ساحل «شیب دراز» قشم ساحلی امن برای تخم گذاری لاک پشت پوزه عقابی

مدیر محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم از سواحل روستای شیب دراز به عنوان پناهگاهی امن برای تخم گذاری لاک پشت های پوزه عقابی نام برد.
به گزارش فرینا، سید محمد هاشم داخته گفت: لاک پشت های پوزه عقابی مادر در روزهای اسفند ماه، با خروج از آب های نیلگون خلیج فارس و ورود به ساحل امن شیب دراز اقدام به تخم گذاری می کنند.
وی ادامه داد: تعطیلات پایان سال و نوروز 96 فرصت مناسبی است تا مهمانان جزیره قشم از نزدیک شاهد تخم گذاری این جانوران در معرض خطر انقراض باشند و ناتوران خمیس (نگهبانان لاک پشت ها) میزبان گردشگران خواهند بود.
به گفته داخته، بر اساس یک برنامه ریزی منسجم و مستمر از سوی سازمان منطقه آزاد قشم از سال 1381 تا کنون، جامعه محلی جزیره به ویژه جوانان روستای شیب دراز با عنوان گروه "ناتوران خميس" (نگهبانان لاكپشت) با گذراندن دوره های آموزشی  نقش ارزشمندی در حفاظت از تخم این جانوران و کمک به بقای نسل آنها به عهده گرفته اند.
وی ادامه داد: لاک پشت های پوزه عقابی هر سه تا چهار سال یک بار به شرایط تخم گذاری می رسند که در يك تا سه مرحله و به فاصله دو هفته برای تخم گذاری به زادگاه خود باز می گردند و هر یک از این جانوران بین 40 تا 150 تخم می گذارند.
مدیر محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم یادآور شد: طرح مديريت اكوتوريسم و حفاظت از لاک پشت های پوزه عقابی در قشم سال 1388 به عنوان یکی از 10 طرح برتر بنیاد توسعه و محیط زیست آسیای اقیانوسیه در ژاپن شناخته شد و در سال ١٣٩٥ به عنوان يكي از طرح هاي اثرگذار محيط زيستي موفق به دريافت جايزه از سوي سازمان حفاظت محيط زيست كشور شد.
او در خصوص سایت تخم گذاری لاک پشت های پوزه عقابی در ساحل روستای شیب دراز بیان کرد: این سایت به مساحت 60 هکتار در بهمن سال 1390 با حمایت برنامه تسهیلات محیط زیست جهانی و همکاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به عنوان اثر طبیعی به ثبت ملي رسیده است.
بنا به این گزارش، لاک پشت پوزه عقابی قشم یکی از هفت گونه لاک پشت های دریایی شناخته شده در آب های جهان محسوب می شود که همه ساله از طریق آب های آزاد وارد آب های خلیج فارس شده و در محل سایت روستای شیب دراز در 70 کیلومتری جنوب شهر قشم اقدام به تخم گذاری می کند.
پوزه این لاک پشت ها برای بیرون کشیدن غذا (اسفنج های دریایی) از لا به لای مرجان ها به شکل منقار عقاب درآمده و از همین رو به لاک پشت پوزه عقابی یا منقار کوتاه معروف‌اند و میانگین وزن هر لاک پشت بالغ حدود 40 کیلوگرم است و طول آن نیز به 70 سانتي متر می رسد.
شایان ذکر است حفاظت از تخم لاک پشت های پوزه عقابی در سواحل روستای شیب دراز با ابتکار بیژن فرهنگ دره شوری مدير سابق محيط زيست سازمان منطقه آزاد قشم از سال ۱۳۸۴ و با هدف کمک به ماندگار شدن نسل این جانوران آغاز شد و در حقیقت می توان از وی به عنوان معمار محيط زيستی قشم در بخش های مختلف به ویژه در حوزه صیانت از تخم گذاری لاک‌پشت های پوزه عقابی نام برد.
برچسب ها : منطقه آزاد قشم
امتیاز به خبر :