افزایش صادرات محصولات کشاورزی مهمترین برنامه بورس کالای ارس

قائم مقام شرکت بورس کالای ایران گفت: افزایش صادرات محصولات تولیدی بخش کشاورزی و پتوشیمی و استانداردسازی محصولات صادرات محور مهمترین برنامه های پیش روی بورس کالای ارس است.
به گزارش فرینا، عشقی در آئین افتتاح تالار بورس کالای منطقه آزاد ارس گفت: با توجه به موقعیت منحصر به فرد ارس در زمینه های سرمایه گذاری، زیرساخت و نزدیکی به کشورهای حوزه cis، ارس را دارای موقعیتی راهبردی و منحصر به فرد در توسعه مبادلات تجاری با بازار سیصد میلیونی cis عنوان کرد.

وی با اشاره به اینکه شرکت بورس کالای ایران در سه حوزه عرضه و مبادله محصولات صنعتی- معدنی، فراورده‌های نفتی- پتروشیمی و محصولات کشاورزی، کالا را به صورت فیزیکی معامله می‌کنند اذعان داشت: بر این اساس در نظر داریم با افتتاح این تالار شرکت های فعال در ارس و اطراف آن را از نظر تهیه مواد اولیه و فروش محصولات بدون دلالان واسطه ای حمایت کنیم.

وی همچنین کی از مهمترین مزیت های ایجاد این تالار را استانداردسازی محصولات برای صادرات عنوان کرد و افزود: در صدد هستیم در این راستا برخی از محصولات را در نقاط مختلف کشور بصورت انحصاری صادرات داشته باشیم. در عرصه اقتصادی معمولا کشورهایی که در کالایی دارای مزیت نسبی هستند، نقش اول تحولات آن را بازی می‌کنند؛ اما مدیرعامل بورس کالای ایران یکی از مشکلات کشور را در این می‌داند که در تعیین قیمت کالاهایی که در تولید آن دارای مزیت نسبی هستیم نقشی نداریم؛ این کالاها در جای دیگری کشف قیمت می‌شود. کمک به کشف قیمت کالاهایی که در آن مزیت نسبی داریم مهم‌ترین چیزی است که در مناطق آزاد پیگیری می‌شود.

تامین مالی تولیدکنندگان از اهداف مهم بورس کالا
عشقی یکی از دغدغه‌های بزرگ فعلی در بخش تولید را تامین سرمایه در گردش عنوان کرد و گفت: این در حالی است تامین مالی از طریق سیستم بانکی دشواری‌های زیادی را به همراه دارد و از اینرو این تالار در زمینه بهبود فضای کسب و کار، تامین مالی، توسعه صادرات بصورت بازار نظام یافته ایجاد می کند.

وی در خصوص توسعه ابزارهای تولیدی عنوان کرد: راه‌اندازی «ابزار سلف موازی استاندارد» یکی دیگر از مزیت‌هایی است که بورس کالا می‌تواند برای تولیدکنندگان ایجاد کند.

قائم مقام شرکت بورس کالای ایران همچنین اشاره‌ای به مزیت‌های ایجاد بورس کالای کشاورزی داشت و گفت: بررسی‌ها نشان داده آن کشورهایی که بورس کالایی پیشرفته در بخش کشاورزی داشته‌اند، منجر به رشد صادرات و توسعه در بخش کشاورزی شده است.

تالار اختصاصی بورس در ارس با حضور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس و قائم مقام شرکت بورس کالای ایران افتتاح شد.

تالار بورس کالای ارس بعنوان تنها مرکز مبادلات بورس فعال در آذربایجان شرقی با حضور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس و قائم مقام شرکت بورس کالای ایران افتتاح وجمعی از سرمایه گذاران این منطقه آزاد آغاز بکار کرد.

هدف از راه اندازی تالار بورس کالا در منطقه آزاد ارس با بیش از 120 شرکت فعال ایرانی و خارجی در عرصه تولید و صدها شرکت فعال در عرصه های دیگر، در راستای تامین نیاز فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان این منطقه است.

 

برچسب ها : منطقه آزاد ارس
امتیاز به خبر :