تاسیس واحدهای جدید پتروشیمی در منطقه ویژه پارسیان

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی بر پارسیان (هرمزگان) 40 میلیارد دلار سرمایه گذاری برای توسعه اسکله در این منطقه را ضروری دانست و گفت: اکنون سرمایه گذاران داخلی 25 درصد این رقم یعنی 10 میلیارد دلار را متعهد شده اند.

به گزارش فرینا، حسن شاهرخی، در حاشیه آیین امضای تفاهم نامه همکاری میان سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) و شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران در محل این سازمان افزود: منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی بر پارسیان در مجموع برای جذب واحدهای پتروشیمی به ظرفیت 18 میلیون تن پیش بینی شده است.

شاهرخی گفت: منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی بر پارسیان در منتهی الیه غربی استان هرمزگان واقع شده و نزدیک ترین محل به عسلویه- پایتخت گازی کشور- در حاشیه خلیج فارس است و نزدیک به 10 هزار هکتار مساحت دارد.

وی افزود: قرار است در منطقه ویژه اقتصادی پارسیان، افزون بر پتروشیمی، واحدهای فولادسازی و آلومینیوم سازی نیز فعال شوند که در توسعه اقتصادی کشور و رونق اشتغال سهم خواهند داشت.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی بر پارسیان گفت: تا پایان دوره فعالیت دولت یازدهم، ایجاد واحدهای جدید پتروشیمی در پارسیان کلید زده می شود که سرآغازی برای فعالیت در این بخش است.

شاهرخی افزود: پس از اجرای توافق برجام، شرکت های بزرگ اروپایی مانند توتال و شل برای سرمایه گذاری در پارسیان مذاکراتی داشته اند اما وارد مرحله اجرایی نشده اند.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی بر پارسیان گفت: در 20 روز آینده عملیات پترو ساحل در مرحله نخست برای ساخت چهار پست اسکله با بهره گیری از مشارکت یک شرکت چینی با سرمایه گذاری 170 میلیون یورو آغاز می شود که مدت آن سه سال پیش بینی شده است.

به گزارش ایرنا، بر اساس سیاست های برنامه چهارم توسعه از سال 1384 مطالعات مکانیابی استقرار صنایع «انرژی بر» برای جلوگیری از خام فروشی گاز طبیعی، تولید محصولات با ارزش افزوده بیشتر، تکمیل زنجیره تولید پتروشیمی و فولاد از مواد اولیه تا محصولات نهایی و افزایش صادرات غیرنفتی آغاز شد.

سهم انرژی مصرفی در هزینه های تمام شده محصول نهایی این صنایع، نسبت به دیگر عوامل تولید در مقایسه با صنایع دیگر بالاست و نقش تعیین کننده ای در قیمت نهایی محصول آنها از قبیل صنایع پتروشیمی، فولاد و آلومینیوم دارد.

منطقه ویژه صنایع انرژی بر پارسیان با مساحتی نزدیک به 10 هزار هکتار در 30 کیلومتری شرق عسلویه، در منتهی الیه غربی استان هرمزگان و مرز سه استان هرمزگان، بوشهر و فارس به عنوان گزینه های محل استقرار صنایع انرژی بر انتخاب شده است.


 

 

امتیاز به خبر :