اخبار اقتصادی | تهیه پیش نویس دستورالعمل راهبری شرکتی در بورس

رییس اداره امور حسابرسی و گزارشگری مالی سازمان بورس و اوراق بهادار، از تهیه نسخه دوم پیش نویس دستورالعمل راهبری شرکتی و نظرخواهی عمومی در این خصوص در سامانه جامع اطلاع‌رسانی ناشران (کدال) به شماره پیگیری 447129 خبر داد.

پایگاه خبری مناطق آزاد (فرینا) | اخبار اقتصادی | ایرنا نوشت: نخستین پیش‌نویس دستورالعمل راهبری شرکتی در سال 1392 با همکاری شرکت بورس و اوراق بهادار تهران تهیه و پس از بررسی در کمیته استانداردها و آموزش سازمان بورس و اوراق بهادار برای نظرخواهی عمومی منتشر شد. 
میثم قاسمی اظهار داشت: نسخه دوم با در نظر گرفتن اصلاحات و پیشنهادهای فعالان بازار که در سال 1392 در خصوص پیش‌نویس اولیه ارائه شده بود، پس از بررسی در کارگروه راهبری شرکتی با حضور نمایندگانی از وزارت امور اقتصادی و دارایی، سازمان حسابرسی، بیمه مرکزی، صنعت بانکداری، صنعت بیمه، برخی از حسابرسان معتمد سازمان و بخش خصوصی، معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران و رییس سازمان بورس و اوراق بهادار تهیه شده است. 
وی با بیان اینکه در سال‏های اخیر، راهبری شرکتی به یکی از جنبه ‏های اصلی و پویای دنیای تجارت تبدیل شده و توجه به آن به طور چشمگیری رو به افزایش است، افزود: امروزه ایجاد اعتماد و درستی کسب و کار ابزارهای ضروری برای جذب سرمایه‌گذاران به شمار می‌رود.
قاسمی ادامه داد: از طرف دیگر، انجام فعالیت‌های تجاری و اقتصادی، شامل مجموعه‌ای از مسوولیت‌ها در قبال جامعه، چالش‌های متعدد در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی، اخلاقی و زیست محیطی، حقوقی و ... است. 
به گفته وی، راهبری شرکتی به معنی تنظیم روابط ذی‌نفعان شرکت شامل سهامداران خرد، سهامداران عمده، سهامداران نهادی، مدیران اجرایی، اعضای هیات‌مدیره، پرسنل شرکت، دولت و قانون‌گذاران است. 
قاسمی توضیح داد: در راهبری شرکتی، روابط به‌گونه‌ای تعریف می‌شود که همگی ذینفعان احساس کنند سیستم مدیریت واحد تجاری به درستی و صحت عمل می‌کند و منافع همه افراد را در نظر دارد.
رییس اداره امور حسابرسی و گزارشگری مالی سازمان بورس و اوراق بهادار تصریح کرد: با توجه به ماهیت هدایتی، نظارتی و کنترلی راهبری شرکتی در تصمیم‌سازی و اجرا و نقش قابل توجه در خلق ارزش برای تمام ذی‌نفعان، پیاده‌‌سازی راهبری شرکتی در راستای افزایش شفافیت، ایفای مسوولیت پاسخگویی و ارتقای سطح کارآیی و اثر بخشی عملیات به مهم‌ترین دغدغه‌ مراجع مختلف نظارتی و اجرایی تبدیل شده است.
قاسمی با اشاره به اینکه تدوین ساز و کاری نظام‌مند، در بستری قانونی برای پیاده ‌سازی رویه‌های راهبری شرکتی از سال‌های گذشته مد نظر هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار قرار گرفته است، افزود: در این سال‌ها، دستورالعمل کنترل‌های داخلی، منشور کمیته حسابرسی و منشور حسابرسی داخلی در سال 1391 به تصویب هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار رسیدند که تا حدی بستر پیاده‌سازی دستورالعمل راهبری شرکتی را آماده کردند.
به گفته قاسمی، در این پیش‌نویس به موضوعات قابل‌توجهی در بحث اعضای هیات مدیره و استقلال اعضای هیات مدیره، پاسخگویی و افشای اطلاعات، مجامع عمومی صاحبان سهام پرداخته شده است.
وی از تمامی مدیران شرکت‌های بورسی و فرابورسی، شرکای موسسات حسابرسی معتمد سازمان، استادان دانشگاه و دانشجویان و دست‌اندرکاران بازار سرمایه کشور، سهامداران و دیگر ذینفعان دعوت کرد تا در این نظرخواهی شرکت و دیدگاه های و پیشنهادهای اصلاحی خود را تا ششم تیر امسال از طریق شماره دورنگار 02188671575 یا آدرس ایمیل CorporateGovernance@SEO.IR به سازمان بورس ارسال کنند.

میثم غلامی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.