همکاری کیش و ماکو؛ زمینه ساز رونق اقتصادی

مناطق آزاد کیش و ماکو به عنوان نخستین و بزرگترین مناطق آزاد کشور می توانند با برقراری ارتباط مناسب و با به اشتراک گذاشتن ظرفیت ها و پتانسیل های یکدیگر به رونق اقتصادی و گردشگری دو منطقه کمک کرده و علاوه بر آن بسیاری از نیازهای داخلی  و خارجی در این حوزه را مرتفع سازند.

به گزارش فرینا به نقل از پایگاه خبری تحلیلی فیدار؛ ایران کشوری است 4 فصل با توانمندی و ظرفیت های بی نهایت خدادادی که با بهره گیری از این ظرفیت ها می تواند به یکی از قطب های بزرگ اقتصادی و سرمایه گذاری منطقه و جهان تبدیل شود و در این راستا وجود مناطق آزاد  می توانند تسهیل گر این رویداد ویژه و مهم باشند.

به همین منظور خانه مطبوعات کیش در تلاش است تا با برگزاری نشست های تخصصی با مسئولان هر دو منطقه فرصت های موجود در بخش های مختلف اقتصادی، سرمایه گذاری، گردشگری و فرهنگی را معرفی کرده و باب ارتباط عمیق تر دو منطقه آزاد کیش و ماکو را برقرار سازد.

نخستین نشست در این حوزه از سوی خانه مطبوعات کیش با معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد ماکو برگزار شد.

ابراهیم جلیلی در این نشست با ابراز خرسندی از برقراری ارتباط میان دو منطقه آزاد ماکو و کیش اظهار کرد: گاه به غلط تصور می شود که مناطق آزاد رقیب یکدیگر هستند اما در اصل این مناطق با ترکیب توانمندی ها و به اشتراک گذاشتن ظرفیت های خود می توانند مکملی در راستای رونق اقتصادی و گردشگری مناطق بود و در نتیجه حاصل مثبت این ارتباط به کشور تسری یابد.

جلیلی افزود: امیدوارم بابی باز شود تا کیش و ماکو به رغم فاصله بالای جغرافیایی به یکدیگر نزدیک شده و مراودات فرهنگی، گردشگری، اقتصادی و اجتماعی داشته باشند که نتیجه آن اتفاقات خوبی برای هر دو منطقه و کشور خواهد بود.

وی در خصوص معرفی منطقه آزاد ماکو با تاکید بر اینکه ماکو سرزمینی چهار سو در محورهای شرق به غرب و شمال به جنوب و دارای موقعیت استراتژیک و مزیت های نسبی بالا و بزرگترین منطقه آزاد کشور است که در منتهی الیه شمال شرقی ایران قرار دارد افزود: این منطقه در دروازه اروپا قرار داشته و مهمترین مرز زمینی ایران و  کشور ترکیه، مرز بازرگان در این منطقه واقع شده است.

ایجاد دهکده لجستیک

معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد ماکو با اشاره به اینکه زمینه های توسعه منطقه آزاد ماکو تک قطبی نبوده و از ظرفیت های بالایی برخوردار است نخستین محور توسعه تعریف شده در این منطقه را لحستیک عنوان کرد و افزود: با توجه به تردد بالای کامیون ها بین ایران و کشورهای همسایه از این منطقه در تلاش جدی برای افزایش صد درصدی این ظرفیت و ایجاد دهکده لجستیک در وسعت 700 هکتار در این منطقه هستیم.

جلیلی با اشاره به وجود آب فراوان و دشت های حاصلخیز در این منطقه، توسعه کشت و صنعت و ایجاد صنایع بزرگ و گلخانه های هوشمند را از دیگر محورهای توسعه این منطقه برشمرد و افزود: ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی، زنجیره های مرتبط با گوشت قرمز، سفید و شیلات و به تعبیری زنجیره سرد از دیگر مواردی است که در دستور کار قرار داشته و آماده جذب سرمایه گذار در حوزه های یاد شده هستیم.

وجود معادن فراوان از دیگر ویژگی های ماکو است

وی در معاونت اقتصادی سازمان منطقه آزاد ماکو وجود معادن مختلف در این منطقه را از دیگر ویژگی های ماکو عنوان کرد و افزود: با توجه به اینکه به جز مناطق آزاد ارس و قشم که دارای معادن محدودی هستند دیگر مناطق آزاد از وجود معادن بی بهره هستند منطقه آزاد ماکو دارای معادن فلزی و غیرفلزی بسیاری است؛ استخراج و فراواری محصولات این معادن از دیگر محورهای توسعه در نظر گرفته شده در این منطقه است.

معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد ماکو عنوان کرد: همسایگی با کشور ترکیه و ارزان تمام شدن تولید و وجود نیروی کار ارزان و فعال در این منطقه موجب شده تا جذابیت های سرمایه گذاری مشترک بین ایران و سرمایه گذاران خارجی فراهم آید به گونه ای که در حال حاضر سرمایه گذارانی از کشورهای کانادا، چین، ترکیه و هند در حال فعالیت در این منطقه هستند.

گردشگری ماموریتی دیگر برای ماکو

وجود جذابیت های طبیعی، تاریخی، طبیعت بکر و آب وهوای بسیار مناسب به ویژه در فصل تابستان  و در زمانی که اکثر نقاط کشور با گرما دست و پنجه نرم می کنند از مواردی است که به گفته جلیلی، ماکو را در فهرست مقصد گردشگری مناسبی برای گردشگران داخلی و خارجی قرار داده است.

وی با بیان این مطلب افزود: ازدیگر محورهای مورد نظر برای توسعه در منطقه آزاد ماکو توسعه گردشگری است.

معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد ماکو وجود جمعیت فعال در منطقه و توسعه صنایع خرد و خانگی را مهم ارزیابی کرد و افزود: وجود نیروی کار فعال و ظرفیت های بالای منطقه ماکو را برای سرمایه گذاری های خرد و کلان مهیا ساخته است و با توجه به مطالعات انجام شده بی تردید در سال های آتی این منطقه می تواند به یکی از بهترین مناطق آزاد کشور تبدیل شود.

جلیلی با اشاره به ایجاد پروازهای داخلی میان ماکو و تهران افزود: به رغم ظرفیت های بالایی که در این منطقه وجود دارد شهر ماکو یپش از تبدیل شده به منطقه آزاد یک منطقه محروم بود و زیرساخت های مناسبی نداشت به گونه ای که با وجود تردد بالای کامیون ها و تجارت بین الملل از کمترین امکانات جاده ای برخوردار بود.

جلیلی ادامه داد: خوشبختانه با ایجاد منطقه آزاد در ماکو هم اکنون به سرعت در حال تعرض و تکمیل پروژه های جاده ای هستیم و آزاد راه بازرگان - تبریز نیز شروع شده و با ایجاد ارتباط پروازی میان ماکو و تهران پس از راه اندازی فرودگاه به عنوان یکی از ارکان و محورهای مهم توسعه در این منطقه مجوز مرز هوایی نیز اخذ شده و به زودی شاهد انجام پروازهای خارجی به ویژه ترکیه که می تواند پل ارتباطی ایران با تمام کشورهای دنیا باشد خواهیم بود.

به گفته معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد ماکو، راه اندازی کارگو فرودگاه ماکو و انجام پایانه صادراتی با استاندارهای روز بین المللی از دیگر مواردی است که درحال بهره برداری است.

فعال سازی شهرک های صنعتی در ماکو

وی با اشاره به فعالیت بخش های صنعتی در این منطقه تاکید کرد: پیش از اینکه ماکو به منطقه آزاد تبدیل شود در بخش صنعت تنها 20 واحد نیمه فعال در ماکو وجود داشت که امروز شاهد فعالیت بیش از یکصد واحد صنعتی در حال کار و تولید در شهرک صنعتی ماکو هستیم که با حداکثر توان و ظرفیت مشغول هستند.

این مقام مسئول در معاونت اقتصادی ماکو با بیان اینک شهرک های صنعتی جدید آماده جذب سرمایه گذارو بهره برداری هستند اضافه کرد: علاوه بر شهرک صنعتی که هم اکنون با ظرفیت کامل در حال فعالیت است شهرک های صنعتی صنایع سبک، صنایع تبدیلی و بسته بندی جانمایی و واحدهایی آن آماده واگذاری به سرمایه گذاران هستند.

وی با تاکید بر اینکه ماکو به عنوان قطب تولید پوشاک کشور تعریف شده است افزود: هم اکنون حدود 8 کارخانه فعال در زمینه پوشاک با همکاری برندهای معروف به ویژه برندهای ترکیه ای در ماکو در حال تولید هستند و چندین هلدینگ بزرگ نیز در این زمینه مجوزهای لازم را برای ارائه تولیدات دریافت کرده اند که در آینده ای نزدیک و به بهره برداری رسیدن این مجموعه ها پوشاک مورد نیاز منطقه و کشور تامین خواهد شد.

جلیلی با اشاره به اینکه کارخانه سیمان ماکو اخیرا به بهره برداری رسیده است افزود: با به بهره برداری رسیدن نیروگاه برق با ظرفیت 120 مگاوات که سال گذشته فعالیت خود را آغاز کرده است از نظر تامین انرژی برای صنایع انرژی بر مشکلی نداریم.

وی وجود میز خدمت در راستای تسهیل و تسریع دریافت مجوزهای لازم جهت سرمایه گذاری را از مشوق هایی عنوان کرد که افزون بر مزیت های قانونی مناطق آزاد در اختیار سرمایه گذارن این منطقه قرار می گیرد و افزود: در صورت آماده بودن مدارک مورد نیاز جهت دریافت مجوز و ثبت شرکت این خدمات در کمتر از یک روز به سرمایه گذاران ارائه می شود.

این مسئول ادامه داد: برای واگذاری زمین در بخش صنعت نیز پیش پرداخت کم با اقساط طولانی مدت در نظر گرفته شده است همنین در کاربری های دیگر هم زمین به صورت اجاره واگذار می شود تا سرمایه گذاری اولیه نیاز به سرمایه بالایی نداشته باشد.

استقبال از طرح های موافق محیط زیست

غیرآلاینده بودن صنایع از مواردی است که به گفته جلیلی در منطقه آزاد ماکو به صورت جدی مطرح است وی با بیان این مطلب تاکید کرد: با توجه به بکر بودن طبیعت منطقه به هیچ عنوان حاضر نیستیم تحت هر شرایطی صنایع در این منطقه فعال شوند و یکی از مهمترین شروط پذیرش طرح های سرمایه گذاری عدم مغایرت طرح با قوانین زیست محیطی است که در صورت تایید مسئولان محیط زیست مجوزهای لازم صادر خواهد شد.

وی در خصوص زیرساخت های گردشگری منطقه با تاکید بر اینکه منطقه آزاد ماکو با وجود پتانسیل های بالا از کمترین زیرساخت های ارتباطی و شهری همچنین جاده ای برخوردار بوده است افزود: با تبدیل شدن ماکو به منطقه آزاد زیرساخت ها در حال توسعه است و در این راستا مجوز 4 هتل 3 تا  ستاره صادر و عملیات اجرایی آن ها آغاز شده است که طی یکی – دوسال آینده به بهره برداری خواهدرسید.

فعال سازی بومگردی در 20 روستای گردشگری هدف نیز از دیگر مواردی است که وی با اشاره به آن افزود: در زمینه زیرساخت های گردشگری با ضعف هایی مواجه هستیم که امیدواریم با جذب سرمایه گذاران در این حوزه این نواقص نیز به زودی برطرف شود.

حمایت از بافت تاریخی ماکو

وی در خصوص حذف فضای سنتی و بافت های تاریخی در منطقه آزاد ماکو که قدمت طولانی در تاریخ ایران زمین دارد نیز افزود: براساس طرح جامع، ساخت وسازها  به فضایی 700 هکتاری با عنوان دهکده لجستیک هدایت شده اند که کاربری های خدماتی، برج های مسکونی، تجاری، اداری و بانک ها همه در یک منطقه مستقر خواهند شد و بصورت پراکنده نما و محیط زیست ماکو را از بین نخواهند برد. براین اساس بافت سنتی برای ما از اهمیت بالایی برخوردار است و از ابتدا به دنبال حفظ بکر فضای ماکو بوده ایم.

معاون اقتصادی و سرمایه گذاری ماکو با اشاره به اینکه امروزه مناطق آزاد با پارادوکسی به نام دروازه واردات روبرو هستند افزود: این نامی است که به غلط به این مناطق داده شده است؛ مناطق آزاد متاسفانه از یک سو محکوم به دروازه واردت شده اند و از سوی دیگر فرهنگ گردشگری مردم ایران آمیخته با خرید است و اگر شرایط و زمینه مناسب برای خرید در این مناطق برای مردم ایجاد نشود یکی از مهمترین و قوی ترین انگیزه های سفر و گردشگری از این مناطق گرفته می شود.

وی ادامه داد: ما برای اینکه هر دو سوی ماجرا را داشته باشیم تلاش کرده ایم که بر روی صنایع غذایی و پوشاک با همکاری و مشارکت کشورهای خارجی به ویژه ترکیه سرمایه گذاری کرده و تولیدات مشترک داشته باشیم به این صورت که مواد اولیه از این کشورها تامین شده و با دست توانمند صنعتگران ایرانی تولید و راهی بازارهای داخلی و خارجی شود.

توسعه و رونق اقتصادی کیش و ماکو در ارتباطی سازنده

جلیلی با ابراز خرسندی از برقراری ارتباط بیشتر بین مناطق آزاد کیش و ماکو بر معرفی جزیره مرجانی کیش در منطقه آزاد ماکو و کشورهای همسایه در این منطقه تاکید کرد و افزود: باید نگاه دقیق تری به ارتباط کیش و ماکو داشته باشیم و تسهیل گری در این خصوص را آغاز کرده و با همکاری بخش خصوصی زمینه های توسعه اقتصادی و گردشگری را فراهم آوریم.

وی ادامه داد: در این رابطه نیاز است تا علاوه بر مدیران و مسئولان بخش های مختلف سازمان، فعالان اقتصادی، نهادهای غیر دولتی ، انجمن های سرمایه گذاری و و اصناف مختلف در بخش های خصوصی نشست های تخصصی با یکدیگر برگزار کرده و راهکارهای توسعه و رونق اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و گردشگری در این دو منطقه را مورد بررسی قرار دهند.

معاون اقتصادی منطقه آزاد ماکو اظهار کرد: منطقه آزاد ماکو آمادگی برگزاری هر گونه نشست و کمک به این ارتباط را داشته و امیدوار است این ارتباط بابی شود برای رونق اقتصادی و گردشگری مناطق آزاد کیش و ماکو که ثمرات مثبت آن بی تردید به کشور تسری خواهد یافت.

وی توضیح داد: تامین نیاز میوه و صنایع غذایی کشورهای حاشیه خلیج فارس از ماکو با ایجاد صنایع سبک و بسته بندی در کیش و صادرات تولیدات کیش به کشورهای همسایه و همجوار ماکو از مواردی است که می تواند زمینه مشترک فعالیت بین دو منطقه را ایجاد کند.

اتصال ریلی ایران به کشور ترکیه و کل اروپا در حال مطالعه و نهایی شدن است که در صورت انجام، در بخش لجستیک منطقه آزاد ماکو بسیار توانمند خواهد بود جلیلی با اظهار این مطلب از ارتباط با بنادر مرسین و ترابوزان ترکیه که دارای امکانات مناسب در بخش ترانزیت، انبارداری و بارگیری و تخلیه هستند سخن گفت و افزود: در صدد این هستیم که بازرگان به عنوان بندر خشک دو بندر یاد شده ترکیه و هاب کالا بود و مینه های ارتباط با کشورهای اروپایی و آفریقایی را برای منطقه آزاد ماکو ایجاد کند

وی با اشاره به برگزاری همایش ها و نمایشگاه های بین المللی در منطقه آزاد ماکودر راستای جذب هرچه بیشتر سرمایه گذاری برای منطقه افزود: با توجه به وضعیت خاص کشور، نوسانات ارزی و بخشنامه های متعدد سرمایه گذاران در به کار گیری سرمایه های خود در مناطق آزاد با تردید روبرو بودند که از عمده دلایل آن می توان به عدم وجود تصویرشفاف و بازگشت سرمایه اشاره کرد. اما با این وجود منطقه آزاد ماکو با ارائه فرصت ها و ظرفیت های سرمایه گذاری توانست جذب خوبی در این حوزه داشته باشد.

گفتنی است از ابتدای سال 97 تعداد 32 فقره مجوز بهره برداری غیرصنعتی 104 مجوز سرمایه گذاری صنعتی و معدنی و 24 پروانه بهره برداری در منطقه آزاد ماکو صادر شده است و پیش بینی می شود به میزان 4 هزارو 163 میلیارد ریال سرمایه گذاری غیر صنعتی و  5 هزار و 685  میلیارد ریال در بخش صنعتی و معدنی جذب سرمایه صورت گیرد.

خبرنگار منطقه آزاد ماکو امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو