توسعه بندر چابهار توقف ناپذیر است

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: هیچ کشوری نمی تواند در روند توسعه این بندر مانع تراشی کرده یا آنرا متوقف کند.

به گزارش فرینا، عبدالرحیم کردی در حاشیه دوازدهمین نشست بین المللی مناطق ویژه اقتصادی (آسوچم) در دهلی نو در گفت و گو با با خبرنگار ایرنا افزود: به دلیل اهمیت و نقش پررنگی که بندر چابهار می تواند در کاهش هزینه و زمان فعالیت های تجار هندی و همچنین سایر بازرگانان داشته باشد، مانع تراشی و جلوگیری از توسعه چابهار از سوی هر کشور ثالثی غیر ممکن است.
کردی ابراز اطمینان کرد که اقدامات و تحریم های آمریکا تاثیری بر توسعه بندر چابهار نخواهد داشت زیرا استفاده از این بندر در راستای منافع بسیاری از کشورها است و آنها در راستای محافظت از منافع خود به مسائلی که ایالات متحده مطرح کرده، توجه نمی کنند.
وی افزود: جذابیت های اقتصادی چابهار برای استفاده کنندگان آن بسیار بالا است و بخش خصوصی هند نیز توجهی به آمریکا ندارند و مسیر خود را برای حضور در چابهار طی می کنند.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار در خصوص دلیل حضور در هند و اهمیت همایش مذکور گفت: به دعوت آسوچم برای شرکت در این سمینار که به طور تخصصی به موضوع مناطق ویژه اقتصادی می پردازد به هند سفر کرده است.

کردی گفت: با توجه با برنامه ریزی های مستمر ایران طی سالهای متمادی برای توسعه بندر چابهار و تعریف یک کریدور ارتباطی بین هند و آسیای میانه ، در سال 2016 با امضای توافقنامه بندر چابهار این کریدور که یکی از مهمترین و ارزان ترین راه های ارتباطی آسیای شرقی و آسیای میانه است شکل عملی به خود گرفت.
وی یکی از بزرگترین دلایل اهمیت چابهار را که امضای توافقنامه ای به همین نام برای ایجاد و تسهیل ارتباط میان سه کشور هند، ایران و افغانستان بیان کرد.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار در ادامه با اشاره به اینکه برای عملیاتی کردن این مسیر به دو بخش بسیار مهم نیازمند است، گفت: بخش اول تامین زیرساخت ها است که اقدامات بسیار خوبی در ایران صورت گرفته که در نتیجه آن فاز اول بندر شهید بهشتی به بهره برداری رسیده و زیرساخت های مناسب استقراری، لجستیکی و انبار داری در منطقه آزاد چابهار و در بندر شهید بهشتی فراهم شده و نکته مهم دیگر تجاری سازی این مسیر است که این امر نیازمند معرفی آن در بازار های مخاطبین ما در آسیای میانه و همچنین هند است.
کردی در ارزیابی نشست دست اندرکاران مناطق ویژه اقتصادی چندین کشور در دهلی نو افزود: شرکت کنندگان ضمن تاکید بر مزیت ها و مشوق هایی که منطقه آزاد چابهار و بندر شهید بهشتی می توانند به سرمایه گذاران و تجار داخلی و خارجی ارائه کنند، به مزیت های اقتصادی استفاده از این مسیر نیز آگاهی یافتند.
وی تاکید کرد: با توجه به اینکه زیرساخت های ایران در شرایط مناسبی قرار دارند دست اندرکاران باید در مرحله کنونی بر معرفی این فرصت و تشویق و ترغیب و جذب سرمایه گذاران بخش خصوصی متمرکز شوند.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار همچنین این نشست را از آن جهت حائز اهمیت دانست که شرکت کنندگان در آن اکثرا از شرکت های بزرگ منطقه ای هستند و در مناطق ویژه اقتصادی فعالیت دارند و هدف اصلی آنها صادرات است که این می تواند یک فرصت مناسب برای ایران باشد.
این مقام ایرانی همچنین خاطر نشان کرد که در حاشیه این جلسه گفت و گو های خوبی با سرمایه گذارانی که با آسیای میانه در ارتباط هستند داشته است.
وی گفت: این نشست می تواند برای ایران فرصتی فراهم کند تا بندر چابهار را خیلی زودتر تجاری کرده و این امکان را برای همه تولید کنندگان فراهم کند که از فرصت های این بندر پراهمیت استفاده کنند.
اولین فاز توسعه بندر چابهار با کمک هند در آذرماه سال گذشته توسط حسن روحانی رییس جمهوری ایران با حضور نمایندگانی از هند و سایر کشور های منطقه به بهره برداری رسید.
'نیتین گادکاری' وزیر حمل و نقل جاده ای و راه آهن هند اخیرا ابراز امیدواری کرد علیرغم فشارهای آمریکا دولت دهلی نو بتواند تا سال 2019 بندر چابهار را عملیاتی کند.
وی گفت: افتتاح رسمی و عملیاتی شدن این بندر دسترسی به کشورهای مشترک المنافع آسیای مرکزی را تسهیل خواهد کرد.
وی ادامه داد: چابهار بهترین، نزدیکترین و کم هزینه ترین مسیر دسترسی کشورهای حاشیه اقیانوس هند به بازارهای جهانی است و می تواند موجب توسعه کشورهای همجوار شود.
این در حالیست که خط مستقیم کشتیرانی دریایی از کاندلای هند به چابهار سبب رشد تخلیه و بارگیری در بندر چابهار شده است.
چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران و سرزمین موج و مرجان واقع در قلب مَکُّرانِ بلوچستان و در فاصله 645 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان قرار دارد.این بندر موقعیت مناسبی برای استقرار انواع صنایع سبک و سنگین دارد و بهترین مکان برای ترانزیت کالا و گردشگری است.
نارندرا مودی' نخست وزیر هند نیز چندی پیش هنگام شرکت در نشست سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای تاکید کرد که کشورش در توسعه طرح های منطقه ای از جمله بندر چابهار همکاری جدی خواهد داشت.
لازم به ذکر است که هند برای توسعه بندر چابهار ایران متعهد به سرمایه گذاری 500 میلیون دلاری شده است. از طرف دیگر ایران و افغانستان در حال تایید ایجاد یک کریدور حمل و نقل بین المللی از طریق این بندر هستند و چند محموله گندم هند از طریق بندر چابهار به افغانستان ارسال شده است.

خبرنگار منطقه آزاد چابهار امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو