صادرات پتروشیمی سالانه 13 میلیارد دلار ارزآوری دارد

رییس سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح با بیان این که خوشبختانه پتروشیمی‌ها توانسته‌اند خود را با قیمت 4200 تومانی دلار تطبیق دهند، اضافه کرد: سالانه بیش از 13 میلیارد دلار ارز از طریق صادرات محصولات پتروشیمی به اقتصاد کشور تزریق می شود.

به گزارش فرینا به نقل از ایرنا از سرمایه گذاری غدیر که زیرمجموعه سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح(ساتا) به شمار می رود، ابراهیم محمود‌زاده درباره رویکرد پتروشیمی‌ها نسبت به نوسان نرخ ارز، گفت: پتروشیمی‌ها باید این آمادگی را داشته باشند که با سیاست‌های اقتصادی کشور و نظام خود را تطبیق داده و مطالبات خود را پیش از تصویب این سیاست‌ها به دولت اعلام کنند.
وی افزود: پتروشیمی‌های زیرمجموعه ساتا تاکنون کالای خود را با نرخ مشخصی صادر کرده و دلار حاصل از آن را دریافت و در بازار ارز به فروش می‌رساندند.
رییس سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح افزود: با وجود تعیین قیمت دلار 4200 تومانی توسط بانک مرکزی، هنوز وضعیت و قیمت خوراک دریافتی مجتمع‌های پتروشیمی مشخص نیست.
وی ادامه داد: در مذاکره با دولت، به این نتیجه رسیدیم که در زمینه تغییر نرخ خوراک و انتخاب صرافی‌های خریدار ارز پتروشیمی‌ها، توجه بیشتری شود و در این شرایط، دولت را پشتیبانی خواهیم کرد.
محمودزاده با بیان اینکه ثبات نرخ دلار برای همه بهتر است، گفت: با توجه به قیمت 4200 تومانی دلار و اینکه در گذشته تضمین‌های لازم برای جلوگیری از زیان حاصل از نوسان‌های ارز در پتروشیمی‌ها، به‌ خوبی دیده شده بود، امیدواریم امروز نیز دولت با بسته‌های تشویقی، از زیان بیش از حد پتروشیمی‌ها جلوگیری کند.
محمود‌زاده به سرمایه‌گذاری‌های جدید ساتا اشاره کرد و گفت: بر اساس یک برنامه درازمدت هفت ساله در پروژه‌های جدید حوزه پتروشیمی بیش از 10 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری می‌کنیم.
رییس سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح اضافه کرد: با نهایی شدن قرارداد خط لوله ایرانشهر - چابهار برنامه‌های احداث واحدهای پتروشیمی در منطقه آزاد چابهار در دستور کار قرار گرفته است و در صورت جذب سرمایه‌گذاری در این منطقه می‌توان شاهد ایجاد قطب سوم پتروشیمی ایران در منطقه مکران باشیم.
وی گفت: وجود مشوق‌های مالیاتی و نزدیکی به بازارهای بزرگ مصرف همچون هند و پاکستان، این منطقه را برای سرمایه‌گذاران جذاب کرده است.
رییس سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح افزود: قرار است 18 واحد پتروشیمی در این منطقه با سرمایه‌گذاری 10 میلیارد دلاری احداث شود که به تازگی ساخت 2 واحد آن آغاز شده است.
به گزارش فرینا، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری چندی پیش در دیدار با اعضای انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی، گفته بود: در مقطع کنونی نیاز جدی داریم که ارز حاصل از فروش محصولات پتروشیمی به چرخه اقتصاد کشور وارد شود.
به گفته جهانگیری اقتصاد کشور به‌ویژه صنعت نفت را هدف اصلی دشمنان برای اعمال فشار به ایران است.
ظرفیت تولید 63 میلیون تنی محصولات پتروشیمی در کشور وجود دارد که با تکمیل و راه اندازی طرح های نیمه تمام، ظرفیت تولید به 120 میلیون تن افزایش پیدا می کند و همچنین با کلنگ زنی واحدهایی که طراحی آنها انجام شده است، ظرفیت تولید پتروشیمی ایران به 180 میلیون تن در سال می رسد.
اکنون 63 طرح در صنعت پتروشیمی با پیشرفت 60 تا 90 درصد در دست اجرا وجود دارد، برای تکمیل این طرح‌ها 25 میلیارد دلار منابع مالی نیاز است.
در برنامه ششم توسعه نیز 42 طرح پتروشیمی تعریف شده که اجرای آنها 58 میلیارد دلار منابع مالی نیاز دارد.

مهنوش اسدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو