لزوم جذب استارتاپ ها در مناطق آزاد برای رشد صنعت و تولید

استاد دانشگاه و کارشناس ارشد معاونت تولید، صادرات و فناوری دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: آیین نامه فناوری در مناطق آزاد برای جذب استارتاپ ها ارائه شده تا در بحث شتاب دهندگی به تحقیق - توسعه به رشد صنعت در این مناطق دست پیدا کنیم.

به گزارش فرینا؛، دکتر عبدالرسول خلیلی در برنامه گفت و گوی اقصادی رادیو گفت و گو در خصوص عدم موفقیت تولید در مناطق آزاد، اظهار کرد: در حال حاضر حدود هزار و 220 واحد تولیدی و صنعتی در مناطق آزاد مسقر هستند که حدود 80 درصد از آنها فعالیت می کنند که این واحدها اغلب خرد، کوچک و متوسط هستند.
وی با بیان اینکه در جهان امروز برای توسعه نیاز به سرمایه گذاری داریم، افزود: هر اندازه که در جذب سرمایه در مناطق آزاد اقدام کنیم در حوزه تولید و صادرات که مستلزم شناخت بازارهای هدف است موفق تر خواهیم بود.
این استاد دانشگاه ادامه داد: پس از ابلاغ سیاست های اقتصاد مقاومتی و با توجه به بند 11 این سیاست ها صادرات از مناطق آزاد بالغ بر یک میلیارد و 50 میلیون دلار رسیده است و در سال جدید قرار بر این است که این میزان به دو میلیارد دلار برسد.
خلیلی بیان کرد: باید در خصوص جذب سرمایه داخلی و خارجی در مناطق آزاد آسیب شناسی انجام دهیم که در این رابطه باید نگاهمان به این مناطق را به صورت مجرد یا مرتبط با سرزمین اصلی مورد تبیین قرار دهیم.
وی توضیح داد: جذب سرمایه برای مناطق آزاد مستلزم ارتباط تنگاتنگ بین این مناطق و داخل سرزمین اصلی است، زیرا نقش بخش خصوصی به ویژه اتاق های بازرگانی داخل سرزمین اصلی در جذب سرمایه داخلی و خارجی بسیار با اهمیت است.
وی گفت: در 9 ماهه اول سال 94 از حدود 48 هییت خارجی که وارد سرزمین اصلی شدند تعداد محدودی از آنها برای سرمایه گذاری به مناطق آزاد هدایت شدند که در این راستا نیازمند عزم ملی برای سوق دادن سرمایه گذاران خارجی به این مناطق هستیم.
خلیلی با اشاره به اینکه ماهیت مناطق آزاد رشد صنعت است، تصریح کرد: به نسبت چندین سال پیش حدود 300 درصد در خصوص اقتصاد دانش بنیان در مناطق آزاد رشد داشته ایم و به تازگی آیین نامه نوآوری و فناوری در مناطق آزاد برای جذب شرکت های نوپا و استارتاپ ها ارائه شده تا در بحث شتاب دهندگی به تحقیق - توسعه و ایده های نو به رشد صنعت در این مناطق دست پیدا کنیم. 

میثم غلامی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو