20 برنامه در حوزه زنان در جزیره قشم اجرا شد

مشاور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در امور بانوان و خانواده گفت: از ابتدای دولت تدبیر و امید 20 طرح و برنامه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و غیر آن در حوزه زنان از سوی سازمان منطقه آزاد در قشم اجرا شد.

به گزارش فرینا، میترا مشرقی مقدم افزود: توانمند سازی جامعه زنان بومی جزیره قشم با هدف کمک به اقتصاد خانواده از برنامه های مهم سازمان منطقه آزاد قشم است.
وی افزود: در این راستا سال گذشته دوره های آموزشی در زمینه ساخت جواهر، طبخ و ارئه غذاهای بومی، به تصویر کشاندن آداب و رسوم مردم جزیره و ارایه خدمات در کاشانه های مهمان درروستاهای هدف گردشگری قشم برگزار شد.
مشاور مدیر عامل سازمان منطقه آزاد قشم در امور بانوان و خانواده ادامه داد: چنین برنامه هایی در کاشانه های مهمان موجب افزایش شمار گردشگران اعم از داخلی و خارجی به روستاهای هدف گردشگری می شود .
به گفته وی، با توجه به سیاست های ویژه سازمان منطقه آزاد قشم به توسعه گردشگری روستایی در سه سال گذشته، هم اکنون بیش از ٨٨ کاشانه مهمان در قشم فعال هستند و بیشتر خدمات در این کاشانه ها توسط بانوان روستایی ارائه می شود.
مشرقی مقدم اظهار داشت: در سال 1396 همچنین همایش «روابط زوجین و کلیدهای خوشبختی زندگی» با استقبال و حضور بیش از 450 بانو از سراسر جزیره قشم و با هدف ارتقای سطح اطلاعات زوجین و آشنایی آنان با مفاهیم ازدوج موفق برگزار شد.
وی افزود: آموزش مهارت های زندگی و ارایه مشاوره های تحصیلی نیز از دیگر اقدامات انجام شده در حوزه توانمند سازی بانوان و خانواده در قشم است.
مشاور امور بانوان سازمان منطقه آزاد قشم به حضور نمایندگان منطقه آزاد قشم در همایش طلایه داران عفاف در منطقه آزاد ارس اشاره و تصریح کرد: در این همایش به منظور ارتقای حوزه سلامت اجتماعی و بررسی چگونگی ایجاد بانک اطلاعات از بانوان هم اندیشی صورت گرفت.

نظرسنجی از بانوان روستاهای قشم در حوزه خانواده
مشرقی مقدم گفت: 50 درصد جمعیت جزیره قشم را بانوان تشکیل می دهند که در کنار مردان در حوزه های مختلف فرهنگی، هنری و کار از جمله شعر، نویسندگی و صیادی حضور فعالی دارند و با ارائه توانمندی های خود در این حوزه ها به اقتصاد خانواده نیز کمک می کنند.
وی افزود: هم اکنون بانک اطلاعاتی بانوان قشم با هدف شناسایی دقیق توانمندی زنان جزیره و بررسی ظرفیت آنان در بخش های مختلف اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، ورزشی و موارد دیگر تهیه شده و درحال تکمیل است.
مشاور مدیر عامل سازمان منطقه آزاد قشم در امور بانوان و خانواده اظهار داشت: در کنار ظرفیت های بانوان قشم، متاسفانه آسیب هایی هم بانوان این منطقه را تهدید می کند که باید برای آن راهکار مناسبی ارائه کرد.
وی خاطرنشان کرد: سال گذشته در راستای یک طرح آسیب شناسی، از دغدغه های بانوان روستاهای قشم نظرسنجی به عمل آمد و بانوان مهمترین نیازهای آموزشی خود را درهشت محور اصلی حوزه خانواده اولویت بندی کردند.
مشرقی مقدم افزود: این هشت محور شامل فرزند پروری، نوجوان و چالش ها، مشاوره پیش از ازدواج، روابط زناشویی، مهارت های ارتباطی زوجین، مهارت های زندگی، افسردگی و اضطراب و بیماری های شایع بانوان بود.
وی ادامه داد: بیماری های شایع بانوان و فرزندپروری هر یک با بیش از ٨٠ درصد رای، بیشترین درخواست برای برگزاری دوره های توجیهی را به خود اختصاص دادند و 2 مبحث مهارت های زندگی و مشاوره پیش از ازدواج نیز به ترتیب در رده های بعدی این نظرسنجی قرار گرفتند.

تجلیل از 130 دختر جزیره قشم
مشاور امور بانوان سازمان منطقه آزاد قشم اذعان کرد: سال گذشته و همزمان با ویژه برنامه های میلاد حضرت معصومه (س) تا میلاد امام رضا (ع) با عنوان دهه کرامت جشن تجلیل از 130 دختر افتخار آفرین جزیره قشم برگزار شد.
وی افزود: این دختران در حوزه های مختلف هنری، فرهنگی، دینی، ورزشی، صنایع دستی و غیر آن به رتبه اول تا سوم استانی و کشوری دست یافته بودند.

برگزاری دوره های مختلف در ٤٠ روستای جزیره قشم
مشرقی مقدم در ادامه گفت: سال گذشته همچنین دوره های مختلف آموزش خانواده با محوریت مهارت های زندگی، فرزند پروری، ارتباط زوجین و پیشگیری از اعتیاد در ٤٠ روستای این جزیره برگزار شد.
وی به فعالیت سازمانهای مردم نهاد (سمن) در حوزه بانوان در قشم اشاره و بیان کرد: با همکاری این سمن ها مباحث مربوط به مهارت های زندگی و فرزند پروری در چهار روستای طبل، گیاهدان، سهیلی و گورزین به بیش از 300 شرکت کننده ارائه شد.
مشاور امور بانوان سازمان منطقه آزاد قشم افزود: همچنین کارگاه های مختلف روانشناسی کودک و نوجوان با هدف ارائه اطلاعات لازم به والدین برای هدایت فرزندان نیز در سال گذشته برگزار شد.
وی ادامه داد: در یک کارگاه 2 روزه که در بهمن ماه گذشته برگزار شد موضوعات تربیت جنسی، مدیریت بلوغ در نوجوانان و آموزش مهارت های زندگی به فرزندان برای کارمندان سازمان منطقه آزاد قشم برگزار شد.
مشرقی مقدم گفت: همچنین در یک کارگاه 2 روزه در دی ماه سال گذشته مهارت های زندگی زناشویی با هدف پایداری کانون خانواده ها با حضور 100 نفر از کارمندان سازمان منطقه آزاد قشم بر گزار شد.

شرکت در کنگره ملی زنان موفق ایران
مشرقی مقدم تصریح کرد: اسفندماه سال گذشته سازمان منطقه آزاد قشم در نخستین کنگره ملی زنان موفق ایران حضور پر رنگی داشت.
وی افزود: این کنگره با حضور بیش از یک هزار نفر از بانوان فرهیخته 31 استان کشور و با هدف بهره مندی جامعه از بانوان توانمند در فرآیند توسعه پایدار و افزایش حضور این قشر در مناصب مدیریتی و سیاسی کشور با رویکرد اندیشه های اسلامی برگزار شد.
مشاور امور بانوان سازمان منطقه آزاد قشم ادامه داد: در این کنگره راه اندازی خانه های بوم گردی توسط بانوان جزیره قشم مورد توجه و تمجید وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار گرفت.

برگزاری کارگاه تربیت مربی روانشناسی درجزیره قشم
مشرقی مقدم در ادامه گفت: سال گذشته با همکاری دانشگاه تهران کارگاه تربیت مربی روانشناسی برای 40 تن از بانوان روانشناس و معلمان سطح جزیره قشم برگزار شد.
وی افزود: این کارگاه 2 روزه با هدف توانمندسازی روانشناسان و معلمان بومی جزیره قشم و با حمایت دفتر امور بانوان و خانواده منطقه آزاد قشم به انجام رسید.
مشاور امور بانوان و خانواده سازمان منطقه آزاد قشم تصریح کرد: دارندگان مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد در جزیره قشم در تمام 67 روستای جزیره قشم شناسایی و در این کارگاه شرکت داده شدند.
وی افزود: بانوان شرکت کننده در این کارگاه آموزشی از شهرهای قشم، درگهان، سوزا و روستاهای گوری، هُلر، باسعیدو، دولاب، تولا، گورزین، پی پُشت، کووه ای، توریان و چاهو غربی حضور داشتند.
مشرقی مقدم گفت: با استفاده از توان علمی 35 نفر از روانشناسان شرکت کننده در این کارگاه، دوره های آموزش خانواده در10 محور شامل مهارت های زندگی، فرزند پروری، ارتباط زوجین و پیشگیری از اعتیاد در روستاهای جزیره قشم برگزار می شود.
وی افزود: پیش از این هزینه های گزافی برای حضور کارشناسان روانشناسی در قشم به منظور برگزاری دوره های اشاره شده صرف می شد که با اجرای این طرح نیاز جزیره به مربیان و کارشناسان روانشناسی از بین بانوان همین جزیره تامین شده است.

منبع: ایرنا

میثم غلامی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.