راهنمای سفر دریایی به سواحل خلیج فارس

سفر دریایی همواره خاطره انگیز و به یادماندنی است. کسانی که با کشتی سفر می کنند علاوه بر اینکه از امنیت بیشتری نسبت به سایر سفرهای زمینی و هوایی و ریلی برخوردارند می توانند از طبیعت زیبای دریا هم لذت ببرند. ضمن اینکه پایین بودن قیمت بلیت و عوارض خروج از کشور و معافیت اضافه بار از مزیت های دیگر سفر با کشتی است.

با وجود اینکه کشور ایران دارای مرزهای طولانی دریایی است اما ایرانی ها ترجیح می دهند با اتومبیل، اتوبوس، قطار و با هواپیما سفر کنند. سفرهای دریایی جای چندانی در مسافرت های ما ندارد. شاید یکی از علل عدم تمایل به سفرهای دریایی نداشتن اطلاعات لازم نسبت به این نوع سفر باشد. بسیاری از مردم اطلاعات چندانی از چگونگی انجام سفرهای دریایی ندارند. در این شماره اطلاعات مورد نیاز مسافران دریایی از نحوه تهیه بلیت، قیمت آن، مسیرهای رفت و برگشت به کشورهای همسایه و... از نظرتان می گذرد.
خوشبختانه در حال حاضر چند شرکت کشتیرانی کار جا به جایی مسافران در بنادر جنوبی کشور و بنادر کشورهای حاشیه خلیج فارس انجام می دهند و متقاضیان سفرهای دریایی می توانند با مراجعه به آژانس های مسافرتی از مسیرها و زمان حرکت این نوع کشتی ها مطلع شوند و بلیت خود را تهیه کنند.
کشتیرانی والفجر از جمله شرکتهای با سابقه و پیشرو در امر حمل و نقل مسافر دریایی است. حدود 85 آژانس مسافرتی جهت فروش بلیت کشتی در سراسر کشور با شرکت کشتیرانی والفجر قرارداد بسته اند. همچنین دفاتر مستقل شرکت بندرعباس، بوشهر، لنگه، خرمشهر، دبی، شارجه و کویت مستقر است. متقاضیان می توانند به راحتی از این دفاتر بلیت خود را بدون هیچ مشکلی تهیه کنند. سرویس های این شرکت در مسیرهای داخلی از بندرعباس به قشم و بندرعباس به بندر لنگه است. مسیر بندرعباس به قشم در تمام طول سال فعال است و مسیر بندرعباس به بندر لنگه و بالعکس تنها در ایام نوروز فعال می شود.
کشتی های شرکت کشتیرانی والفجر در مسیرهای خارجی از خرمشهر به کویت و بالعکس، از بندر عباس به شارجه و بالعکس، از بندر لنگه به دبی و بالعکس تردد می کنند.
در هفته سه سفر از خرمشهر به کویت و بالعکس صورت می گیرد که زمان حرکت در مسیر رفت روزهای زوج ساعت 10 صبح و مسیر برگشت از کویت روزهای فرد ساعت 10 و 30 دقیقه صبح و مدت زمان سفر هم پنج ساعت است.
سرویس دریایی بندرعباس به شارجه روزهای دوشنبه و چهارشنبه ساعت 9 شب است و زمان برگشت از شارجه به بندرعباس روزهای یکشنبه و سه شنبه ساعت 9 شب و مدت زمان سفر هم 9 ساعت است.
سرویس دریایی بندر لنگه به دبی در هفته دو یا سه سفر است. زمان حرکت روزهای زوج و صبح ها ساعت 10 صبح و مدت زمان سفر 5 ساعت است. حرکت برگشت روزهای فرد است.
مسافران برای ورود به امارات باید ویزای یک ماهه تهیه کنند. این نوع ویزا معمولا از طریق آژانس های مسافرتی تهیه می شود. البته مسافرانی که سفر دائمی به امارات انجام می دهند اکثرا دارای اقامت کشور کویت یا امارات هستند.
در حال حاضر قیمت بلیت یک سره بندر لنگه به دبی 100 هزار تومان و دو سره بندر لنگه به دبی و بالعکس 190 هزار تومان است. قیمت بلیت یک سره خرمشهر به کویت درجه یک 90 هزار تومان و درجه دو 85 هزار تومان است. قیمت بلیت دو سره خرمشهر به کویت درجه یک 165 هزار تومان و درجه دو 160 هزار تومان است. قیمت بلیت یک سره بندر عباس به شارجه 95 هزار تومان و مسیر دو سره 178 هزار تومان است.
کشتی هایی که در مسیر خرمشهر به کویت فعالند از نوع کاتاماران و دو طبقه هستند. طبقه بالای این نوع کشتی ها درجه یک و دارای 35 صندلی و طبقه پایین درجه دو و 206 صندلی دارد. نوع پذیرایی طبقه بالای کشتی با طبقه پایین آن متفاوت است.
کشتی های مسیرهای داخلی از نوع رو- رو هستند که هر کشتی ظرفیت حمل 600 مسافر و 120 دستگاه خودرو سواری را دارد.
کشتی های رو- رو که در مسیرهای خارجی تردد می کنند ظرفیت حمل 381 نفر و 120 دستگاه خودرو سواری را دارند.
هم اکنون عوارض خروج از کشور از طریق کشتی 11 هزار تومان است. هر فرد در سفر با هواپیما تا 20 کیلو بار از معافیت برخوردار است و اما مسافرانی که با کشتی تردد می کنند تا 50 کیلو بار از معافیت برخوردارند و بیش از این مقدار برای هر کیلو بار اضافی پنج درهم باید پرداخت کنند.

منبع: ماهنامه پیام دریا ـ شماره 217

 

برچسب ها : گردشگری خلیج فارس
امتیاز به خبر :