سوزن‌دوزی بلوچ، یادگاری از چابهار

مردم شهرستان چابهار اکثراً بلوچ و اهل سنت هستند. اقتصاد مردم منطقه اقتصاد مبتنی بر صیادی، ‌کشاورزی و در دهه اخیر با حضور منطقه آزاد چابهار، ‌صنعت بازرگانی و خدمات است.
در این منطقه عیدها و جشن‌های عمومی در اعیاد مذهبی و ملی خلاصه می‌شود. بلوچ‌ها به اعیاد مذهبی بیشتر از سایر اعیاد اهمیت می‌دهند. آنها به‌ویژه عید قربان و عید فطر را بسیار باشکوه برگزار می‌کنند و به مدت 3روز به دید و بازدید هم رفته و در جشن و سرور به سر می‌برند.
 
مردان بلوچ لباسی ساده و بلند به همراه دستاری که عموماً سفید است برتن دارند رنگ لباس بلوچ‌های حوزه مکران و شهرستان چابهار نسبت به بلوچ‌های منطقه سرحد یا شمال استان روشن‌تر است. پوشاک زنان و دختران از زیبایی خاصی برخوردار است و در دوخت و تزیین لباس‌های زنانه از هنر منحصر به‌فرد سوزن‌دوزی و پریواردوزی بلوچ استفاده می‌شود که هنر سوزن‌دوزی روی پیش‌بند، سر آستین، جیب بلند در جلو و همچنین حاشیه پایین لباس و شلوار خودنمایی می‌کند. دستار زنان بلوچ روسری مستطیل شکلی است که توسط  هنر بلوچی تزیین می‌شود و آنچه زیبایی البسه زنان بلوچ را کامل می‌کند زیورآلاتی از طلا و جواهر است که ساخت آنها نیز یکی از هنرهای سنتی و اصیل منطقه است.
 
در منطقه سیستان و بلوچستان موسیقی جایگاه خاصی در زندگی مردم دارد که با سازهای مختلفی آفریده می‌شود. سرور یا قیچک، رباب از سازهای مضرابی، تمبورگ یا سه‌تار؛ سورنا که در مراسم عروسی همراهی دهل نواخته می‌شود و دهل خود انواع دارد، دهل بزرگ و کوچک، دهلک و دهل مگرمان که در قدیم برای خبررسانی استفاده می‌شد و نل، سما یا دف و بینجو از دیگر سازهای منطقه به‌شمار می‌رود.
 
در این دیار همچنین صنایع دستی حرف بسیار دارد که شاید شناخته شده‌ترین آنها سوزن‌دوزی باشد. سوزن دوزی ، سکه‌دوزی، حصیربافی، ساخت ابزار و آلات موسیقی و صنایع دستی دریایی از دیگر هنرهای مردم است. یکی از مراکز عمده سوزن‌دوزی روستای تیس است.
 
علاوه بر هنرهای مردمی که نام برده شد و پوشاک منطقه که یادگارهای مناسبی از این سفر هستند، در منطقه آزاد چابهار بازارهای متعددی از جمله بازار پردیس، صالحیار، صدف، فردوس و تیس نیز وجود دارد که کالاهایی از نقاط مختلف را به فروش می‌رسانند. به عنوان مثال انواع چای را می‌توان در این بازارها یافت.

منبع: میراث فرهنگی



امتیاز به خبر :