آغاز عمليات مرمت کاروانسرای تازه کشف شده ارس

لینک کوتاه: freena.ir/detail/38639
ساعت 12:30 يکشنبه 21 آذر 1395
معاون فرهنگي، اجتماعي و گردشگري سازمان منطقه آزاد ارس از آغاز مرمت کاروانسرای عباسی خبر داد.

به گزارش فرينا، یوسف داداش زاده با اعلام این خبر افزود: فاز اول عمليات مرمت و محوطه سازي کاروانسراي عباسي واقع در ضلع جنوبي کاروانسراي خواجه نظر با اعتبار بيش از 2 ميليارد ريال از يک ماه قبل آغاز شده است.

داداش زاده گفت: با بازديد کارشناسان اداره ميراث فرهنگي و انجام کارهاي مطالعاتي مشخص شد که اين کاروانسرا که معروف به کاروانسراي عباسي است، قبل از کاروانسراي خواجه نظر در مسير تجارت ايران به اروپا درجاده ابريشم و در دوره تيموري ساخته شده است.

وي افزود: سبک معماري اين کارونسرا متفاوت از کاروانسراهاي ساخته شده در دوره صفوي است و شامل چهار دالان و يک حياط مرکزي بوده و مشابه اين کاروانسرا در ساير نقاط ايران بويژه جنوب کشور وجود دارد.

معاون فرهنگي، اجتماعي و گردشگري سازمان منطقه آزاد ارس گفت: هم اکنون مراحل کاوش و مطالعاتي، خاکبرداري و تهيه نقشه معماري اين کاروانسرا به اتمام رسيده است و در حال حاضر محوطه سازي و مرمت بناي کاروانسرا با تحويل پروژه به متخصصین حوزه مرمت در دست اقدام است.

داداش زاده در مورد پيش بيني خود از زمان آماده سازي اين کاروانسرا، افزود: مدت زمان اتمام اين پروژه 8 ماه تعيين شده است که با توجه از گذشت 2 ماه از آغاز پروژه با مساعدت شرايط آب و هوايي تا 6 ماه آينده شاهد تکميل فاز اول مرمت اين کاروانسرا در زمينه محوطه سازي و استحکام بخشي خواهيم بود.

وي ادامه داد: تقريبا اغلب ديواره‌هاي محوطه کاروانسرا موجود است و تنها ضلع شمالي که از بين رفته بود و دوباره مرمت و ساخته خواهد شد.

معاون فرهنگي، اجتماعي و گردشگري سازمان منطقه آزاد ارس گفت: در فاز دوم تعريف کاربري براي پروژه انجام خواهد شد و طبق پيش بيني و با توجه به کوچک بودن محوطه آن احتمالا به عنوان يک مجموعه فرهنگي براي فروش محصولات فرهنگي و هنري مورد استفاده قرار گيرد.

داداش زاده افزود: بعد از اتمام فاز اول امکان بازديد عمومي وجود خواهد داشت و اميدواريم در عيد امسال قسمتي از اين کاروانسرا براي بازديد گردشگران آماده شود.

معاون فرهنگي، اجتماعي و گردشگري سازمان منطقه آزاد ارس در پايان گفت: این پروژه به همت معاونت فرهنگي، اجتماعي و گردشگري و معاونت فني و زيربنايي سازمان منطقه آزاد ارس و همچنين همکاری و کمک کارشناسان اداره کل ميراث فرهنگي و گردشگري استان در حال مرمت است.




شناسه خبری: 38639

آخرین اخبار

شهادت، اجر ده‌ها سال تلاش خالصانه و غیرتمندانه آیت الله رئیسی بود
جغرافیای مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، میراث دار فرهنگ ثروت آفرینی است
اولین ماهنامه اختصاصی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی منتشر شد
نشست ملی مدیران روابط عمومی و امور بین الملل مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور
تورهای بازدید از صنایع و بخش‌های اقتصادی منطقه آزاد اروند برگزار می‌شود

یادداشت

مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
معرفی یکهزار بسته سرمايه‌گذاری با هدف جذب سرمايه گذاری خارجی در هند
چرا ماکو، سرزمین چهارسو؟