تراز تجاری قشم در سال گذشته 19 برابر افزایش یافت

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت سازمان منطقه آزاد قشم گفت: تراز تجاری صنعتی این جزیره در سال گذشته مثبت 26 میلیون و 326 هزار و 828 دلار بود که این رقم در هم سنجی با سال 1395 حدود 19 برابر افزایش داشت.

به گزارش فرینا، جهانگیر مجیدی گفت: تراز تجاری سال 1395 برابر با مثبت یک میلیون و 310 هزار و 261 دلار بوده است.
تراز تجاری نتیجه خالص صادرات یک جامعه اقتصادی است که مانده مثبت نشان ‌دهنده صادرات بیشتر و مانده منفی نشان‌ دهنده واردات بیشتر خواهد بود.
وی افزود: سال گذشته 67 میلیون و 820 هزار و 29 دلار کالای صنعتی از این جزیره به کشورهای دیگر صادر شد که نسبت به صادرات 40 میلیون و 153 هزار و 222 دلاری در سال قبل از آن 69 درصد افزایش داشته است.
مجیدی ادامه داد: پارسال 41 میلیون و 493 هزار و 201 دلار کالای صنعتی به جزیره وارد شد که در هم سنجی با واردات 38 میلیون و 842 هزار و 961 دلار کالای صنعتی در سال 1395 حدود 7 درصد افزایش نشان می دهد.
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت سازمان منطقه آزاد قشم تصریح کرد: در سال 1396 همچنین 28 میلیون و 592 هزار و 184 دلار کالای صنعتی به داخل کشور صادر شد که در مقایسه با سال قبل از آن 9 درصد افزایش داشته است.
به گفته وی شمش سرب و روی، مصنوعات یو.پی.وی.سی (UPVC)، لوله پلی اتیلن، دستگاه آنالایزر، اسکله شناور، شناور، کایاک، قایق تفریحی و جکت از جمله کالاهایی هستند که به سایر کشورها و نیز داخل کشور صادر شده اند.
مجیدی افزود: لوازم منزل و مصنوعات آن، ماهی، ماهی خشک، مصنوعات چوبی، ورق ام.دی.اف ( MDF)، خرما، لوازم تزیینی خودرو، مغز بادام، ذغال چوب، سکوی نفتی، پودر گرانول، کاغذ حرارتی کربن، لوازم آرایشی و سیگار از دیگر کالاهای صادراتی به سایر کشورها هستند.
وی ادامه داد: این کالاها به کشوهایی مانند ویتنام، هند، امارات، عمان، سومالی، موزامبیک، سریلانکا، شارجه، پاکستان و ژاپن صادر شده است.
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت سازمان منطقه آزاد قشم اظهار داشت: کیش، خارک، منطقه آزاد انزلی و دیگر مناطق آزاد و ویژه در کشور نیز مقصد صادرات داخلی تولیدات این جزیره در سال گذشته بود.
وی گفت: هم اکنون پنج شهرک صنعتی فجر، تولا، کاوه، سوزا و صنایع پودر ماهی در مجموع با 9 هزار و 348 هکتار وسعت در زمینه های صنایع کارگاهی کوچک، متوسط، سنگین و بزرگ ،شیمیایی و خاص و شیلات موجود و آماده واگذاری زمین به سرمایه گذاران است.
مجیدی در ادامه اذعان کرد: برای تحقق توسعه صنعتی باید ظرفیت های موجود در قشم را شناسایی و بر اساس آن صنایع لازم را در این جزیره ایجاد کرد.
وی افزود: برای رونق یک صنعت در جزیره باید زنجیره های مورد نیاز قبل و بعد هر صنعت از قبیل مواد اولیه و بسته بندی محصولات تولیدی نیز در جزیره ایجاد شود و تنها در صورت ایجاد این زنجیره است که توسعه اقتصادی شکل می گیرد.
193 شرکت صنعتی با 14 هزار و 99 میلیارد و 66 میلیون ریال در جزیره قشم فعال است و چهار هزار و 595 نفر در این شرکت ها به فعالیت مشغول هستند.

برچسب ها : منطقه آزاد قشم
میثم غلامی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو