تشکیل هاب صنایع معدنی در چابهار

رئیس ایمیدور با اعلام این مطلب که با امضای قرارداد ترمینال تمام مکانیزه مواد معدنی و تفاهم‌نامه احداث و بهره‌برداری از کارخانه تصفیه شکر در سواحل مکران، هاب صنایع‌معدنی در چابهار تشکیل می‌شود، گفت: سیاستگذاری دولت این است که تا سال 1404 به تولید 55 میلیون تن در سال برسد.

به گزارش فرینا، مهدی کرباسیان معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و همچنین رئیس سازمان توسعه معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) در مراسم امضای قرارداد ترمینال تمام مکانیزه مواد معدنی و همچنین تفاهم نامه احداث و بهره‌برداری از کارخانه تصفیه شکر، گفت: ایران یک کشور معدنی است و این عنایتی است که خداوند در کنار نفت و گاز به مردم ایران ارزانی داشته است.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه 68 نوع ماده معدنی در کشور وجود دارد، اعلام کرد: کاری که در دولت یازدهم و دوازدهم انجام داده و ادامه می دهیم توجه به حوزه معدن و صنایع معدنی بود. در سال 93، 250 کیلومتر مربع کار اکتشاف را ایمیدرو شروع کرد و امروزه آمار ذخایر خوبی در برخی از حوزه های اکتشاف معادن داریم.
کرباسیان ادامه داد: در حوزه سنگان 12 کارخانه وجود دارد و بیش از 200 میلیون تن سنگ آهن جدید کشف کرده ایم. ضمن آنکه در منطقه رزشوان نیز 40 تن طلا کشف شده است.
وی تصریح کرد: با توجه به اینکه ایران، کشور منابع گازی است و ترکیب گاز و سنگ آهن ارزش افزوده بالایی دارد به همین دلیل در سال گذشته 9 میلیون تن صادرات فولاد داشتیم. همچنین 20 درصد درآمد 45 میلیارد دلاری صادرات سال گذشته ما به مواد معدنی اختصاص یافت.
مدیرعامل سازمان ایمیدرو افزود: بندر چابهار ظرفیت بالایی دارد و اگر راه آهن شرق کشور تکمیل شود، به صادرات و ترانزیت مواد معدنی آسیای میانه و افغانستان کمک شایانی خواهد شد. به خصوص که افغانستان کشور معدنی است و نزدیک به هزار میلیارد دلار ذخایر معدنی دارد و تنها راه ترانزیت آن ایران است.
به گفته کرباسیان: تا سال 1404 باید 55 میلیون تن فولاد تولید کنیم که در حال حاضر در منطقه مکران، ساخت کارخانه فولاد این منطقه با ظرفیت یک میلیون و 600 هزار تن آهن اسفنجی آغاز شده که تا یک سال و نیم آینده به بهره برداری می رسد.
مدیرعامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران تصریح کرد: یکی دیگر از پروژه های این سازمان در بخش افزایش تولید فولاد احداث کارخانه ده میلیون تنی تولید فولاد در بندر چابهار است که با ایجاد کنسرسیومی از سوی چند شرکت انجام خواهد شد و در حال حاضر یک شرکت مشاوره بین المللی در حال بررسی و مطالعه آن است. 

میثم غلامی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.