منطقه ویژه اقتصادی نمین وارد فاز اجرایی شد

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی نمین از آغاز عملیات اجرایی فاز اول این طرح بزرگ اقتصادی استان اردبیل در دهه فجر خبر داد.

به گزارش فرينا، محمد شهباز علیزاده افزود: کل منطقه ویژه اقتصادی نمین 2 هزارو 55 هکتار است که به پنج فاز تقسیم شده است و عملیات اجرایی فاز اول آن همزمان با دهه مبارک فجر کلید خواهد خورد.

عليزاده گفت: فاز اول این طرح در مساحت 450 هکتار شامل ساختمان های اداری، گمرک، سردر، راه ورودی، صنایع و انبار اجرا و پیش بینی می شود در صورت مساعد بودن شرایط جوی سال آینده به بهره برداری برسد.

وی افزود: کارهای زیربنایی این منطقه شامل شبکه آب، برق و گاز هم همزمان اجرا می شود تا واحدهای صنعتی استقرار یافته و فعالیت خود ر ا شروع کنند.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی نمین با اشاره به این که هم اکنون پیمانکار طرح در حال تجهیز کارگاه است، گفت: پیمانکار طرح مشخص و قرارداد هم با آن منعقد شده است و در چارچوب قرارداد فنس کشی و احداث راه ورودی به منطقه ویژه اقتصادی در الویت کار خواهد بود.

عليزاده با اشاره به این که این طرح در سال 85 مصوب و تا سال 94 عملا هیچ اقدامی صورت نگرفته بود، افزود: در اسفند 94 مصوبه هیات دولت برای اجرایی شدن این طرح مهم اقتصادی ابلاغ شد.

وي در ارتباط با روند پیشرفت کار در چند سال اخیر گفت: طرح جامع ، تعیین محدوده و نقشه برداری منطقه ویژه اقتصادی نمین پایان یافته و تاکنون حدود 100 میلیارد ریال برای آن هزینه شده است.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی نمین افزود: زمین محدوده منطقه ویژه اقتصادی نمین درجه سه و شوره زار است و هیچ گونه کشاورزی در آن صورت نمی گرفت اما بهره بردارانی داشت که حق و حقوق همه بهره برداران پرداخت شد و اکنون هیچ معارضی وجود ندارد.

وی افزود: خط انتقال گاز از داخل محدوده منطقه ویژه اقتصادی نمین می گذرد و با تامین 40 هزار مترمکعب گاز به این منطقه موافقت شده است اما برای تامین آب، برق و راه دسترسی آن به تلاش و تعامل دستگاه های ذی ربط نیاز است.

عليزاده گفت: چاه آب مورد اشاره شرکت آب منطقه ای استان اردبیل برای تامین آب منطقه ویژه اقتصادی نمین در 2 کیلومتری این منطقه واقع شده و فاقد تجهیزات و پمپاژ است و پیشنهاد می شود به جای تامین امکانات و لوله گذاری انتقال آب در مرحله اول مجوز حفر چاه در داخل منطقه صادر شود تا در فرصت مناسب برای تامین آب مطمئن از محل فاضلاب اردبیل اقدام گردد.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی نمین، میزان اشتغالزایی این طرح را قابل توجه ذکر کرد و افزود: این منطقه ظرفیت اشتغال2 هزار نفر به صورت مستقیم و 20 هزار نفر به صورت غیر مستقیم را دارد که با توجه به رقم بالای بیکاری در استان به خصوص بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی راه اندازی آن علاوه بر افزایش سطح تولید، نرخ بیکاری را در استان اردبیل کاهش می دهد.

وی با بیان اینکه این طرح باعث رفع موانع تولید در استان اردبیل می شود، گفت: راه اندازی این طرح بسیاری از موانع تولید را کاهش داده و در راستای حمایت از تولید و اقتصاد مقاومتی ، مشکل خام فروشی را برطرف خواهد کرد.

منطقه ویژه اقتصادی نمین در نزدیکی فرودگاه اردبیل به عنوان یکی از مطالبات جدی مردم استان اردبیل در سال 85 در هیات دولت و در سال 89 در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید.

در سال های گذشته پس از کناره گیری چند شرکت از اجرای طرح منطقه ویژه اقتصادی نمین در نهایت با پیگیری استاندار اردبیل و مطابق تصویب هیات وزیران، شرکت سرمایه گذاری شاهد زیرمجموعه بنیاد شهید و امور ایثارگران به عنوان مسوول اجرا و ایجاد منطقه ویژه اقتصادی نمین تعیین و معرفی شد.






برچسب ها : منطقه ويژه نمين
امتیاز به خبر :