کمالان اسطوره موسیقی حماسی بلوچستان است

سرپرست معاونت فرهنگی، هنری، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد چابهار در جنوب سیستان و بلوچستان گفت: «کمالان هوت» از اسطوره های موسیقی حماسی بلوچی بلوچستان است و نامش همیشه در تاریخ این استان ماندگار خواهد بود.

به گزارش فرینا به نقل از ایرنا، محمد اکبر چاکرزهی در نخستین جشنواره ملی موسیقی حماسی ایران که در سالن همایش های بین المللی منطقه آزاد چابهار برگزار شد افزود: کمالان شخصیتی ماندگار و فردی سختکوش در زمینه موسیقی حماسی بلوچستان است.
چاکرزهی گفت: کمالان نقش موثری در معرفی فرهنگ، هنر، آداب و رسوم مردم بلوچ در ایران و جهان داشته است و باید هر سال مقام و جایگاه آن گرامی داشته شود.
وی از حضور هنرمندان سیستان و بلوچستان و 6 استان کشور، مسئولان محلی و قشرهای مختلف برای حضور در این جشنواره قدردانی کرد.
سرپرست معاونت فرهنگی، هنری، اجتماعی و گردشگری منطقه آزاد چابهار افزود: حضور هنرمندان باعث تحکیم وحدت، گسترش موسیقی و جمع آوری بانک اطلاعاتی هنرمندان بویژه موسیقی دانان می شود.
چاکرزهی گفت: منطقه آزاد چابهار به خوبی در حوزه مسئولیت اجتماعی ورود کرده و با همکاری دانشگاه تهران مسئولیت اجتماعی سازمان ها و شرکت های این منطقه را تدوین کرده است.
وی افزود: بزودی چهار فیلم با رویکرد نشان دادن زندگی نواحی مختلف بلوچستان با حمایت منطقه آزاد چابهار در راستای مسولیت‌ های اجتماعی این منطقه تهیه خواهد شد.
معاون فرهنگی، هنری، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد چابهار ادامه داد: صنایع دستی و هنر سوزن دوزی زنان و مردان بلوچ در صورت توجه می تواند به معرفی آداب و رسوم این منطقه کمک شایانی کند.
چاکرزهی افزود: در راستای مسولیت‌های اجتماعی چهار محور حمایت از صنایع دستی و گردشگری اصیل بلوچستان، حمایت از موسیقی نواحی و سوزن دوزی و حمایت از ساخت فیلم‌ هایی با رویکرد به‌ تصویر کشیدن زندگی اصیل نواحی مختلف بلوچستان را در دستور کار قرار داده ایم.
پژوهشگر موسیقی نواحی ایران نیز در این مراسم گفت: زبان بلوچی از کهن ترین و اصیل ترین زبان های ایرانی است که اگر واژه‌ ای از زبان و گویش بلوچ بمیرد مرگ ایرانی است.
میرجلال ‌الدین کزازی افزود: برای نخستین بار به چابهار سفر کرده ام، هرگز نمی‌ دانستم سرزمینی این گونه به ‌شادی و اصالت در ایران وجود دارد.
کزازی به تحسین زبان بلوچی پرداخت و گفت: از شما می‌ خواهم که با فرزندان خود به زبان بلوچی صحبت کنید و اجازه ندهید این زبان به فراموشی سپرده شود.
پژوهشگر موسیقی نواحی ایران ادامه داد: زبان بلوچی بی ‌همتاست و یکی‌ از ناب‌ ترین زبان قوم‌های ایران است.
اجرای موسیقی حماسی توسط استاد اسحاق بلوچ نسب، اجرای موسیقی از استان لرستان، اجرای رقص محلی سیستان و بلوچستان و رقص محلی کرمانچی، پخش کلیپ ملاکمالان هوت و سخنرانی اساتید برجسته موسیقی حماسی از دیگر برنامه های افتتاحیه این جشنواره بود.
نخستین جشنواره ملی موسیقی حماسی با عنوان «کمالان»با مشارکت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان و با حضور 6 گروه ملی موسیقی حماسی نواحی ایران به مدت سه روز در چابهار در حال برگزاری است.
در این همایش پژوهشگران ملی موسیقی نواحی ایران نظیر استاد هوشنگ جاوید، آرش اوستا، میرجلال‌الدین کزازی، احمد صدری، محمدرضا درویشی و علی اکبر شکارچی و حماسی‌ سرایان و حماسی ‎نوازان، هنرمندان و شخصیت های ملی و استانی از 6 اقلیم کشور حضور دارند.
سید دانیال محبی استاندار سیستان و بلوچستان، غلامرضا مجیدی معاون استاندار و‌ فرماندار شهرستان ویژه چابهار، حسین مسگرانی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی این استان از مهمانان نخستین جشنواره موسیقی حماسی کمالان بودند.

خبرنگار منطقه آزاد چابهار امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.