بندرچابهار دروازه ای به سوی فرصت های طلایی

بندر چابهار دروازی ای به سوی فرصت های طلایی است، این مطلب را نیتین گادکاری وزیر اتحادیه های هند در حالی عنوان کرد که پیش تر پاکستان با ورود و سرمایه گذاری هند به این بندر مخالفت کرده بود.

به گزارش فرینا، جمهوری اسلامی ایران میزبان سرمایه گذاری های هند بر روی بندر چابهار است که قرار است به هاب منطقه ای مبدل شود. این بندر قادر خواهد بود افغانستان را از طریف ایران به آبهای آزاد متصل کند و کشورهای آسیای مرکزی نیز قادر خواهند بود با مسیر ترانزیتی جمهوری اسلامی ایران به اقیانوس هند و خلیج فارس راه پیدا کنند.

نیتین گادکاری وزیر اتحادیه های هند در همین رابطه بر این باور است که بندر چابهار با اتصال به افغانستان فرصت طلایی برای تجارت و بازرگانی است .گادکاری که نماینده ویژه مودی نخست وزیر هند در مراسم تحلیف ریاست جمهوری دومین دوره حسن روحانی بود با مقامات وزارت راه و ترابری ایران نیز دیدار های جداگانه ای را صورت داد.

توافق میان تهران و دهلی نو برای سرمایه گذاری بر بندر چابهار در حالی صورت می گیرد که پاکستان با ایده توسعه این بندر مخالفت کرده و این توسعه را در مقابل بندری می بیند که در خاک خود با سرمایه گذاری چینی ها در حال ساخت است.

قرار است بندر چابهار به هابی برای انتقال کالا و خدمات و انرژی مبدل شود. بر اساس توافقی که ماه می سال گذشته میان دو کشور به امضا رسید سهم هند از توافق توسعه بندر چابهار در فاز اول ۸۵.۲۱ میلیون دلار عنوان شده که بازپرداخت این سرمایه گذاری کم تر از ۱۰ سال عنوان شده است.

در مجموع هند ۵۰۰ میلیون دلار در توسعه بندر چابهار سرمایه گذاری خواهد کرد.


امتیاز به خبر :