بازدید چهار هزار گردشگر از مراحل تخم گذاری لاکپشت های پوزه عقابی

رییس محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم از بازدید چهار هزار گردشگر از سایت تخم گذاری لاکپشت های پوزه عقابی خبر داد.

به گزارش فرینا، سید محمد هاشم داخته گفت: از آغاز فصل تخم گذاری لاکپشت های پوزه عقابی در ساحل حفاظت شده روستای شیب دراز، بیش از چهار هزار گردشگر نوروزی با راهنمایی ناتوران خمیس از مراحل تخم گذاری آنها بازدید به عمل آورده اند.
وی شروع تخم گذاری لاکپشت ها را اسفند ماه ذکر کرد و توضیح داد: از آغاز فصل تخم گذاری لاکپشت های پوزه عقابی در اسفند ماه 96 تا به امروز 13 لاکپشت ماده جهت تخم گذاری بیش از 850 تخم به ساحل مراجعت کرده اند.
رییس محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم افزود: این تعدا تخم ها در محل ویژه ای که در این سایت حفاظت شده برایشان در نظر گرفته شده است، تا تبدیل شدن به بچه لاکپشت به طور شبانه روزی مورد حفاظت قرار می گیرند. فصل تخم گذاری تا اواخر اردیبهشت ماه ادامه خواهد داشت و پس از آن شاهد به دنیا آمدن نوزادان و به دریا رفتن آنها خواهیم بود.
داخته در توضیح بیشتر عنوان کرد: لاكپشت هاي پوزه عقابي به طور معمول از اسفند ماه تا اواسط اردیبهشت ماه در ساحل روستای شيب‌دراز تخم گذاري کرده و از اواخر ارديبهشت شروع به بيرون آمدن از تخم مي‌كنند.
وی آغاز به کار پروژه حفاظت از ساحل تخم گذاری لاکپشت های پوزه عقابی در روستای شیب دراز را در سال 1381 عنوان کرده و گفت: این پروژه توسط محيط زيست سازمان منطقه آزاد قشم و کمک برنامه های کوچک تسهیلات محیط زیست جهانی (GEF/SGP) و با همكاري جامعه محلی روستای شیب دراز، شوراي اسلامي و دهياري آغاز شده و هر ساله به صورت منظم  انجام مي گيرد.
به گفته رییس محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم، در بهمن سال 1390 سایت شیب دراز در 60 هکتار و با حمایت برنامه تسهیلات محیط زیست جهانی و همکاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به عنوان اثر طبیعی در روستای شیب دراز قشم به ثبت ملی رسیده است.
داخته از طرح مديريت اكوتوريسم و حفاظت از لاک پشت های پوزه عقابی در قشم به عنوان یکی از 10 طرح برتر بنیاد توسعه و محیط زیست آسیای اقیانوسیه در ژاپن یاد کرده و ادامه داد: این اتفاق در سال 1388 افتاد و پس از آن در سال ١٣٩٥ به عنوان يكي از طرح های اثرگذار محيط زيستی موفق به دريافت جايزه از سوی سازمان حفاظت محيط زيست كشور نیز گردید.

میثم غلامی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.