آغاز بکار نخستین نمایشگاه معدن و صنایع وابسته در منطقه آزاد ماکو

نخستین نمایشگاه تخصصی و صادراتی معدن، صنایع معدنی، سنگ های تزئینی، ماشین آلات و صنایع وابسته منطقه آزاد ماکو با حضور استاندار آذربایجان غربی آغاز بکار کرد.

به گزارش فرینا، استاندار آذربایجان غربی در آئین افتتاح این نمایشگاه گفت: بعد از نفت، معدن بزرگترین ذخیره توسعه و استقلال کشور است که در اقتصاد مقاومتی سهم دارد
قربانعلی سعادت، با اشاره به اینکه در آذربایجان غربی 45 نوع معدن کشف شده است، افزود: تاکنون 68 نوع ماده معدنی در جمهوری اسلامی ایران کشف شده و بررسی ها نشان می دهد که بیش از 90 درصد مواد معدنی موجود در کشورمان، قابلیت صادراتی دارند که از جمله می توان به سنگ آهن،کرومیت، سنگ سرب و روی، سنگ مس در کنار عناصر نادر خاکی اشاره کرد.
سعادت گفت: این استان با دارا بودن معادن غنی همچون طلا مس آهن و تیتانیوم و معادن سنگ و شن و ماسه و ... جزو استان هایی است که سرمایه گذاری در این حوزه موفق است.
وی افزود: تلاش برای حفظ منابع طبیعی و محیط زیست مولفه ای اثر بخش در تثبیت توسعه پایدار به شمار می رود که از بدو شروع به کار دولت تدبیر و امید با استقرار اداره کل زمین شناسی در مرکز استان اقداماتی در این خصوص صورت می گیرد.
استاندار آذربایجان غربی با اشاره به اینکه استفاده از روشهای سنتی برای اکتشاف و بهره برداری از معادن، تخریب منابع طبیعی این استان را در بر دارد، ادامه داد: فعالان بخش صنعت باید خود را به تجهیزات نوین و روز جهان مجهز کنند و فعالیت های معدنی را علمی و صنعتی کنند و با استفاده از علوم روز و تجهیزات پیشرفته کمترین آسیب ها را به عرصه های ملی و طبیعی وارد کنند.
سعادت یکی از مشکلات بخش معدن را خام فروشی مواد استحصالی از معادن برشمرد و گفت: خام فروشی و عدم فراوری مواد معدنی در منطقه باعث شده است که بسیاری از محصولات معدنی منطقه آزاد ماکو با نام شهرهای دیگر عرضه شود.
وی با اشاره به اینکه سیاست دولت ایجاد ارزش افزوده در کشور و جلوگیری از خام‌فروشی است، افزود: برای جلوگیری از خام‌فروشی و افزایش اشتغال باید در صنایع معدنی استان سرمایه‌گذاری شود.
استاندار آذربایجان غربی، پتانسیل های صادراتی معدنی منطقه آزاد ماکو را پراهمیت برشمرد و گفت: روابط تجاری بین کشورهای هم مرز با منطقه به دلیل منافع مشترک اقتصادی، امنیت منطقه را نیز تامین می کند و از این نظر اقتصاد باعث امنیت منطقه ای نیز می شود.
سعادت افزود: زیرساخت هایی همچون فرودگاه ، پایانه صادراتی و جاده ها برای صادرات محصولات به خارج از کشور در منطقه آزاد ماکو فراهم شده و انشاالله راه آهن ماکو – ترکیه نیز احداث می شود.
در این مراسم مدیرمرکز نمایشگاه ها و همایش های منطقه آزاد ماکو نیز گفت: شرکت کنندگان دراین نمایشگاه در زمینه انواع سنگ های معدنی، تزیینی، تجهیزات و ماشین آلات، ابزار آلات سنگبری و فرآوری، معادن سنگ و تکنولوژی استخراج، تجهیزات و ماشین آلات سنگبری، خدمات و صنایع وابسته حضور یافته اند.
حسن الهوردی زاده، هدف از برگزاری این نمایشگاه را تحقق اقتصاد مقاومتی با تکیه بر اشتغال و حمایت از تولید ملی، ایجاد فضای رقابتی جهت ورود به بازارهای جدید، ارایه ظرفیت ها و معرفی معادن منطقه، اخذ سفارش از مشتریان جدید، کانال های توزیع و ایجاد نمایندگی، تبادل اطلاعات و تجربه ها عنوان کرد.
الهوردی زاده افزود: تا نمایشگاه بین المللی منطقه آزاد ماکو در آینده نزدیک به ویترین تجارت بین المللی ایران در دروازه اروپا تبدیل شود.
نمایشگاه معدن و صنایع وابسته از تاریخ 17 مرداد بمدت 4روز از ساعت 17 الی 23 برای بازدید علاقمندان در محل دائمی نمایشگاه منطقه آزاد ماکو دایر خواهد بود.


 

برچسب ها : منطقه آزاد ماکو
امتیاز به خبر :