بهره‌بـرداری از راه‌آهن چابهار تا 2 سال آینده

مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در یازدهمین کنفرانس بین‌المللی سازمان همکاری راه‌آهن‌ها (OSGD) از بهره‌بـرداری راه‌آهن چابهار تا 2 سال آینده خبر داد.

به گزارش فرینا، اتصال بندر چابهار به خط‌آهن سراسری از طرح‌های مهم کشور در زمینه توسعه ترانزیت و تجارت است که با گذشت حدود 8 سال از کلنگ‌زنی، هنوز به سرانجام نرسیده اما آنطور که مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی می‌گوید پیشرفت این راه‌آهن به‌گونه‌ای است که می‌توان انتظار داشت 2 سال دیگر به بهره‌برداری برسد.
سعید محمدزاده در آیین آغاز به‌کار یازدهمین کنفرانس بین‌المللی سازمان همکاری راه‌آهن‌ها (OSGD) که با حضور نمایندگان 11 کشور عضو در تهران آغاز به‌کار کرد، گفت: همه ما در سازمان‌هایی که فعال هستیم تلاش می‌کنیم سهم حمل‌ونقل ریلی را افزایش دهیم.
محمدزاده افزود: افزایش سهم ریلی به‌عنوان وظیفه بنگاهی، اقتصادی و ملی برای کشورهای‌مان مهم است.
مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: ایران در امسال میلادی، تجارت زیادی با کشورهای گوناگون داشت. اتحادیه اروپا 11میلیارد یورو کالا در این سال به ایران صادر کرد و 10 میلیارد یورو واردات کالا از ایران داشت که این به‌معنای رشد 83 درصدی صادرات و 32 درصدی واردات است.
محمدزاده افزود: در سال 2016 میلادی (1395خورشیدی) 3.5 میلیارد دلار کالا به چین صادر و 3.9 میلیارد دلار از این کشور وارد کرده‌ایم.
وی با بیان اینکه می‌توانیم برای صادرات و واردات کالا از کریدورهای ریلی استفاده کنیم، ادامه داد: راه‌آهن ایران زیرساختی قوی دارد و برای توسعه این زیرساخت اقدامات زیادی انجام شده است.
مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: در برنامه ششم توسعه ایران، تکلیف دولت، مجلس شورای اسلامی و برنامه برای ما این است که سهم حمل ریلی بار داخلی دست‌کم به 30 درصد کل بار کشور برسد، یعنی باید میزان فعالیت‌های ریلی در ایران 2.5 برابر شود. امسال نیز رشد بیش از 200 درصدی در حمل کالا نسبت به مدت مشابه سال گذشته داریم.
محمدزاده افزود: در افق 2020 (1399) قرار است ما به حمل ریلی 25 میلیون تن بار برسیم که قابل دسترسی است.
وی گفت: سیاست دولت توسعه حمل‌ونقل را برپایه توسعه ریلی استوار کرده و در این حوزه مبنا اتصال مراکز استان به ریل و توسعه شبکه ریلی و اتصال به مراکز اقتصادی، تجاری و صنعتی است.
مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران افزود: رهبر معظم انقلاب ابلاغ کرده‌اند که اتصال شبکه ریلی ایران به همه کشورهای همسایه انجام شود.
محمدزاده ادامه داد: استفاده از حمل‌ونقل ریلی منافع زیادی از نظر اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی دارد و توسعه ریلی به مفهوم توسعه کشورها است.
وی گفت: توسعه ریلی به‌ویژه در حوزه بین‌المللی بدون همکاری کشورها محقق نمی‌شود. در برنامه ششم توسعه برای گسترش حمل‌ونقل ایران برنامه زیادی داریم.
مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه تکمیل زیرساخت‌های حمل‌ونقل از برنامه‌های اصلی ما است، افزود: اتصال راه‌آهن ایران به جمهوری آذربایجان که کریدور شمال ـ جنوب را فعال می‌کند در غرب خزر مورد توجه جدی است و تا دو ماه آینده نیز راه‌آهن قزوین ـ رشت را به بهره‌برداری می‌رسانیم. ضمن آنکه دنبال اتصال راه‌آهن رشت به آستارا هستیم.
محمدزاده با بیان اینکه در شرق دریای خزر به کریدور شمال ـ جنوب توجه داریم، گفت: برقی کردن خط‌آهن گرمسار ـ اینچه‌برون با راه‌آهن روسیه آغاز شده و با اجرای پروژه برقی کردن در شرق خزر، خطوط از ظرفیت بالایی برخوردار می‌شوند.
مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: توجه جدی ایران به توسعه راه‌آهن چابهار-زاهدان نشان از عزم ایران برای ترانزیت شمال ـ جنوب دارد که امیدواریم کمتر از دو سال آینده به بهره‌برداری برسد.
محمدزاده تاکید کرد: اتصال راه‌آهن ایران به افغانستان در حال پیگیری است. این خط‌آهن از ایران تا جنوب در خاک افغانستان در حال نهایی شدن است و خط خواف ـ هرات سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.
وی با بیان اینکه موضوع اتصال راه‌آهن ایران به بنادر انزلی، کاسپین و چابهار دنبال می‌شود گفت: ما می‌توانیم از همه مرزهای آبی با کشورهای همسایه ارتباط داشته باشیم.
مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران افزود: تلاش می‌کنیم قطار کانتینری از چین به ایران و قطار ترانزیتی از چین به اروپا از مسیر ایران عبور کند.
محمدزاده گفت: از سال 2015 (1394) تاکنون 8 قطار کانتینری از کشور چین داشته‌ایم.

ضرورت توسعه خطوط ریلی در اوراسیا

در بخش دیگری از آیین آغاز به‌کار یازدهمین کنفرانس بین‌المللی سازمان همکاری راه‌آهن‌ها، معاون رئیس کارگروه سازمان همکاری راه‌آهن‌ها (OSGD) گفت: شرایطی که از سوی ایران برای برگزاری این همایش فراهم شده، به تحقق اهداف سازمان همکاری راه‌آهن‌ها کمک می‌کند.
میخائیل سوالوژسکی افزود: راه‌آهن یکی از ابزارهای توسعه پایدار و توسعه ملی است و در اقتصاد اهمیت استراتژیک دارد.
معاون رئیس کمیته سازمان همکاری راه‌آهن‌ها با بیان اینکه با توسعه اقتصاد های‌تک، فناوری حمل‌ونقل هم در حال تغییر است، گفت: پروژه‌های بین‌المللی سازمان همکاری راه‌آهن‌ها برای این است که خدمات بهتری در حوزه ریلی ارائه شود تا ریل رقابت‌پذیر و در راستای فناوری‌های قرن معاصر باشد.
سوالوژسکی افزود: در اوراسیا سازمان همکاری راه‌آهن‌ها نقش مهمی ایفا می‌کند و ظرفیت‌ها برای همه اعضای سازمان در نظر گرفته شده است.
وی گفت: تجربه سازمان همکاری راه‌آهن‌ها در حمل‌ونقل کانتینری نشان می‌دهد، برای هر پروژه لازم است همکاری نزدیکی بین همه اعضا باشد. ما باید از ظرفیت‌های موجود استفاده کنیم و پروژه‌های جدیدی در کل قاره داشته باشیم.

معاون رئیس کارگروه سازمان همکاری راه‌آهن‌ها افزود: ساخت راه‌آهن در ایران، مغولستان، روسیه، قزاقستان و دیگر کشورهای عضو به افزایش حجم مبادلات باری کمک می‌کند و به دستیابی به بازارهای جدید می‌انجامد که اکنون شاهد توسعه خطوط ریلی در کشورهای اوراسیا هستیم. سوالوژسکی همچنین تکمیل کریدورهای ریلی، اتصال مرزها در حوزه ریل و توسعه خطوط ریلی کانتینری را از دیگر اهداف و برنامه‌های سازمان همکاری راه‌آهن‌ها اعلام کرد.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.