توسعه گردشگری دریایی

استفاده از سود قابل توجه فرصت‌های گردشگری؛ جایگاه ناوگان شناوری مسافری در توسعه گردشگری دریایی ارتقا یابد.
حوزه پر درآمد گردشگردی دریایی امروزه بسته به توسعه خدمات دریایی و ساحلی و برخورداری کشورها از ناوگان شناوری مسافری و تفریحی سودهای قابل ملاحظه‌ای را عاید کشورها کرده است.

امروزه صنعت گردشگری در دنیا از صنایع پر درآمد برای کشورها محسوب می‌شود و از این رو برخی از کشورها سالانه ارز قابل توجهی را به واسطه توسعه این صنعت به دست می‌آورند.
در ایران نیز همواره در دهه‌های اخیر صنعت گردشگری و توریسم با فراز و نشیب‌هایی روبرو بوده است که به نظر بسیاری این امر سبب شده که این صنعت آنگونه که باید منافع و فواید مورد نیاز را نصیب کشور نکند.
در وضعیت کنونی، از تجربه مناطقی همانند کیش و قشم و حتی بندرعباس در استانی همانند هرمزگان، به عنوان تجربه‌ای موفق در حوزه گردشگری یاد می‌شود.
اما در این راستا نباید فراموش کرد که نقش دریا و ساحل در توسعه گردشگری در مناطق یاد شده اساسی و تعیین کننده خواهد بود.
از طرفی توسعه صنعت گردشگری دریایی که بسیاری هرمزگان را در این بخش دارای ظرفیت‌های منحصر به‌ فرد می‌بینند، رابطه مستقیمی با گسترش ناوگان مسافری دریایی و ناوگان تفریحی دریایی دارد.
طی سال‌های گذشته به دلیل غیر استاندارد بودن بخش اعظمی از ناوگان مسافری دریایی در مسیرهای پرتردد به مقصد و مبدأ بنادری همانند کیش، چارک، لنگه، هرمز، بندرعباس و قشم که بیشترین حجم مسافرت‌های دریایی کشور از طریق این مناطق صورت می‌گیرد، گاها حوزه حمل و نقل مسافری دریایی شاهد بروز حوادث و سوانح دلخراشی بوده است.
از سال گذشته و در پی بروز یک حادثه دلخراش که منجر به فوت چند نفر از مسافران شد، سازمان بنادر و دریانوردی هرمزگان با سرعت بخشی به طرح «ساماندهی شناورهای مسافری» توانسته در زمانی کوتاه نسبت به استانداردسازی و بهینه‌‌سازی ناوگان مسافری به موفقیت‌های قابل توجهی دست یابد، به نحوی که در این راستا علاوه بر جلوگیری از تردد شناورهای غیر استاندارد در مسیرها و بنادر رسمی و قانونی، توسعه قابل توجهی در حوزه شناورهای مسافری را نیز رقم زده است.
بد نیست بدانیم در ایران سالانه بیش از 10 و نیم میلیون مسافر در خطوط حمل و نقل دریایی جابه‌جا می‌شوند که سهم هرمزگان از این میزان به تنهایی 98 درصد است.
مدیر‌کل بنادر و دریانوردی هرمزگان در این راستا اظهار داشت: تاکنون با همکاری بخش خصوصی و تعاونی‌ها 39 فروند شناور مسافری مدرن با ظرفیت 50 تا 290 صندلی در ناوگان قرار گرفته که با این تعداد ظرفیت ناوگان شناورهای مسافری در هرمزگان به 3 هزار و 736 نفر صندلی رسیده است.
علی اکبر صفایی همچنین با اعلام خبر توسعه زیرساخت‌ها و تجهیز بنادر استان از جمله لنگه، خمیر، پل، لافت، شهید ذاکری و شهید حقانی گفت: طرح بندر چند منظوره نخل ناخدا و ساماندهی بندر هرمز نیز تا پایان سال‌جاری محقق می‌شود که این امر نیز به توسعه مسافرت‌های دریایی و حوزه گردشگری دریایی استان کمک شایانی می‌کند.
معاون برنامه‌ریزی، اداری و مالی سازمان بنادر و دریانوردی کشور نیز عنوان کرد: برای خرید شناورهای مسافری تسهیلات با سود صفر درصد پرداخت می‌شود.
محمدرضا امامی که در مراسم آغاز به کار رسمی 11 فروند شناور مدرن مسافری در بندر شهید حقانی بندرعباس سخن می‌گفت در زمینه افزود: برای خرید شناورهای مسافری تسهیلات با سود صفر درصد پرداخت می‌شود تا از این طریق زمینه توسعه و ایمنی هر چه بیشتر ناوگان مسافری دریایی هرمزگان فراهم شود.
وی با بیان اینکه در خصوص جمع‌آوری شناورهای فرسوده در هرمزگان تصمیمات شجاعانه‌ای گرفته شده است، اظهار داشت: کمیته ساماندهی مسافرت‌های دریایی پس از خروج شناورهای فرسوده، افزایش شناورهای استاندارد را در چرخه حمل و نقل دریایی استان در دستور کار قرار داد و در حال حاضر 10 فروند آن در کمیته وجوه اداره شده سازمان تصویب شده که پس از طی مراحل بانکی در اختیار تعاونی‌ها قرار می‌گیرد.
معاون برنامه‌ریزی، اداری و مالی سازمان بنادر و دریانوردی خاطر‌نشان کرد: تا به امروز بیش از 46 میلیارد تومان تسهیلات با سود صفر درصد برای استان هرمزگان تصویب شده و بیش از 36 میلیارد تومان در این ارتباط یارانه پرداخت شده است.
امامی اظهار داشت: با توجه به طرح مشترکی که با هماهنگی استانداری هرمزگان و مدیر‌عامل سازمان بنادر و دریانوردی برنامه‌ریزی شده است پیش بینی می‌شود در قالب طرح حمل مسافر دریایی استان هرمزگان با برخورداری از بنادر هاب و توسعه شتابان بندری همچون گذشته به عنوان اصلی‌ترین پایگاه مسافرت‌های دریایی پذیرای هموطنان باشد در این راستا تاسیس زیر ساخت‌ها و تجهیز روبناها با قدرت در دست پیگیری است که به تدریج مردم آثارش را خواهند دید.
استاندار هرمزگان نیز در این راستا با بیان اینکه استان هرمزگان دارای‌ ظرفیت‌ها و قابلیت‌های منحصربه‌ فرد است، افزود: این استان با برخورداری از صدها کیلومتر طول ساحل و 14 جزیره با کاربری‌ها ی مختلف در کشور و حتی منطقه بی‌نظیر است.
ابراهیم عزیزی اضافه کرد: حوزه دریایی هرمزگان به تنهایی در صورت توسعه توان پشتیبانی گسترده از اقتصاد کشور را دارد.
وی در همین راستا به نقش ناوگان و خدمات مورد نیاز در ساحل و دریا و رابطه آن با توسعه گردشگری دریایی اشاره کرد و افزود: این دو امر و حوزه مهم بی‌گمان مهم‌ترین نقش را در این بخش دارند.
به گفته عزیزی، در پی اجرای طرح ساماندهی شناورهای مسافری طی یک سال گذشته، حوزه ناوگان مسافری دریایی هرمزگان به قابلیت‌های قابل توجهی دست یافته است.
وی تاکید کرد: با توجه به برخورداری استان از مناظر و مناطق بکر طبیعی می‌توان در حوزه اکو‌توریسم با ایجاد زیرساخت‌ها چشم به افزایش حضور گردشگران داشت.
مباحث مذکور در حالی مطرح می‌شود، که از ابتدای سال‌جاری تاکنون آنگونه که مقامات اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان می‌گویند در مسیرهای دریایی استان بیش از 8 میلیون نفر جابه‌جا شده‌اند که این رقم در مقایسه با مدت مشابه دارای رشد 25 درصدی است.
همه ساله در فصل پاییز به دلیل مناسب بودن شرایط جوی و اعتدال هوا، هرمزگان در فصل‌های پاییز و به ویژه زمستان پذیرای هزاران مسافر از اقصی ‌نقاط کشور در خود است.
|در صورت فراهم شدن حضور گردشگران خارجی در استان (که متاثر از تصمیمات کلان در حوزه ملی و بین‌المللی است) هرمزگان می‌تواند نقش ارزنده‌ای را در تقویت پایه‌های اقتصادی کشور عهده‌دار شود، همان‌گونه که در منطقه و کشورهای جنوبی خلیج فارس سالانه گردشگری دریایی درآمدهای قابل ملاحظه‌ای را نصیب کشورها می‌‌کند.
به عقیده بسیاری از کارشناسان و صاحب‌نظران می‌توان با بهره‌جویی از فرصت‌های موجود در این مقطع زمانی با توسعه زیرساخت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در حوزه مورد بحث، در توسعه گردشگری دریایی در سواحل جنوبی کشور به دستاوردهای خوبی رسید.

منبع: روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان 

امتیاز به خبر :