رایزنی اتحادیه اوراسیا و هند برای ایجاد منطقه آزاد تجاری

اتحادیه اقتصادی اوراسیا و هند اوایل سال آتی میلادی مذاکره درباره ایجاد منطقه آزادی تجاری را آغاز خواهند کرد.

به گزارش فرینا به نقل از فارس، در ژانویه سال 2018 مذاکرات در مورد ایجاد منطقه آزاد تجاری بین اتحادیه اقتصادی اوراسیا و هند آغاز می شود.
این تصمیم در چارچوب دیدار «ورونیکا نیکیشینا» وزیر تجارت کمیسیون اقتصادی اوراسیا و «سورش پرابخو» وزیر صنایع و تجارت هند صورت گرفت. موضوع اصلی این دیدار آماده سازی طرف ها برای آغاز مذاکرات جهت منعقد یک توافقنامه تجارت آزاد بین اتحادیه اقتصادی اوراسیا و هند عنوان می شود.
همین طریق، نشست کارشناسان که جهات اصلی توافقات آینده را معین خواهد کرد، در اوایل سال آینده برنامه ریزی شد.
علاوه بر این، طی این دیدار مسایل مختلف برای فعال کردن گفتگوهای تجاری بین کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا و هند مورد بررسی قرار گرفت.
طرف هند طی این نشست از شرکت های اتحادیه اقتصادی اوراسیا دعوت کرد که در مراسم تجاری سالانه India Partnership Summit که در ماه فوریه سال آینده برگزار می شود، شرکت کنند.
هند در ردیف ده کشور بزرگ شرکای تجاری کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا شامل نمی شود، اما سهم تجارت آن در یک سال از 1.52 در صد تا 1.73 در صد افزایش داشته است.
قزاقستان در میان کشور های عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا از لحاظ تجارت با هند پس از روسیه در مقام دوم قرار دارد. حجم گردش تجاری قزاقستان و هند حدود 7 در صد می باشد، اما در سال گذشته صادرات کالا از آستانه به هند 89 در صد یا به عبارت دیگر تا 415 میلیون دلار افزیاش یافت. در عین حال، برعکس واردات کالا از هند به قزاقستان 18 در صد یا 198 میلیون دلار کاهش یافت.
اتحادیه اقتصادی اوراسیا هم اکنون از کشورهای روسیه، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و ارمنستان تشکیل شده است.
مجموع مساحت کشورهای عضو این اتحادیه بیش از 20 میلیون کیلومتر مربع، جمعیت آن بیش از 180 میلیون نفر و تولید ناخالص داخلی آن در سال 2013 میلادی حدود 4 هزار میلیارد دلار (بر اساس معیار برابری قدرت خرید) است.
در چارچوب این اتحادیه، اعضای آن موافقت خود را با تردد آزاد کالا، سرمایه، نیروی کار و خدمات در مرزهای اوراسیا اعلام کرده‌اند. اعضای اوراسیا همچنین اعلام کرده‌اند که سیاست مشترکی در زمینه انرژی، صنعت، کشاورزی و وسایل نقلیه خواهند داشت.

برچسب ها : مناطق آزاد
امتیاز به خبر :

آخرین اخبار آرشیو