5 / آمادگی صندوق نوآوری و شکوفایی برای همکاری با مناطق آزاد

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: صندوق نوآوری و شکوفایی آمادگی همکاری با مناطق آزاد به ویژه در حوزه صنایع فرهنگی و خلاق را دارد.

به گزارش فرینا، سیاوش ملکی فر در روز دوم نشست علمی ـ آموزشی «مناطق آزاد؛ الگوی توسعه صنایع فرهنگی و خلاق» به موضوع شیوه های تأمین مالی در صنایع خلاق پرداخت و افزود: صنعت، تنها به معنای «ماشین آلات» نیست و این اشتباه را می توان با اجرای صحیح برنامه های صنایع فرهنگی و خلاق جبران کرد.
ملکی فر با تاکید بر اینکه مناطق آزاد باید از شکل گیری شتابدهنده های خلاق حمایت کنند نیز گفت: حمایت از سرمایه گذاری های کوچک و استارت آپ ها در مناطق آزاد، امکان ایجاد اشتغال و درآمد پایدار را فراهم می کند. با شبکه سازی و ایجاد اکو سیستم صنایع فرهنگی و خلاق در مناطق آزاد با کمترین هزینه ها می توان بیشترین درآمد را کسب کرد.  
وی افزود: مناطق آزاد می توانند از ایده ها و تجربه های موفق در حوزه صنایع خلاق در دنیا استفاده کنند. از شکست ها نباید ترسید. گاهی برخی ایده ها منجر به اتفاقات بزرگی می شود. 

** مناطق آزاد پایلوت کسب و کارهای نوپا برای کسب درآمدهای پایدار

عضو هیأت علمی جهاد دانشگاهی نیز در این نشست به کسب و کارهای نوپا در جهان اسلام چرداخت و گفت: جهان اسلام بازار مناسبی برای فعالیت های مرتبط با کسب و کارهای نوین، استارت آپ ها و صنایع خلاق است. بیش از یک میلیارد مسلمان در دنیا به تعریف سبک زندگی اسلامی نیاز دارند. 
زهرا کامیاب با اشاره به اینکه قرآن کریم در جهان اسلام یک مرجع به حساب می آید و بازار گسترده ای برای محصولات اسلامی با محوریت قرآن وجود دارد افزود: مناطق آزاد در بخش محصولات، مواد غذایی، لباس، مدیا و گردشگری حلال می توانند پایگاه مهمی برای فعالیت ها و کسب و کارهای مرتبط با آن باشند.  
کامیاب ادامه داد: جامعه مسلمان دنیا در سال 2016 حدود 169 بیلیون دلار برای سفر هزینه کرده است. ایران جایگاه قابل توجهی در رنکینگ کشورهای گردشگر پذیر ندارد و مناطق آزاد به واسطه مزیت ها و امتیازات در صنعت گردشگری در صورت حمایت از سرمایه گذاری در این عرصه به مراتب از سرزمین اصلی موفق تر خواهند بود. 
وی بر راه انداری کسب و کارهای نوپا به صورت پایلوت در مناطق آزاد تاکید کرد و گفت: پروژه راه اندازی کسب و کارهای نوپا به صورت پایلوت در مناطق آزاد باعث هموار شدن راه توسعه این کسب و کارها برای درآمد پایدار و بیشتر می شود.
عضو هیأت علمی جهاد دانشگاهی در پایان افزود: تحلیل وضع موجود مناطق آزاد، کشف استعدادهای هر منطقه آزاد، هدفگذاری و مشخص نمودن پتانسیل های موجود، برگزاری رویدادهای استارتاپی و تربیت مشاوران کسب و کار، راه اندازی شتابدهنده و مراکز رشد، جذب و هدایت سرمایه، درآمدزایی استارتاپ ها در جوامع محلی و توسعه تجارت در سطح بین المللی از جمله مواردی است که حوزه صنایع فرهنگی و خلاق در مناطق آزاد نیازمند انجام آنها است.
در ادامه این نشست نیز روح اله ابوجعفری مدیر گروه اقتصاد دانش بنیان پژوهشکده مطالعات فناوری ریاست جمهوری در خصوص نظام آمار اقتصاد صنایع فرهنگی و خلاق توضیحاتی ارائه داد.
به گزارش فرینا، در دومین روز از نشست علمی ـ آموزشی «مناطق آزاد؛ الگوی توسعه صنایع فرهنگی و خلاق»، تفاهم نامه همکاری دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و دانشگاه هنر با حضور محمدرضا رستمی معاون فرهنگی، گردشگری و صنایع خلاق این دبیرخانه و سید حسن سلطانی رییس دانشگاه هنر امضاء می شود. 
گفتنی است؛ در بخش دوم این نشست نیز در بخش انتقال تجارب و شبکه سازی، کارآفرینان و فعالان حوزه صنایع خلاق، راه های گسترش کسب و کارهای نوین، ایجاد اشتغال و درآمد پایدار را با شرکت کنندگان به بحث و بررسی خواهند گذاشت.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.