وزیر صمت در بزرگترین نمایشگاه توانمندی‌های صنایع کوچک ایران؛

منطقه آزاد اروند، پلی میان تجارت ایران و عراق

با عنایت به تاکیدات مقام معظم رهبری بر نقش و جایگاه صنایع کوچک و متوسط در پیشرفت و توسعه صنعت کشور و نامگذاری سال‌۱۳۹۷ به عنوان سال حمایت از کالای ایرانی، و از آنجایی که روز ۲۱مردادماه در تقویم رسمی کشور به عنوان روز حمایت از صنایع کوچک نامگذاری شده است و با عنایت به استقبال مقام معظم رهبری از نمایشگاه اختصاصی صنایع کوچک و متوسط در اوایل سال جاری که منجر به دستور حمایت و تداوم اینگونه نمایشگاه‌ها شد، بزرگترین نمایشگاه توانمندی‌های صنایع کوچک ایران در محل مصلای تهران با حضور یک هزار و ۲۰۰واحد صنعتی کوچک و متوسط از ایران و جهان آخرین توانمندی‌های خود را در عرصه تولید برای بازدیدکنندگان به نمایش عموم گذاشتند.
به گزارش فرینا و به نقل از مناطق آزاد، منطقه آزاد اروند به عنوان یکی از مناطق صنعتی کشور به صورت پاویون اختصاصی با حضور و حمایت از شرکت‌های صنعتی منطقه در این نمایشگاه حضور پیدا کرد.
در روز افتتاحیه این نمایشگاه وزیر صنعت، معدن و تجارت به همراه مدیرعامل منطقه آزاد اروند در پاویون اختصاصی این منطقه حضور پیدا کردند و در جریان روند فعالیت شرکت‌های صنعتی منطقه آزاد اروند که در نمایشگاه حضور داشتند، قرار گرفتند.
در حاشیه این نمایشگاه، با حضور محمد شریعتمداری وزیر صمت و اسماعیل زمانی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند از محصول جدید شرکت کاسپین فیلتر اروند رونمایی شد؛ این محصول، یک فیلتر جنرال و کاربردی در صنایع بالادستی نفت، گاز و پتروشیمی است، این محصول فیلتر تصفیه آمین در برج‌های تقطیر می‌باشد و با کمک این فیلتر می‌توان شفافیت نفتا را تا ۲۸درجه بالا برد و با توجه به نوع طراحی منحصربه‌فرد انجام شده در این فیلتر، توانایی مصرف در تمامی حوزه‌های صنایع بالادستی کشور را دارا می‌باشد که توسط این شرکت در منطقه آزاد اروند طراحی و ساخته شده است و نیاز کشور را به واردات این محصول تا حد زیادی مرتفع کرده است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار هفته‌نامه اخبار آزاد مناطق آزاد در خصوص نقش منطقه آزاد اروند در توسعه صنعت و تجارت در کشور و همچنین تعاملات تجاری و اقتصادی فی مابین ایران و عراق اظهار داشت: منطقه آزاد اروند یکی از بهترین مناطق آزاد کشور است که با توجه به دسترسی به بازارهای کشورهای همسایه ازجمله عراق، می‌تواند به مرکزی برای انتقال کالا از ایران به سایر کشورهای همسایه خصوصا عراق تبدیل شود.
محمد شریعتمداری افزود: منطقه آزاد اروند با توجه به ظرفیت‌های بسیار خوبی که در حوزه تولید دارد می‌تواند بازار کشور عراق را به شکل قابل ملاحظه‌ای تامین کالایی نماید. بی‌شک ما ظرفیت صادراتی به کشور عراق بیش از این چیزی که امروز داریم باید داشته باشیم
بی‌شک باتوجه به ظرفیت‌های کشورمان، توانایی و قابلیت صادرات ما به کشور عراق بیش از چیزی است که در حال حاضر صورت می‌گیرد که با وجود منطقه آزاد اروند این مهم در حال شکل‌گیری است.
شریعتمداری در خصوص علاقه طرف‌های عراقی به مشارکت با ایران در حوزه‌های صنعتی و تجاری بیان داشت: طرف‌های عراقی بیشتر مایل به ایجاد شرکت‌های مشارکتی با ایرانی‌ها هم در منطقه آزاد اروند در خاک ایران و هم در عراق هستند که این موضوع در حال پیگیری برای انجام است و انشاالله به زودی شاهد این مشارکت بین شرکت‌های ایرانی و عراقی خواهیم بود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت در پایان با توجه به ظرفیت‌های منطقه آزاد اروند گفت: منطقه آزاد اروند پلی است میان تجارت ایران با عراق در عرصه‌های گوناگون و ما به دنبال تقویت این ظرفیت در این منطقه آزاد تجاری ـ صنعتی هستیم.
بنا بر این گزارش، منطقه آزاد اروند به عنوان یکی از مناطق پیشرو در عرصه صنعت کشور، در راستای حمایت از صنعتگران و تولیدکنندگان فعال در این منطقه در نمایشگاه توانمندی‌های صنایع کوچک ایران شرکت کرد.   
مدیرعامل و معاون سرمایه‌گذاری و توسعه کسب و کار سازمان منطقه آزاد اروند به همراه مدیران شهرک‌های صنعتی آبادان و خرمشهر و مدیر شهرک‌های صنعتی خوزستان و بیش از ۱۷فعال صنعتی و اقتصادی منطقه آزاد اروند در این نمایشگاه حضور داشتند.
منطقه آزاد اروند در شمال غربی خلیج فارس به وسعت بیش از ۱۶۵کیلومتر مربع در محل تلاقی اروندرود و کارون و دارای مرز مشترک با کشورهای عراق و کویت می‌باشد. این منطقه از دیرباز به دلیل وجود آب شیرین رودهای کارون و اروند، امکانات حمل و نقل جاده‌ای، ریلی و دریایی از مناطق مرزی و نفت‌خیز کشور بوده و منجر به ایجاد اولین پالایشگاه نفتی خاورمیانه و بزرگترین بندر تجاری کشور شده است.
مهم‌ترین مزیت‌های منطقه دستیابی سریع، آسان و ارزان به بازارهای منطقه‌ای و جهانی از طریق جاده، ریل، دریا و هوا، تولید بیش از ۹۰درصد برق آبی کشور در منطقه، انرژی ارزان، امکان ترانزیت کالا به کشورهای منطقه، امکانات و تاسیسات زیربنایی صنعتی و شهر، فرودگاه بین‌المللی آبادان، بندرگاه، بندر خرمشهر با ده اسکله فعال و قابل افزایش، شکل‌گیری بازارچه مرزی شلمچه جهت ورود و خروج کالا و مسافر، پالایشگاه آبادان، وجود زیرساخت شبکه راهی و ارتباطی ریلی در منطقه و برخورداری از پتانسیل گسترش شبکه راه‌آهن، نزدیکی بندر امام و بندر ماهشهر به منطقه آبادان و خرمشهر و ایجاد فرصت‌های استفاده از تسهیلات بنادر فوق است.

برچسب ها : منطقه آزاد اروند
آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.