مشارکت برزيلي ها در پروژه راه آهن چابهار

دبير شوراي هماهنگي مناطق آزاد و ويژه اقتصادي در ديدار با سفير برزيل پيشنهاد مشارکت سرمايه‌گذاران دولتي يا خصوصي برزيل در پروژه راه آهن چابهار را مطرح کرد.
به گزارش بنا(bena) معاون رئيس جمهور در ديدار با آنتونيولوئيس اسپينولاسالگادو گفت: به رغم فاصله جغرافيايي بسيار بين دو کشور ايران و برزيل، فاصله فرهنگي و سياسي مردم اين دو کشور بسيار نزديک‌ است.

وي با اشاره به سفر آتي خود به برزيل جهت شرکت در اجلاس يونسکو افزود: در اين سفر ضمن فراهم شدن فرصتي براي ارتباط با مقامات کشور برزيل، راهکارهاي افزايش همکاري گردشگري بين دو کشور ارائه خواهد شد.

بقايي گفت: همچنين در اين سفر قصد داريم با وزراي فرهنگ، گردشگري،‌ نمايندگان آژانس‌ها و مسئولان مناطق آزاد کشور برزيل ملاقات کنيم.

وي اتصال خطوط هوائي بين دو کشور را از اصلي‌ترين موارد همکاري‌هاي مشترک بين دو کشور عنوان کرد و گفت: سرمايه‌گذاران برزيلي مي‌توانند براي ساخت هتل و اقامتگاه‌هاي تفريحي در ايران با سرمايه‌گذاران ايراني همکاري کنند.

دبير شوراي هماهنگي مناطق آزاد و ويژه اقتصادي با اشاره به مناطق آزاد ايران خواستار برقراري ارتباط و همکاري مناطق با منطقه آزاد برزيل و استفاده از تجربه‌هاي مناسب اين کشور پيرامون برنامه‌ريزي اقتصادي در مناطق آزاد شد.

وي طرح ساخت خط آهن از بندر چابهار تا فهرج کرمان را يکي از مهمترين طرح‌هاي در دستور کار دولت مطرح کرد و افزود: به دليل نبود خط آهن به بندر چابهار، حمل و نقل کالا به صورت محدود و از طريق زميني صورت مي‌گيرد. اين پروژه نزديک به 700مليون دلار سرمايه گذاري نياز دارد.

معاون رئيس جمهور با بيان اين اينکه بندر چابهار اولين بندر ورودي به درياي عمان و خليج فارس است افزود: با ساخت خط آهن ياد شده، بندر چابهار به خط آهن سراسري ايران و آسياي ميانه متصل مي‌شود، همچنين فاصله حمل کالاها به کشورهاي چون افغانستان و.. نزديک مي‌شود.

وي مشارکت سرمايه‌گذاران دولتي يا خصوصي برزيل براي ساخت راه آهن چابهار را پيشنهاد کرد و گفت: اين بندر، نزديک‌ترين بندر به پنج کشور آسياي ميانه و نيز کشور افغانستان است. اين کشورها به دليل امنيت حاکم در ايران تمامي صادرات و واردات خود را از طريق بنادر موجود در مناطق آزاد ايران انجام مي‌دهند.

در ادامه اين ديدار حميد بقايي ، آمادگي سازمان ميراث فرهنگي را براي برگزاري نمايشگاه آثار تاريخي، گردشگري و صنايع‌دستي ايران در کشور برزيل اعلام کرد.

رييس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري با اشاره به کشور برزيل به عنوان يکي از قطب‌هاي بزرگ اقتصادي مطرح در سطح جهان افزود: ‌سازمان ميراث فرهنگي درصدد افزايش وسعت ارتباط در زمينه‌هاي فرهنگي و اجتماعي بين دو کشور ايران و برزيل است.
امتیاز به خبر :