مناطق آزاد؛ ایران را به جامعه جهانی متصل می کند

نماینده مردم مشکین شهر در مجلس شورای اسلامی معتقد است وجود مناطق آزاد می تواند کشور را از بخشی از انزوایی که آمریکا برای ما پیش بینی کرده است خارج کند و به جامعه جهانی و تجارت جهانی و صنعتی بپیوندد.

ولی ملکی در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری مناطق آزاد و ویژه اقتصادی از اهمیت وجود مرزهای آزاد برای جذب سرمایه گذاران خارجی در کشور می گوید:

با توجه به تجربه موفق مناطق آزاد دنیا در تولید و صادرات و همینطور شرایط اقتصادی ایران مناطق آزاد تا چه میزان می توانند در توسعه اقتصادی کشور تاثیرگذار باشند؟

با توجه به روابط سیاسی و تجاری که با دنیا دارم و با توجه به قضایای برجام اهمیت تاسیس و توسعه مناطق آزاد در کشور را دو چندان می کند. چون مراودات سیاسی و تجاری ما با دنیا متاسفانه دستخوش تغییرات اساسی شده است و با خروج آمریکا از برجام این مسائل شدت پیدا کرده است. کشورهای اروپایی هم سعی می کنند خودشان را به آمریکا متعهد نشان بدهند و این هم به خاطر منافع خاص خود که در حوزه اقتصادی و بازرگانی دارند و منافع بزرگی که در مقابل آمریکا دارند قطعا جانب آمریکا را خواهند گرفت.

در این راستا برای تعمیق روابط سیاسی و اقتصادی و صنعتی کشور نیازمند داشتن مرزهای آزاد هستیم و مناطق آزاد به عنوان مرزهای آزاد هستند که کسانی که مراجعه می کنند نیاز به روادید نداشته باشند و به راحتی تردد کنند.

سرمایه گذاران در کشور در امر سرمایه گذاری با قوانین دست و پاگیر مواجه هستیم و ایران هراسی که ایجاد کردند به این مسئله دامن زده است و در مناطق آزاد نمی توانند معیار درستی برای تبلیغات سوء علیه ما باشد بلکه برعکس خنثی می کند. در منطقه آزاد سرمایه گذار به راحتی می توانند معاف از مالیات باشد و سرمایه و سود خود را به راحتی از کشور خارج کند فقط برای ما منافعی که وجود دارد در خاک کشور با توجه به پتانسیل هایی که در زمینه مواد معدنی و فسیلی و پتروشیمی داریم این امکانات را به کالاهای با ارزش افزوده بالا تبدیل و به کشورهای دیگر صادر کنیم.

ایران به نسبت سایر کشورها از نیروی کار ارزانتر و منابع غنی و خام غنی برخوردار است. از طرفی با توجه به منابع موجود خام فروشی هم به نفع کشور نیست و ایجاد ارزش افزوده نمی کنند. به اعتقاد من مناطق آزاد اگر به رسالت خود به درستی عمل کنند و مدیران و مسئولان در این مناطق به درستی وظایف خود را ایفا نمایند قطعا می تواند کشور را از بخشی از انزوایی که آمریکا برای ما پیش بینی کرده است خارج کند و به جامعه جهانی و تجارت جهانی و صنعتی بپیوندد.

با توجه به مزیت هایی که در مناطق آزاد کشور وجود دارد آیا می توانیم از این مناطق به عنوان پایلوت استفاده کنیم و آن را در کشور تسری بدهیم؟ مجلس چه پیشنهادات و تدابیری برای ارائه تسهیلات به سرمایه گذاران خارجی دارد؟

در پسابرجام با بحث فاینانس های کشورهای اروپایی و چین داشتیم این زمینه بیشتر فراهم شد. بعد از اتفاقات اخیر خروج از برجام این روند سست شده است. 

مجلس شورای اسلامی تسهیلاتی که در نظر گرفته تضمین برای خارج کردن آورده و سود سرمایه گذار است؛ دولت تصویب کرده و مکلف هستند طبق آن پیروی کنند.

یکی از مشکلاتی که سرمایه گذاران خارجی مطرح می کنند عدم ثبات شرایط اقتصادی کشور است. در منطقه آزاد تقریبا این مسائل حل شده است. مناطق آزاد شرایط خاص خود را دارد فقط از نظر الگو برداری باید از برندهایی استفاده کنند که بتوانند دانش فنی آن را در کشور بومی سازی کنند.

یا بعضی از قطعات در صنایع سنگین ما مثل صنایع خودروسازی که تولید و واردات آنها سخت است در این مناطق بتوانیم سرمایه گذاری و تولید کنیم.

تاثیرگذاری مناطق آزاد در توسعه جوامعه محلی را چطور ارزیابی می کنید؟

فلسفه تاسیس مناطق آزاد یک نوار مرزی و منطقه محروم است. چرا منطقه مرزی چون نمی توانیم در داخل کشور منطقه ای ایجاد کنیم و کریدور از طریق آنجا انجام شود و دور تا دور منطقه را فنس کشی کنیم این کار را سخت می کند مگر اینکه آنجا فرودگاه داشته باشد و سرمایه گذاران خارجی از طریق هوایی وارد منطقه شوند شوند. وقتی نوار مرزی باشد می توانند به راحتی بدون ویزا وارد کشور شوند.

چرا می گوییم منطقه محروم به خاطر رشد اقتصادی آن منطقه است. می خواهیم مناطق مرزی ما که از موقعیت اقتصادی خوبی برخودار نبوده از این منابع در توسعه اقتصادی، در اشتغال پایدار و بالا رفتن قدرت خرید و معیشت مردم برخوردار باشند.

 گفت و گو: آمنه شهیدی
 

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو