منطقه آزاد سیستان روابط ایران و افغانستان را بیشتر می کند

  • سه شنبه 13 شهريور 1397 - 18:55
  • چابهار
  • 0 دیدگاه
مشاور رئیس جمهوری و رئیس کمیسیون توسعه اقتصادی فرودگاههای افغانستان در نشست با مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: حمل و نقل کالا بین 2 منطقه آزاد چابهار و سیستان قیمت کالا ها برای انتقال به افغانستان را کاهش می دهد.

به گزارش فرینا، داوود سلطان زوی افزود: چابهار بهترین موقعیت برای ترانزیت کالاهای افغانستان به کشورهای دنیا را دارد و راه اندازی منطقه آزاد سیستان نیز می تواند این روابط را عمیق تر و گسترده تر کند.
سلطان زوی از مهمان نوازی ایرانیان از مردم کشورش قدردانی کرد و گفت: فعال سازی جاده ترانزیتی چابهار ـ میلک هیرمند می تواند به افزایش ترانزیت کالا بین 2 منطقه آزاد کمک کند.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار نیز در این نشست گفت: همزمان با افزایش محدوده فعلی منطقه آزاد چابهار و الحاق بنادر به این منطقه با لایحه ایجاد منطقه آزاد سیستان در مجلس شورای اسلامی نیز موافقت شده است.
عبدالرحیم کردی افزود: با ایجاد منطقه آزاد سیستان پیوند بین منطقه آزاد چابهار و میلک با هر یک از مناطق آزادی که در افغانستان و یا حتی در محدوده های دیگر باشد، می تواند کمک بسیار خوبی برای توسعه و تقویت ارتباطات لجستیکی به لحاظ حمل و نقل و هم از نظر صنعتی بین ایران و افغانستان باشد. 
کردی گفت: منطقه آزاد چابهار یکی از سه منطقه ای است که در سال 1372 در جمهوری اسلامی ایران به تصویب رسید.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: در سالهای اخیر به دلیل توسعه صنعت و فناورِی شکاف های تکنولوژی بین رقبا خیلی کم شد و تمامی شرکت ها به دنبال کاهش هزینه قیمت تمام شده کالاها بودند تا بتوانند در بازارها بمانند.
کردی افزود: در قیمت تمام شده کالاها هزینه حمل و نقل بسیار موثر است و بعد از اهمیت پیدا کردن هزینه حمل و نقل در قیمت تمام شده کالاها، شرکت های بزرگ به دنبال جابجا کردن خطوط تولید و تلاش برای نزدیکی به بازارهای مصرف بوده اند.
وی ادامه داد: در یک مقطع خیلی از خطوط تولید به صورت floating (شناور) روی کشتی ها نصب شده و پس از اخذ سفارش کالا، کشتی ها به سمت بازار مصرف حرکت کرده و در مسیر کالاها تولید می شد. 
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار افزود: این کار باعث استفاده بهینه از زمان و کاهش هزینه حمل و تحویل کالا در نزدیکترین مکان به بازار می شد.
کردی گفت: در یک دهه اخیر موضوعی که بسیار اهمیت پیدا کرده یافتن نقطه بهینه ای برای دسترسی نزدیک با کمترین هزینه به بازار مصرف است.
وی افزود: از زمانی که این موضوع در بین سرمایه گذاران و تولید کنندگان و رقبای بزرگ آنها در دنیا اهمیت پیدا کرده در منطقه خاورمیانه و مناسباتی که بین آسیای میانه، جنوب آفریقا و آسیای شرقی وجود دارد همه شرکت ها به دنبال یک مسیر کوتاه برای دسترسی به مواد اولیه و بازار هدف بودند که دقیقا زمان تبلور و ظهور مناطق جدیدی مثل چابهار در ایران بود. 
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: پروژه های زیربنایی از جمله بندر، راه آهن، استقرار صنایع مادر مثل پتروشیمی و فولاد، ظرفیت سازی برای حمل و نقل و ترانزیت به همت دولت در این منطقه شکل گرفته است.
کردی افزود: با توجه به اهمیت جایگاه چابهار در مسیر بین المللی ترانزیت، در سیاست های کشور مسیر توسعه شرق مورد توجه قرار گرفته است.
وی ادامه داد: این مسیر که برای دسترسی به کشورهای شمال ایران، آسیای میانه و افغانستان به عنوان یک مقصد و برنامه راهبردی مطرح بوده در سند توسعه محور شرق برنامه ریزی شده است.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: مسیر ترانزیت جاده ای هم اینک با ظرفیت ترانزیت بیش از 2 میلیون تن بار در حال بهره برداری است.
کردی افزود: تلاش شده تا زیرساخت های لازم از جمله آب، برق، فرودگاه، بندر و راه آهن همزمان در چابهار توسعه پیدا کند.
وی گفت: در ارتباط با فرودگاه چابهار می توان گفت که 2 فاز در حال توسعه داریم در فاز نخست ایجاد ترمینال برای یک میلیون مسافر در فرودگاه فعلی و فاز دوم ایجاد یک شهر فرودگاهی در چابهار است.
به گزارش ایرنا، محمد داوود سلطان زوی مشاور رئیس جمهوری و رئیس کمیسیون توسعه اقتصادی فرودگاههای افغانستان و هیات همراه روز/دوشنبه/پس از ورود به فرودگاه کنارک در جنوب سیستان و بلوچستان مورد استقبال مدیر عامل منطقه آزاد چابهار، استاندار سیستان و بلوچستان، فرماندار و مسئولان محلی قرار گرفت.
احمد هارون نجم پور مستشار وزیر مختار سفارت جمهوری اسلامی افغانستان در تهران، عبدالجابر انصار وابسته تجاری سفارت افغانستان در تهران و محسن پیرداد کارشناس مناطق ویژه دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد مشاور رئیس جمهوری و رئیس کمیسیون توسعه اقتصادی فرودگاههای افغانستان را در سفر به چابهار همراهی کردند.
این هیات در سفر 2 روزه پس از بازدید از ظرفیت های اقتصادی، تجاری و طرح توسعه اسکله های شهید بهشتی و شهید کلانتری و نشست با مدیرکل سازمان بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان به تهران عزیمت خواهد کرد.
بازدید از منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان و منطقه آزاد فرودگاه امام خمینی (ره) از دیگر برنامه های این هیات کشور افغانستان به ایران است.

خبرنگار منطقه آزاد چابهار امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.