌ها و مکانیزم‌های دیگری برای ورود به بازارهای سرمایه و بورس کالا است.

همکاری سککوک با نهادهایی در کره جنوبی و کشورهای همسایه

سککوک می‌تواند در تامین مالی معاملات بین‌المللی کشور هم نقش ایفا کند و اینگونه هم مبادلات بنگاه‌های اقتصادی کشور را تسهیل کند. در همین راستا، سککوک با صندوق تضمین سرمایه کشور کره جنوبی و نهادهایی در کشورهای همسایه به توافقاتی رسیده است.
فردوس باقری درباره این توافقات بین‌المللی می‌گوید: «در الگوی توسعه، بحثی تحت عنوان تهاتر یا هاب تضمین متقابل وجود دارد که مکانیزم ما جایگزین روش LC است.»
او مکانیزم مبادلات میان بنگاه‌های ایرانی و کره‌ای با واسطه سککوک را این‌گونه تشریح می‌کند: «دو صندوق توسعه‌ای یعنی صندوق توسعه صنایع کوچک ایران و کره جنوبی داریم. بنگاه ایرانی که نیاز به خرید در کشور کره دارد، از طریق صندوق صنایع کوچک ایران با سککوک ارتباط می‌گیرد. صندوق صنایع کوچک با سککوک همکاری می‌کند و به سککوک ضمانت می‌دهند که این بنگاه به وجه مالی برای خرید کالای مشخصی نیاز دارد. در کشور کره هم صندوقی با چنین نقشی وجود دارد.»
او ادامه می‌دهد: «سککوک با همکاری پلتفرمی به نام گوبیز در کره، میان این صندوق ایرانی و کره‌ای یک هاب ایجاد می‌کند. یعنی با واسطه‌گری سککوک، بین دو صندوق یک رابطه تضمینی متقابل ایجاد می‌شود. بدین‌صورت بنگاه ایرانی می‌تواند در خاک کشور کره، از اعتبار فراهم‌شده برای خرید کالا استفاده کند و به‌طور متقابل، بنگاه‌های کره‌ای نیز می‌توانند در ایران، از اعتبار فراهم‌شده برای خرید کالاهای ایرانی و واردات به کشورشان استفاده کنند و ما در خاک خودمان به تولیدکننده ایرانی که به کشور کره محصولی می‌فروشد، تضمین می‌دهیم.»
به گفته باقری، توافقات برای انجام این همکاری، انجام شده و اجرایی شدن آن نیاز به طی یک سری فرایندها، ایجاد زیرساخت‌ها و تدوین قوانین در دو کشور دارد.
همچنین سککوک با کشورهای همسایه هم تعاملات این‌چنینی را آغاز کرده است. عراق یکی از این کشورهاست که به گفته باقری، فرایند عملیاتی شدن همکاری سککوک با طرف عراقی پیشرفت خوبی داشته و مراحل کمی برای عملیاتی شدن این همکاری باقی مانده است.
باقری به دلیل بحث تحریم‌ها و حساسیت کشورهای دیگر نسبت به تعاملات اقتصادی با کشور ایران، ترجیح می‌دهد نامی از همه کشورها نبرد.

مزایای سککوک برای مبادلات بین‌المللی بنگاه‌های اقتصادی

فردوس باقری، فرآیند همکاری سککوک با کشورهای خارجی را موجب بهبود فضا برای تهاتر می‌داند و می‌گوید: «مسئولان، واردات در برابر صادرات را به‌صورت قانون ابلاغ کرده‌اند. اما باید ظرفیت این کار برای بنگاه‌ها فراهم شود.»
او به چالش‌های پیش روی بنگاه‌ها برای واردات در برابر صادرات اشاره می‌کند: «یکی از مهم‌ترین مسائل، تطبیق بین عرضه و تقاضا است. صادرکننده باید برای ارائه منابعش، متقاضی را بشناسد اما شرایطی مانند گستره جغرافیایی کشور، عدم شناخت بنگاه‌ها و …، باعث می‌شود این تطبیق میان عرضه و تقاضا رخ ندهد.»
او ادامه می‌دهد: «بحث بعدی، تسهیل در امر پرداخت و جابه‌جایی است. صادرکننده ایرانی، ارز را در کشوری دریافت می‌کند و باید برای پوشش نیاز به خرید در کشور دیگری، ارز را به آنجا منتقل کند. بنگاه‌ها از این لحاظ و اینکه پول را تحت چه مکانیزمی و به چه واسطه‌ای بدهند با چالش مواجه هستند.»
فردوس باقری همچنین به تفاوت نرخ ارز سنایی و نیمایی اشاره می‌کند و پیشنهاد می‌دهد که با مشوق‌هایی مانند تخفیف‌های مالیاتی و تعرفه‌ای، صادرکننده را به بازگشت ارز تشویق کنند: «سککوک با شفافیتی که دارد تعاملات و معاملات ارزی را در یک بستر شفاف انجام می‌دهد و اینگونه به نهادهای دولتی امکان می‌دهد که با اطلاعات صحیح و شفاف، بتوانند تخفیف‌های مالیاتی و تعرفه‌ای برای صادرکنندگان واقعی در نظر گرفته و آنها را به بازگشت ارز صادراتی تشویق کنند.»
او به‌عنوان جمع‌بندی، تطابق ساده‌تر میان عرضه و تقاضای ارز، کاهش هزینه‌های انتقال و مبادلات ارزی و افزایش صادرات را از نتایج سککوک در تعاملات بین‌المللی می‌داند و اشاره می‌کند که با اطلاع‌رسانی این مزیت‌ها برای متولیان رگولاتوری، آن‌ها هم از سککوک استقبال کرده‌اند.

 لزوم مطالبه همگانی در زمینه فناوری‌های نو

مدیرعامل سککوک در پایان صحبت‌هایش می‌گوید: «اینکه نگاه‌ها به مفاهیم و فناوری‌های مالی نو، در ماه‌های گذشته تغییر کرده، نتیجه تلاش‌های افراد و گروه‌هایی مانند تیم سککوک و حضور مدیرانی بوده که از اعتبار خود برای آگاهی‌سازی درباره فناوری‌های نو هزینه کرده‌اند.»
او با اشاره به اینکه هزینه تعلل در استفاده از فناوری‌های نو را بنگاه‌های اقتصادی می‌پردازند، می‌گوید: «فناوری‌های نو، راهگشای بسیاری از چالش‌های اقتصادی کشور ما هستند. باید همه در هر سطحی در زمینه فناوری‌های نو از مفاهیم عمده مانند بلاکچین گرفته تا ابزارهای الکترونیکی مانند برات الکترونیکی مطالبه داشته باشند. نباید صبر کرد تا دیگران برای جا افتادن مفاهیم هزینه بدهند.»

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو