پایان مطالعات تخصصی تیم زمین شناسی ایران از ژئوسایت های ژئوپارک جهانی قشم

مدیر ژئوپارک جهانی قشم از پایان مطالعات تیم تخصصی زمین شناسان کشورمان از موقعیت های ژئوسایت های تنها ژئوپارک خاورمیانه در قشم خبر داد.

به گزارش فرینا، علیرضا امری کاظمی با اعلام این مطلب گفت: مطالعات تخصصی سه روزه تیم زمین شناسی کشورمان در ژئوسایت های ژئوپارک جهانی قشم در راستای توسعه علمی و تکمیل محتوای آموزشی – ترویجی ژئوپارک در بخش غربی جزیره قشم روز گذشته پایان یافت.
وی اظهار کرد: طی این مدت، بررسی های دقیق علمی توسط کارشناسان خُبره زمین شناسی ایران در ژئوسایت‌های بخش غربی جزیره انجام شد.
به گفته مدیر ژئوپارک جهانی قشم، تهیه اطلاعات زمین شناسی کلیدی در زمینه تاریخ تکامل زمین در این منطقه، شناسایی و معرفی ژئوسایت های جدید و تکمیل اطلاعات مربوط به ژئوسایت های این منطقه از اهداف اصلی این تحقیقات علمی بود.
او ادامه داد: نتایج این مطالعات و بررسی های علمی انجام شده در مراحل قبلی پس از ساده سازی در سطح اطلاعات عمومی، سال 97 در کتابچه ای نفیس به همراه گزارشی تخصصی برای استفاده متخصصان علاقمند تهیه و منتشر خواهد شد.
بنا به این گزارش، ژئوپارک منطقه ای است که مرزهای آن به وضوح مشخص شده و چندین پدیده بارز زمین شناسی در محدوده آن قرار دارد و میراث زمین شناختی آن ناحیه با مدیریت دقیق و دائمی حفظ و نگهداری شود و این محدوده باید در توسعه اقتصادی جوامع پیرامون خود نقش مؤثری ایفا کند.
ژئوپارک  علاوه بر پدیده های زمین شناسی از آثار تاریخی، بوم شناسی، باستان شناسی و میراث فرهنگی و طبیعی دیگر نیز برخوردار است که ژئوپارک قشم دارای تمام ویژگی های یاد شده است.
اجرای سیاست های مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در دولت یازدهم موجب شد تا مدیریت ژئوپارک قشم با پشتکار جدی در رفع ایرادات عنوان شده از سوی یونسکو اقدام کند و برای دومین بار تنها ژئوپارک خاورمیانه در قشم به زمره ژئوپارک های جهانی پیوست.
ژئوپارک قشم به علت واقع شدن در منطقه راهبردی خلیج فارس از اهمیت بالاتری برخوردار است و از طرف دیگر، این ژئوپارک به دلیل قرار گرفتن بین ژئوپارک های شرق آسیا و اروپا جایگاه خاصی در منطقه و بین ژئوپارک ها پیدا کرده است. با اعلام دبیر برنامه بین المللی علوم زمین و ژئوپارک های یونسکو، ژئوپارک قشم نقشی کلیدی در توسعه ژئوپارک های منطقه خاورمیانه و غرب آسیا برعهده دارد و بر همین اساس کارگاه و نشست بین المللی ژئوپارک های جهانی یونسکو اردیبهشت سال 97 با  حضور بیش از 30 کشور در قشم برگزار خواهد شد.

امتیاز به خبر :