بندر چابهار و گوادر به عنوان مکمل همدیگر نقش مهمی در اقتصاد منطقه دارند

رئیس دفتر نمایندگی وزارت امورخارجه در منطقه آزاد چابهار گفت: بندرچابهار و گوادر به عنوان مکمل همدیگر نقش مهمی در توسعه و رونق اقتصادی ایران و پاکستان دارند.

به گزارش فرینا به نقل از ایرنا، حمیدرضا طوسی اظهار داشت: توسعه روابط تجاری، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی همیشه مورد تاکید مقامات 2 کشور دوست و همسایه؛ ایران و پاکستان در دیدارهای مختلف است.
وی به اجرایی شدن مفاد تفاهم نامه خواهرخواندگی2 بندر چابهار و گوادر تاکید کرد و افزود: در دیدارهای مقامات بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان و منطقه آزاد چابهار این موضوع مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
وی با اشاره به افتتاح فاز نخست بندر گوادر پاکستان در 2 روز گذشته با حضور نخست وزیر پاکستان و مقامات کشورهای مختلف، خاطرنشان کرد: معاون ترانزیت و حمل و نقل منطقه آزاد چابهار و معاون امور بندری و اقتصادی اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان در این مراسم حضور داشتند.
رئیس دفتر نمایندگی وزارت امورخارجه در منطقه آزاد چابهار ادامه داد: بندر گوادر با داشتن حدود ۶۰ کیلومتر نوار ساحلی از اهمیت ویژه ای برای توسعه و آبادانی کشور پاکستان برخوردار است.
طوسی گفت: گوادر با مرز ایران در محدوده «ریمدان» حدود ۹۰ کیلومتر فاصله دارد و این فاصله با بندر چابهار می تواند توسعه 2 منطقه را در همجوار آب های آزاد رقم زند.
وی با بیان اینکه چابهار با دارا بودن بندر و منطقه آزاد نقش مهمی در جذب سرمایه گذاری های داخلی و خارجی دارد، خاطرنشان کرد: بندر شهید بهشتی چابهار با ظرفیت هشت میلیون و 500 هزار تن می تواند در جابجایی کالاهای کشورهای آسیای میانه نقش مهمی داشته باشد.
به گزارش ایرنا چابهار دارای 2 بندر بزرگ و مهم شهید بهشتی و شهید کلانتری است که این 2 اسکله تاکنون چه در زمان جنگ و چه پس از آن نقش بسیار مهمی در صادرات و واردات کالا داشته اند.
اسکله شهید بهشتی با مساحت 240 هکتار و محوطه های بارانداز 16 هکتار، انبارهای مسقف 30 هزار متر مربع و اسکله شهید کلانتری دارای 30 هزار متر مربع مساحت، 35 هزار متر مربع بارانداز، 30 هزار مترمربع انبار مسقف و 14 هزار و 500 مترمربع محوطه کانتینری است.
اسکله شهید بهشتی پنج پست و اسکله شهید کلانتری هم پنج پست برای پهلوگیری شناورهای تجاری دارند که سه پست از اسکله شهید بهشتی چند منظوره و یک پست اسکله نفتی و اسکله شهید کلانتری نیز دارای یک پست چند منظوره و سه پست کالاهای عمومی است.
بندر شهید بهشتی از سال 1362 همزمان با سفر مقام معظم رهبری و بندر شهید کلانتری نیز در همان سال افتتاح شده است.
بندر شهید کلانتری برای بخش اسکله های اضطراری و ارایه خدمات حمل و نقل دریایی زیر هزار تن طراحی شده است و در سالهای 61 و 62 سازمان بنادر و دریانوردی به سبب اهمیت بندر چابهار در مواقع بحرانی ظرفیت حمل و نقل دریایی آن را 800 هزار تن در نظر گرفت و پس از گذشت چند سال با ایجاد لایروبی، پست اسکله و نصب موج شکن، ظرفیت بندر را به 2 میلیون و 500 هزار تن افزایش داد.
بندر چابهار واقع در جنوب استان در حوزه آبهای دریای عمان فعال است.
شهرستان چابهار از توابع استان سیستان و بلوچستان با 260 هزار نفر جمعیت از شمال به شهرستانهای نیکشهر، قصرقند و سرباز، از شرق به کشور پاکستان، از جنوب به دریای عمان(مکران) و از غرب به بندر کنارک متصل است.
چابهار واقع در قلب مَکُّرانِ بلوچستان و در فاصله 645 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان از 2 شهر به نام های چابهار و نگور، سه بخش مرکزی، دشتیاری و پلان، شش دهستان و 438 روستا تشکیل شده است.

امتیاز به خبر :

آخرین اخبار آرشیو