مناطق آزاد ايران فرصتي براي توسعه همکاري ايران و قزاقستان

معاون وزير بازرگاني و رئيس سازمان توسعه تجارت ايران مناطق آزاد و ويژه اقتصادي ايران را مزيتي براي توسعه همکاري بين ايران و قزاقستان خواند.
به گزارش بنا(bena) بابک افقهي صبح امروز طي سخناني در همايش معرفي فرصت‌هاي تجاري ايران در قزاقستان ضمن بيان اين مطلب عدم پرواز مستقيم را يکي از مشکلات حضور کمرنگ کالاهاي ايراني در بازار قزاقستان دانست و گفت: طي 2 سال گذشته تجارت دو کشور ايران و افغانستان روند رو به کاهشي داشته و با توجه به اهميت پرواز مستقيم بين دو کشور هفته گذشته توسط يکي از شرکت‌ هواپيمايي ايران پرواز مستقيم تهران_آلماتي ( شنبه‌، يک‌شنبه ،‌ چهارشنبه) در هر هفته برقرار شد تا قدمي در راه کاهش مشکلات تجار برداشته شود.

وي همچنين از راه‌اندازي سوله گندم مشترک ايران و افغانستان خبر داد و گفت: اميدواريم با ايجاد کميته مشترک تجاري در سطح معاونين وزراء دو کشور که در نيمه دوم سال 2010 در قزاقستان برگزار مي‌شود حجم مبادلات ايران و افغانستان افزايش يابد.

رئيس سازمان توسعه تجارت ايران همچنين در رابطه با گسترش فعاليت‌هاي بانکي دو کشور اظهار داشت: ما اميدواريم با همکاري دولت قزاقستان به زودي شاهد راه‌اندازي دفتر نمايندگي بانک توسعه صادرات ايران در شهر آلماتي و گسترش شعبات آن باشيم.

وي حدود 300 ميليون نفر جمعيت در کشورهاي همسايه ايران را نيز فرصتي براي کشور افغانستان در همکاري با ايران دانست و اظهار داشت: کشور قزاقستان با گسترش روابط تجاري با ايران مي‌تواند به آب‌هاي خليج ‌فارس و درياهاي آزاد دسترسي يابد،‌ همچنين قوانين و مقررات سرمايه‌گذاري ايران مطابق با استانداردهاي بين‌المللي تنظيم شده و براي سرمايه‌گذاران اين کشور زمينه‌هاي زيادي براي حضور وجود دارد./202
امتیاز به خبر :