همکاری مشترک منطقه آزاد ماکو و آناتولی شرقی ترکیه

با حضور هیاتی از آژانس توسعه آناتولی شمال شرقی ترکیه در منطقه آزاد ماکو به گسترش روابط تجاری، توریسم سلامت و گردشگری بین ماکو و آناتولی شرقی تاکید شد.

به گزارش فرینا، با حضور هیئتی از آژانس توسعه آناتولی شمال شرقی ترکیه متشکل از  مقامات دانشگاه آتاتورک و کارگزاران سلامت این شهر در منطقه آزاد ماکو نشست توسعه همکاری های مشترک ماکو و ارزروم مورد مورد بررسی قرار گرفت.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو گفت: دو کشور ایران و ترکیه به خاطر نزدیکی فرهنگی، اجتماعی و… در طول تاریخ همیشه یار و مددکار هم بودند و عبور جاده ابریشم از کشور ایران و ترکیه و منطقه آزاد ماکو و ارزروم نشان از اهمیت منطقه ای و جهانی این دو کشور در تبادلات بین المللی در طول تاریخ است که می تواند عظمت و اهمیت دو کشور در معادلات جهان در اعصار مختلف تاریخ و آینده پیش رو نشان دهد.
غلامرضا سلیمانی با اشاره به ظرفیت های این منطقه برای آغاز سرمایه گذاری مشترک با ترکیه گفت: انرژی ارزان از جمله آب ، برق و گاز در ماکو نسبت به ترکیه،  وجود نیروی کار ارزان در منطقه، موقعیت استراتژیک و ظرفیت های لجستیکی، معافیت های قانونی و مشوق های سرمایه گذاری در منطقه آزاد ماکو، سرمایه گذاری خارجی ها در این منطقه را توجیه پذیر کرده است.
وی وجود چندین شهرک صنعتی در منطقه آزاد ماکو و معافیت های در نظر گرفته شده ویژه برای سرمایه گذران خارجی را فرصت مغتنمی برای گسترش همکاری های دو جانبه خواند.
سلیمانی با اشاره به وجود فرودگاه بین المللی و دسترسی آسان به بازارهای جهانی افزود: ما آماده ایم در هر زمینه از جمله گردشگری سلامت، سرمایه گذاری در حوزه های سلامت و آموزش عالی با ترکیه همکاری داشته باشیم.
وی از روند پیشرفت ارتباطات علمی، پزشکی و بهداشتی با کشور دوست و همسایه ترکیه اظهار خرسندی و ابراز امیدواری کرد: تا در آینده این تبادلات علمی و پزشکی با تبادل دانشجو، اساتید و امور مربوط به درمان بیماران به حداکثر برسد و نیز بر انعقاد تفاهم نامه توسعه همکاری مشترک با ترکیه تاکید کرد.
هیئت طرف ترک نیز ضمن بیان دیدگاه های خود جهت توسعه زمینه های علمی و پزشکی در خصوص همکاری در زمینه برنامه های مرتبط با سلامت و گردشگری ابراز علاقمندی کردند.

گردشگری سلامت بخش‌های مورد توجه ترکیه
عثمان دمیردونن رییس هیات آژانس توسعه شمال‌شرقی آناتولی هم با اشاره به اینکه هدف ما نمایش و معرفی پتانسیل های استان ارزروم در همسایگی منطقه آزاد ماکو و رسیدن به اهداف توسعه ای و اقتصادی است گفت: ظرفیت منطقه آزاد ماکو در بخش‌های مختلف بالاست و ما سعی داریم همکاری‌های متقابلی در بخش سلامت و بهداشت بین منطقه آزاد ماکو و ارزروم داشته باشیم.
وی ادمه داد: برای افزایش تبادلات تجاری دو طرف، باید پتانسیل‌های هر دور طرف مورد توجه جدی طرفین قرار گیرد و در این راستا دو بخش سلامت و گردشگری از مهم‌ترین بخش‌ها در این مهم است.
محمود اوچار مدیر بهداشت استان ارزوروم هم گفت: منطقه آزاد ماکو به دلیل موقعیت بالای لجستیکی و داشتن فرودگاه بین المللی و دانشگاه بین المللی موقعیت مناسبی برای تولید تجهیزات پزشکی و آموزش درمانی دارد.
وی افزود: امیدوارم این دیدارها بتواند باعث ارتقای توان همکاری اقتصادی و تجاری دو طرف سبب شود.

خبرنگار منطقه آزاد ماکو امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.