کيش مي تواند پايلوت‌ برگزاري اجلاس‌هاي جهاني شود

دبيرشوراي هماهنگي مناطق آزاد و ويژه اقتصادي با اشاره به برگزاري اجلاس شوراي اجرايي سازمان جهاني جهانگردي UNWTO در جزيره کيش گفت: با برگزاري اين اجلاس در جزيره کيش مي‌توانيم اين جزيره را به يکي از پايلوت‌هاي برگزاري اجلاس‌هاي جهاني در جمهوري اسلامي ايران تبديل کنيم.
به گزارش بنا(bena) حميد بقايي؛ معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري در آئين اهداي لوح‌هاي نمايشگاه گردشگري کره جنوبي که با حضور معاونان و مديران ارشد اين سازمان، خبرنگاران و دست اندرکاران رسانه‌هاي گروهي در محل شرکت نمايشگاه‌هاي ميراث فرهنگي و گردشگري برگزار شد، گفت: نهادهاي جهاني ايران را به عنوان کشوري فعال در حوزه گرشگري مي‌شناسند.

معاون رئيس جمهو در ادامه به برگزاري شوراي اجرايي سازمان جهاني جهانگردي UNWTO اشاره کرد و بيان داشت: جمهوري اسلامي ايران آبان ماه سال جاري ميزباني 28 کشور عضو شوراي اجرايي سازمان جهاني جهانگردي UNWTO را در جزيره کيش برعهده دارد.

وي افزود: اين نشست در جزيره کيش و شهر اصفهان برگزار مي‌شود و در فضاي جوسازي ضد ايراني فرصت مغتنمي براي معرفي ايران خواهد بود.

بقايي در ادامه گفت:اگرچه ما حضور در نمايشگاه‌هاي گردشگري بين‌المللي را مديريت و اجرا مي‌کنيم اما به واقع محتواي چنين نمايشگاه‌هايي خيلي در اختيار ما نيست؛ در اين نمايشگاه‌ها برخي از دفاتر خدمات مسافرتي ما با دفاتر ساير کشورها با هدف جذب گردشگر رقابت مي‌کنند.

وي با بيان اينکه گردشگري يک تجارت و صنعت است و در اين صنعت اقتصادي رقابت حرف اول را مي‌زند، تصريح کرد: بنابراين نبايد تصور کنيم که نتيجه برخورداري از سابقه تاريخي و فرهنگي و ظرفيت‌هاي بالاي ايران در اين حوزه در کنار حضور در نمايشگاه‌هاي بين‌المللي گردشگري دليلي کافي براي روانه شدن سيل گردشگران به ايران باشد، چراکه در اين عرصه رقابت به ويژه در جذب گردشگر حرف اول را مي‌زند.

رئيس سازمان ميراث فرهنگي در ادامه بيان داشت: دفاتر خدمات مسافرتي که در چنين نمايشگاه‌هايي به عنوان عرصه رقابتي حضور پيدا مي‌کنند بايد با فن مذاکره و روش‌هاي جذب گردشگر آشنا باشند، چراکه تنها معرفي ايران از طريق کاتالوگ، بورشور و پوستر کافي نيست، هنر اين است که بتوانيم کالاي گردشگري خود را بفروشيم و اين نيز روش‌هاي خاص خود را مي‌طلبد.

معاون رئيس جمهور با اشاره به لزوم تغييرات در اين حوزه بر لزوم آشنايي بخش خصوصي به روش‌هاي حضور و تبليغ در نمايشگاه‌هاي گردشگري تاکيد کرد و بيان داشت: اگرچه بخش خصوصي از تجربيات ارزشمندي در اين حوزه برخوردارند، اما در مقابل طرف خارجي هنوز ضعيف هستيم.

اين مقام مسئول ادامه داد: همانطور که مي‌بينيم کشورهاي اطراف زيرکانه مشتري خود را جذب مي‌کند، اما ما تنها در غرفه مي‌نشينيم و منتظريم که آنها به سراغمان بيايند، اصل کار اين است که نمايندگان ايران در نمايشگاه‌ها بايد به هنر بازاريابي وارد باشند و اين از اصول کار است، افزايش مسافر و گردشگري که طي سه چهار سال اخير تجربه کرديم مرهون حضور در نمايشگاه‌هاي گردشگري است.

دبيرشوراي هماهنگي مناطق آزاد و ويژه اقتصادي با بيان اينکه دوره کنوني دوره تجارت است نه توليد و مشکل اصلي نيز مربوط به فروش و ايجاد بازار مصرف است، متذکر شد: دفاتر خدمات مسافرتي ما بايد دوره‌هاي آموزشي در حوزه روش‌هاي مذاکره، جذب مشتري و بازاريابي در صنعت گردشگري را تعريف و برگزار کنند و سازمان ميراث فرهنگي نيز موظف به بستر سازي در اين زمينه است.

وي در بخشي ديگر از سخنان خود با بيان اينکه برخي معتقدند ايران براي جذب گردشگر ورودي فاقد زيرساخت لازم است، بيان داشت: من اين موضوع را قبول ندارم و آن را رد مي کنم، در حال حاضر 50 درصد ظرفيت هتل‌هاي کشور تکميل است يعني اينکه نيمي از ظرفيت هتل‌هاي کشور براي جذب گردشگر خالي است. در حوزه حمل و نقل نيز در ايام نوروز بيشترين فشار به ناوگان حمل و نقل کشور وارد مي‌شود پس در اين حوزه نيز مشکل چنداني نداريم، در حال حاضر از ظرفيت ‌هاي لازم براي جذب گردشگر برخورداريم و بايد کيفيت را بالا ببريم.

دبيرشوراي هماهنگي مناطق آزاد و ويژه اقتصادي ضمن تاکيد بر لزوم مقايسه ميان آمار گردشگران ورودي کشور طي سال گذشته با گردشگران ورودي سال‌هاي پيشين گفت: ما بايد ضريب رشد گردشگران ورودي کشور را هر ساله مقايسه کرده تا به درصد افزايش گردشگر ورود دست پيدا کنيم و ببينيم در حال حاضر از چه جايگاهي برخورداريم و با توجه به پيشرفت‌هاي موجود در دوره‌هاي آتي چه جايگاهي خواهيم داشت.

بقايي با بيان اينکه وظيفه اصلي ما در گردشگري اطمينان بخشي به مردم است، متذکر شد: تمامي ما بايد در اين حوزه مسئول باشيم، چراکه تمامي مسائل مربوط با ديکته کردن و قانون‌گذاري پيش نمي‌رود، مهمترين شرط موفقيت فرهنگ‌سازي است و اصلي‌ترين ابزار فرهنگ‌سازي رسانه‌ها هستند.
امتیاز به خبر :