مرکز مکانيزه آماري بازوي برنامه‌ريزي سازمان منطقه آزاد ارس

سرپرست واحد تحقيق و توسعه منطقه آزاد ارس تأکيد کرد مرکز مکانيزه آماري بازوي تصميم‌سازي و برنامه‌ريزي سازمان منطقه آزاد ارس است.
محمدرضا پورصالحي سرپرست تحقيق و توسعه منطقه آزاد ارس با اشاره به فعاليت‌هاي اين مرکز در گفتگو با خبرنگار (bena) افزود: مرکز مکانيزه آمار در منطقه آزاد ارس اولين مرکز مکانيزه آمار در مناطق آزاد از ابتداي سال 88 رسماً شروع به فعاليت کرده و با ثبت بيش از 20 هزار رکورد تمامي حوزه‌هاي فعال منطقه همچون؛ ثبت مشخصه‌هاي کالاهاي وارده و صادر شده از منطقه آزاد ارس، مشخصات شرکت‌ها و شعب ثبت شده، مجوزهاي فعاليت اقتصادي و سرمايه‌گذاري صادر شده، ميزان سرمايه‌گذاري داخلي و خارجي و ... تحت پوشش خود قرار داده است.

وي ادامه داد: اين مرکز به همت کارشناسان سازمان راه‌اندازي شده است به غير از توجه به ويژگي‌هاي مهم گزارشات آماري اعم از به موقع،‌ دقت بودن صرفه‌جويي مستقيم ريالي بالغ بر 800 ميليون ريال را به دنبال داشته است.

پور صالحي گفت: اين مرکز در حال حاضر به عنوان پايلوت مورد توجه مرکز مناطق آزاد و ويژه اقتصادي،‌ مرکز آمار استانداري آذربايجان شرقي برخي از سازمان‌ها و نهادهاي دولتي استان قرار گرفته و در سال 88 کارشناسان مرکز آمار ايران از اين مرکز بازديد و ثبت کردند.

از اهم فعاليت‌هاي مرکز مکانيزه آمار مي‌توان ارائه آمار ماهيانه اعم از ميزان ارزش ريالي و دلاري و عرضه صادرات و واردات به منطقه آزاد ارس، آمار کالاهاي عمده صادراتي و وارداتي به 10 سازمان مختلف در کشور اعم از مراکز مناطق آزاد، وزارت بازرگاني، بانک مرکزي، مرکز خدماتي و ... تهيه گزارشات آماري به صورت ماهيانه( سه ماهه، شش ماهه و يک ساله) و مقايسه با سال‌هاي قبل و ارسال به واحدهاي مختلف نام برد.

يکي از مهمترين اقدامات صورت گرفته در اين مرکز محاسبه توليد ناخالص داخلي (GDP) و بررسي سهم سازمان منطقه آزاد ارس از توليد ناخالص کشور و استان در راستاي تحقق چشم‌انداز 20 ساله نظام مقدس جمهوري اسلامي مي‌توان نام برد.

وي در خاتمه افزود: مرکز آمار منطقه آزاد ارس فعاليت مراکز آموزشي عالي اين منطقه همچون دانشگاه آزاد بين‌المللي واحد جلفا، مرکز آموزش عالي پيام‌نور واحد بين‌المللي ارس، دانشگاه علو‌م پزشکي پرديس ارس و پايانه‌هاي مرزي تحت پوشش دارد و تا آخر سال جاري سازمان‌هاي مستقر در محدوده منطقه را تحت پوشش خود قرار خواهد داد.

لازم به توضيح است که طرح آمارگيري از مسافرين نوروز 89 در ستاد دائمي تسهيلات سفر کشور به عنوان طرح برتر آمارگيري انتخاب شد.
امتیاز به خبر :