ظرفیت های بندر کاسپین در منطقه آزاد انزلی افزایش می یابد

مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: امضاء تفاهم نامه میان سازمان بنادر و دریانوردی و سازماتن منطقه آزاد انزلی ظرفیت های هر دو سازمان را با محوریت بندر کاسپین افزایش می دهد.

به گزارش فرینا، مراسم تفاهم نامه میان سازمان بنادر و دریانوردی و سازمان منطقه آزاد انزلی در تهران و در دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی برگزار شد.
مرتضی بانک در ابتدای سخنان خود ضمن ابراز خوشحالی از رأی اعتماد مجلس شورای اسلامی به دو تن از وزرا گفت: جا دارد که در ابتدای صحبتم از مجلس محترم شورای اسلامی به خاطر حسن اعتماد مجددی که به وزرای کابینه جناب آقای دکتر روحانی داشتند تشکر کنم. دیروز دو نفر از آقایان وزرا جناب آقای دکتر ربیعی و جناب آقای دکتر آخوندی مجددا رأی اعتماد گرفتند و این موضوع باعث خرسندی بیشتر شد و علاوه بر آن که نکات و موضوعات مختلفی که مد نظر بود توسط مجلس شورای اسلامی منعکس شد نشان داد که این جهت گیری و هم سویی برای رسیدن به اهداف بلند توسعه اقتصادی کشور بین دولت و مجلس در مباحث کلان وجود دارد ضمن اینکه نقطه نظراتی هم وجود دارد که باید منتقل می شد. این نشست هم با موضوع وزارت راه ارتباط دارد و جا داشت که در این باره هم صحبت کنم. آقای آخوندی از شخصیت های علمی در حوزه اقتصادی و دارای تئوری و تخصص در حوزه حمل و نقل، ترابری و مسکن هستند که وجودشان برای این دستگاه و برای کشور بسیار اثرگذار و ارزشمند است و امیدوارم در آینده هم شاهد توسعه فعالیت های این وزارتخانه بسیار مهم، زیربنایی و استراتژیک در کشور باشیم.
مرتضی بانک مشاور رییس جمهور در این مراسم گفت: خوشبختانه در سال های اخیر سرمایه گذاری های بسیار زیادی در حوزه حمل و نقل در کشور انجام شده و به واسطه برجام بخش عمده ای از ناوگان فرسوده این صنعت در حال نوسازی است. صنعت و حمل و نقل در کشور اهمیت ویژه ای دارد و در مناطق آزاد اهمیت آن چند برابر است. در سال های اخیر شاهد توسعه زیرساخت های حمل و نقل در کشور بودیم که یکی از مهم ترین آنها افتتاح بندر شهید بهشتی چابهار است.
مرتضی بانک افزود: بندر چابهار چندی پیش با حضور رییس جمهور و سفرای کشورهای خارجی افتتاح شد. این بندر امکان فعالسازی کریدور شمال ـ جنوب را بیش از پیش فراهم کرد و با سفر دکتر روحانی به کشور هندوستان همکاری های این دو کشور در حوزه حمل و نقل و ترانزیت تکمیل شد. هم چنین توافقات بسیار مهمی در حوزه ریلی میان ایران و هند انجام شد و هندی ها در احداث راه آهن از مسیر چابهار نیز سرمایه گذاری می کنند.
دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ادامه داد: برای نقطه ای مثل ایران، استفاده مشترک از ظرفیت های حمل و نقل با کشورهای همجوار اهمیت ویژه ای دارد و همسایگان ما بیش از پیش به این اهمیت پی برده اند. 
مرتضی بانک تاکید کرد: فرصت های طلایی برای توسعه صنعت حمل و نقل را در کشور جدی بگیریم ضمن اینکه هر نوع اقدامی برای توسعه زیرساخت های این صنعت برای کشور مثمر ثمر خواهد بود.
وی با اشاره به موقعیت استراتژیک ایران به عنوان چهارراه حمل و نقل جهان افزود: برخی کشورها علاقمندند ایران را علی رغم موقعیت استراتژیک دور بزنند با این حال وزارت راه و شهرسازی با استفاده از سرمایه گذاری خارجی توانسته در حوزه های مختلف حمل و نقلی، زیرساختها را توسعه دهد تا موقعیت استراتژیک ایران در ترانزیت کالا تثبیت شود.
وی با اشاره به اقدام وزارت راه و شهر در نوسازی ناوگان هوایی کشور گفت: وزارت راه و شهرسازی از پیشگامان استفاده از ظرفیت سرمایه گذار خارجی در توسعه ناوگان حمل و نقل هوایی در دولت تدبیر و امید است. اگر وزارت راه نوسازی ناوگان هوایی کشور را انجام نمی داد امروزه شاهد اتفاقات ناگوار بیشتری بودیم که باید به اقدامات این وزارتخانه دست مریزاد گفت.
مشاور رییس جمهور هم چنین بر ضرورت برقراری ارتباطات میان دستگاه های مرتبط با حمل و نقل کشور و مناطق آزاد تاکید کرد و افزود: وزارت راه، وزارت خانه ای با وظایف استراتژیک در کشور است و مناطق آزاد پیوستگی و وابستگی به زیرساخت های حمل و نقل موجود در این مناطق دارند پس با هم افزایی و افزایش ارتباطات باید همکاری های دو جانبه شکل گسترده تری بگیرد.  
او ادامه داد: از همکاری سازمان بنادر و دریانوردی برای دقت نظر و حسن همکاری با مناطق آزاد کشور تشکر می کنم. مهم ترین دستگاهی که مناطق آزاد کشور امروز با آن در ارتباط هستند سازمان بنادر و دریانوردی است و از مدیران این سازمان و نیز زحمات مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی و معاونین و مدیران در دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی برای رسیدن به این نقطه نظر هماهنگ و تفاهم نامه حاصل از آن سپاسگزارم. مفاد این تفاهم نامه نشان می دهد که هر یک از دستگاه ها در این تفاهم نامه نقش حاکمیتی، تخصصی و فنی خود را ایفا می کنند. این یک تفاهم نامه عملیاتی با محوریت بندر کاسپین است.
مرتضی بانک مشاور رییس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود بر اهمیت استراتژیک دریای خزر در توسعه مبادلات تجاری میان کشورهای حاشیه خزر تاکید کرد و گفت: ممکن است این سئوال پیش بیاید که چرا با وجود بندرگاه های مختلف، بندر کاسپین در انزلی ساخته شده است؟ در پاسخ باید گفت: اولا این بندر شامل موج شکن ها، اسکله ها و فضای پسکرانه ای آن توسط بخش خصوصی و بدون استفاده از اعتبارات دولتی ساخته شده که می توان آن را در کشور نمونه دانست. ثانیا باید اذعان داشت به هر میزان در دریای خزر سرمایه گذاری و ظرفیت های جدید در آن ایجاد کنیم توسعه اقتصادی و توسعه صادرات به همراه خواهد داشت و نباید فراموش کرد که کشورهای حاشیه دریای خزر با امکاناتی که ایجاد کرده اند درصدد ربودن گوی سبقت از ما هستند.مشاور رئیس جمهور با اشاره به ظرفیت های مجتمع بندری کاسپین گفت: بندر کاسپین با بهره گیری از ظرفیت ها و سرمایه گذاری های بخش خصوصی و سازمان منطقه آزاد انزلی بدون استفاده از منابع دولتی احداث شده و امضای این تفاهم نامه ظرفیت های سازمان بنادر و سازمان منطقه آزاد انزلی را با محوریت بندر کاسپین افزایش می دهد.
وی تاکید کرد: باید قدرت مانور در حوزه های اقتصادی به واسطه ظرفیت دریای خزر و منطقه آزاد انزلی بالا برود. مجتمع بندری کاسپین در تکمیل فعالیت بندر انزلی است و این دو بندر در تعامل خواهند بود نه رقابت. با استفاده از ظرفیت های مشترک پیوند خوبی بین دو بندر برقرار خواهد شد که این همکاری موجب بهره مندی جوامع محلی و مردم منطقه خواهد شد. 
دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با اشاره به وجود بنادر مختلف در حاشیه دریای خزر گفت: علت احداث و توسعه بندر کاسپین در نزدیکی بندر انزلی افزایش ظرفیت های حمل و نقلی کشور و تجارت کالا با همسایگان ما در حاشیه دریای خزر است. اگر ظرفیت های جدید ایجاد نکنیم، کشورهای رقیب گوی سبقت را از ما می ربایند که از نظر مبانی استراتژی سیاسی و همچنین تعیین رژیم حقوقی دریای خزر در آینده برای ما از اهمیت بالایی برخوردار است.
مرتضی بانک در ادامه تاکید کرد: تکمیل زیرساخت های حمل و نقل در مناطق آزاد و بهره برداری بهینه از آنها بدون همکاری و هماهنگی میان دستگاه های مرتبط محقق نخواهد شد. تفاهم نامه سازمان بنادر و دریانوردی و سازمان منطقه آزاد انزلی یک شروع خوب در راستای توسعه همکاری ها است.
در مراسم امضاء تفاهم نامه میان سازمان بنادر و دریانوردی و سازمان منطقه آزاد انزلی؛ مرتضی بانک مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، محمد راستاد معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، رضا مسرور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی حضور داشتند. 
معاونین دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و معاونین سازمان بنادر و دریانوردی نیز از دیگر حاضران در این نشست بودند. 

میثم غلامی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو