تلاش زنان محلی در حفاظت از محیط زیست جزیره قشم ستودنی است

رییس مرکز اطلاعات سازمان ملل در تهران اقیانوس ها را زیست بومی جهت حفظ تنوع زیستی در کره زمین دانست و افزود: اقیانوس ها ریه سیاره ما هستند و بیشتر اکسیژنی که تنفس می کنیم را تولید می کنند.

به گزارش فرینا، ماریا دوتسنکو در حاشیه جشن اقیانوس ها در منطقه آزاد قشم گفت: : اقیانوس ها از سویی منبع تولید مواد مغزی و غذا، تنظیم کننده اقلیم و برای کشورهای وابسته به گردشگری آبی و شیلات محور اهمیت ویژه دارند و از سوی دیگر آبراه اصلی تجارت جهانی هستند.
رییس مرکز اطلاعات سازمان ملل در تهران بیان کرد: فشارها و بهره برداری انسانی مانند صید بی رویه، ماهیگیری نامنظم، آبزی پروری ناپایدار، آلودگی آب ها، گونه های بیگانه، تغییرات اقلیمی و اسیدی شدن آب ها موجب تغییر خسارت بزرگی به این منظومه زیستی شده است.
او اضافه کرد: بهره برداری از منافع برگرفته از اقیانوس ها در راستای توسعه پایدار در پیوند با صلح و امنیت است و این منابع بزرگ آبی بنیانی برای زندگی بر روی زمین و معیشت و رفاه مردم در نقاط مختلف بوده و از این رو پاسداری و جلوگیری از خسارت بیشتر سرمایه گذاری مهمی برای آینده می باشد.
دوتسنکو گفت: باید مراقب این سیاره باشیم و آن را برای نسل های آینده نگه داریم زیرا طرح دیگری برای حفظ آن وجود ندارد و هیچ فرد دیگری به جز خود ما نمی تواند از آن حفاظت کند.
وی ادامه داد: روز جهانی اقیانوس ها یادآور ریه های تنفسی کره زمین و نقش آن در زندگی روزمره از جمله کمک به رفع الودگی ها، تولید اکسیژن، تامین غذا، دارو و سوخت زیستی هستند.
رییس مرکز اطلاعات سازمان ملل در تهران تاکید کرد: باید اطلاع رسانی به عموم مردم درباره اثر اقدام های بشری بر اقیانوس ها و ترویج نهضتی جهانی از طریق بسیج شهروندان کشورها جهت مدیریت پایدار اقیانوس ها در دستور کار قرار گیرد.
وی نقش زنان محلی جزیره قشم در حفاظت از گونه های جانوری دریایی همچون لاک پشت های پوزه عقابی و دلفین ها را بی بدیل دانست و افزود: از تلاش های این زنان در کنار تلاش های معصومه ابتکار در سازمان حفاظت محیط زیست تشکر می کنم.
«جشن اقیانوس ها» به مناسبت تولد لاک پشت های پوزه عقابی با حضور جمع کثیری از مردم، فعالان محیط زیست، مقامات ملی و بین المللی در روستای شیب دراز جزیره قشم برگزار شد. لاک پشت های پوزه عقابی یکی از گونه های در خطر انقراض هستند و پروژه بین المللی حفاظت از آنها که با همکاری جامعه محلی قشم در حال انجام است جزو پروژه های موفق سازمان ملل به حساب می آید.

برچسب ها : منطقه آزاد قشم
امتیاز به خبر :