استقبال هرمزگان از سرمایه گذاران داخلی و خارجی

مدیرعامل صندوق سرمایه‌گذاری ایرانیان خارج از کشور: مجوزهایی برای سرمایه‌گذاری در هرمزگان اخذ شده است که راه را برای حضور سرمایه‌گذاران هموار می‌کند

اقتصاددانان می‌گویند جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی نقش مهمی در تحرک‌بخشی به اقتصاد و ارتقای سطح زندگی مردم دارد. در شرایط فعلی تحریم‌ها، مهم‌ترین مسیر برای تسریع روند توسعه، حمایت و جذب سرمایه‌گذاری‌های جدید است. هرمزگان با توجه به موقعیت استراتژیک و بهره‌مندی از زیرساخت‌های فراوان، گنجینه‌ای ارزشمند از فرصت‌های سرمایه‌گذاری است.
گنجینه‌ای برای سرمایه‌گذاری
به گزارش فرینا به نقل از ایرنا استان هرمزگان در جنوب ایران با داشتن 14 جزیره، 2 منطقه آزاد کیش و قشم، واقع شدن در کنار تنگه هرمز و سواحل مکران، قرار داشتن بزرگ‌ترین بندر تجاری در آن، داشتن 6 منطقه ویژه اقتصادی و وجود پالایشگاه‌های مهم نفت و گاز، نقش مهمی در اقتصاد کشور دارد.
این استان با دارا بودن 6 منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس، کشتی‌سازی، منطقه ویژه بندر شهید رجایی، منطقه ویژه صنایع انرژی‌بر پارسیان و منطقه ویژه اقتصادی لاوان در سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف انرژی، صنعت و معدن جایگاه بسیار مهمی دارد.
وجود 17 منطقه نمونه گردشگری، ذخایر بزرگ نفت و گاز، خط لوله صلح با طول 600 کیلومتر به عنوان یک مزیت نسبی تأمین انرژی، پالایشگاه نفت بندرعباس و پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس به عنوان بزرگ‌ترین پالایشگاه میعانات گازی جهان از جمله مزیت‌ها و ظرفیت‌های مهم سرمایه‌گذاری در این استان است.
معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه در سومین همایش بین‌المللی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در هرمزگان با اشاره به فرصت‌های اقتصادی بسیار گسترده و جاذبه‌های گردشگری متنوع در این استان بیان کرد: انتظار می‌رود این استان با چنین ظرفیت‌های تلاش‌های بیشتر به اقتصاد کشور نیز کمک کند.
«غلامرضا انصاری» خاطرنشان کرد: بزرگ‌ترین بندر کشور در هرمزگان قرار دارد و این استان گل سرسبد موقعیت جغرافیایی ایران است.
منطقه ایده‌آل گردشگری
یکی از مهم‌ترین حوزه‌ها برای جذب سرمایه حوزه گردشگری است. هرمزگان با داشتن جزایر زیبا، جنگل‌های حرا و اماکن فرهنگی و تاریخی ظرفیت‌های بسیاری در این بخش دارد. با توجه به ظرفیت‌های مهم گردشگری استان، مهم‌ترین اولویت این استان هدف‌گذاری برای جذب و پذیرش 10 میلیون گردشگر تا پایان دولت دوازدهم عنوان شده است.
مدیرعامل صندوق سرمایه‌گذاری ایرانیان خارج از کشور اوایل امسال در سفر به هرمزگان گفت: با مجوزهایی که برای سرمایه‌گذاری در این استان از استاندار گرفته‌ایم، هرمزگان را به منطقه‌ای ایده‌آل برای گردشگران تبدیل خواهیم کرد.
«امیر سوزنچی» افزود: اولین برنامه ما برای این استان، اجرای پروژه بزرگ تله‌کابین از بندر پل به قشم و جزیره هنگام خواهد بود. دومین برنامه ما سرمایه‌گذاری در جزیره فارور، ساخت 8 هتل مجهز و فرودگاه برای ورود گردشگران است.
کاهش بوروکراسی اداری
چندی پیش نماینده مردم بندرعباس، قشم، بندر خمیر و حاجی‌آباد در مجلس شورای اسلامی، استان هرمزگان را به عنوان موقعیتی کم‌نظیر با ظرفیت‌های متنوع برای پذیرش سرمایه‌گذار داخلی و خارجی در کشور معرفی کرد.
«احمد مرادی» افزود: باید شرایط برای سرمایه‌گذاران تسهیل شود و بوروکراسی‌های اداری دست‌و‌پاگیر کاهش یابد. اگر این اتفاق رخ دهد با توجه به ظرفیت‌های استان، سرمایه‌گذاران حضور فعال‌تری خواهند داشت.
استاندار هرمزگان نیز با تاکید بر حمایت از سرمایه‌گذاران گفت: لازمه رونق اقتصادی استان علاوه بر استفاده از ظرفیت‌ها، همدلی و انسجام است. «فریدون همتی» اواخر خرداد امسال در نشست با جمعی از سرمایه‌گذاران استان، اظهار کرد: ورود سرمایه‌گذاران جدید زمینه رونق اقتصادی استان را فراهم می‌کند. باید علاوه بر جذب سرمایه‌گذار جدید، تلاش کرد تولید و اشتغال فعلی نیز حفظ شود.
وی با تاکید بر ضرورت رفع موانع موجود در مسیر سرمایه‌گذاری‌های جدید، افزود: همه باید تلاش کنیم تا سرمایه‌گذاران مشکلات کمتری داشته باشند.
استاندار گفت: در هرمزگان با ایجاد مرکز خدمات سرمایه‌گذاری اراده دولت برای فراهم کردن شرایط جذب سرمایه‌گذار و ایجاد فضایی برای رونق کسب و کار را نشان دادیم.
وی با اشاره به این‌که هرمزگان از ظرفیت‌های بی‌نظیری برای به حرکت درآوردن هر چه بیشتر موتور اقتصادی برخوردار است، اظهار کرد: صنایع، پالایشگاه‌ها، گمرک‌ها، بندرها، مناطق ویژه اقتصادی و آزاد و مناطق گردشگری از مزیت‌های مهم این استان است.
همتی با اشاره به این‌که دستگاه‌های اجرایی موظف‌اند در زمانی مشخص شرایط را برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در چارچوب قانون فراهم کنند، افزود: مصوبه توسعه و تسهیل شرایط سرمایه‌گذاری در شرق استان به تصویب رسیده و در حال برنامه‌ریزی برای تحقق آن هستیم.
شناسایی 346 هزار میلیارد ریال فرصت سرمایه‌گذاری
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گفت: 346 هزار میلیارد ریال فرصت سرمایه‌گذاری در صنعت و معدن استان شناسایی شده که می‌تواند شرایط مناسبی برای حضور سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی برای حضور در این بخش باشد.
«خلیل قاسمی» افزود: میزان صادرات غیرنفتی هرمزگان در سال گذشته در مقایسه با سال قبل 43 درصد رشد داشته است. پارسال در حوزه تأسیس صنایع، هرمزگان رشد 50 درصدی داشته است.
قاسمی سرمایه‌گذاری در حوزه فولاد و آلومینیوم را یکی دیگر از حوزه‌های مهم برای سرمایه‌گذاری ذکر کرد و افزود: شرایط تولید در سال 97 با وجود سایه سنگین تحریم‌ها در هرمزگان شرایط بسیار خوبی بود. این مقام مسئول ادامه داد: استان هرمزگان 5 سال است که در صدر رتبه‌بندی سرمایه‌پذیری در سطح کشور قرار دارد و امروز حدود 9 درصد از صادرات غیرنفتی کشور در این استان تولید می‌شود.
***
با توجه به آنچه گفته شد، برای دستیابی به یک اقتصاد پویا باید توجه ویژه‌ای به جذب سرمایه‌های خارجی و داخلی و هدایت آن به سوی تولید، گردشگری و اقتصاد داشت. برای تحقق این موضوع باید از ظرفیت‌های جدید برای توسعه سرمایه‌گذاری و خلق فرصت‌های جدید شغلی بیشتر بهره برد.
مشوق‌هایی همچون تسهیلات بانکی کم‌بهره، تخفیف‌های مالیاتی و بیمه‌ای می‌تواند انگیزه بیشتری در میان سرمایه‌گذاران و سوق سرمایه‌ها به بخش‌های مختلف اقتصادی ایجاد کند.

مدیر روابط عمومی مناطق آزاد امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.