بندر چابهار بهترین مسیر برای ترانزیت کالاهای افغانستان است

بندر چابهار متصل با آب های آزاد و با موقعیت راهبردی مناسب و قرار داشتن در چهار راه جهانی بهترین مسیر برای ترانزیت کالاهای افغانستان است.

به گزارش فرینا، تجار و سرمایه گذاران کشور محصور در خشکی افغانستان بهترین مکان را برای صادرات و واردات انواع کالاها، بندر چابهار می دانند.
در طول سالهای اخیر و پس از راه اندازی منطقه آزاد چابهار از حدود سه هزار و 200 شرکت داخلی و خارجی تعداد 160 شرکت سرمایه گذاری مربوط به کشور افغانستان است.
یکی از تجار افغان  اقلام صادراتی کشور افغانستان را میوه جات خشک و تازه، گیاهان دارویی، پشم وموی حیوانات، قالی و گلیم و پوست عنوان کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران در سال گذشته (1396) در ردیف دومین شریک تجاری افغانستان قرار گرفت.
وی که خود را عبدالله ازبک زهی معرفی کرد افزود: بندر چابهار برای جابجایی کالا توسط سرمایه گذاران کشور افغانستان کم هزینه ترین و امن ترین مسیر است و می تواند جایگزین مناسبی نسبت به سایر مسیرها باشد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان وبلوچستان اظهار داشت: واردات افغانستان از مسیر ایران در سال گذشته بیش از 319 میلیون دلار بوده که طی همین سال (1396) افغانستان بیشترین صادرات را به کشور هند داشته است.
بهروز آقایی افزود: افغانستان در سال 1396 بیشترین ارزش صادرات را در مرتبه اول به کشور هندوستان به ارزش تقریبی 131 میلیون دلار وایران مقام سوم را کسب کرده که ارزش کالاهای صادراتی به آن بیش از 12 میلیون دلار بوده است.
وی ادامه داد: سه کشور ایران، افغانستان وهند دارای روابط و مناسبات عمیق تاریخی و تجاری هستند و خروج آمریکا از برجام تاثیری در مناسبات ایران، هند و افغانستان ندارد.
وی به تعرفه ارزان در بندر چابهار اشاره کرد و افزود: کشتی های خارجی متعلق به لاینرهای بین المللی در بندر شهید بهشتی چابهار 90 درصد تخفیف THC (هزینه تخلیه و بارگیری کانتینر ) به مدت سه ماه و میزان این تخفیف برای سه ماهه دوم 70 درصد و برای 6 ماه بعد 30 درصد است.
وی گفت: چنانچه حمل بار از سوی لاینرهای بین المللی تداوم پیدا کند، سازمان بنادر و دریانوردی در سال دوم هم به کشتی های خارجی متعلق به لاینرهای بین المللی 30 درصد تخفیف می دهد و این تخفیف ها، علاوه بر تخفیف در حقوق و عوارض بندری است.
وی تصریح کرد: تعرفه های حقوق، عوارض و هزینه های بندری در بندر شهید بهشتی چابهار ارزانترین تعرفه در کل منطقه خلیج فارس و دریای عمان است.

مهنوش اسدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو