توسعه متوازن جزیره، دستاورد ارزنده منطقه آزاد قشم

در حضور معاون رییس جمهور تفاهم نامه همکاری سازمان توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری و سازمان منطقه آزاد قشم به امضاء رسید.

به گزارش فرینا، سید ابوالفضل رضوی در این مراسم با تاکید بر ویژگی های یگانه این منطقه بویژه در حوزه روستاها گفت: بازدیدهای انجام شده از روستاهای جزیره قشم در روز گذشته، بیانگر رضایت مردم از برنامه های توسعه ای سازمان منطقه آزاد قشم و روند رو به رشد حل مشکلات روستایی بود.
رضوی که با هدف بازدید از مراحل توسعه مناطق روستایی جزیره به قشم سفر کرده، افزود: توسعه مناطق روستایی بویژه در حوزه گردشگری و صنایع شیلاتی از دستاوردهای ارزنده حضور حمیدرضا مومنی به عنوان مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم می باشد.
وی ضمن تقدیر از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم، معاونین و مدیران این سازمان بابت همسویی برای گسترش توسعه متوازن در سطح جزیره قشم، گفت: جزیره قشم منطقه آزادی منحصربفرد در بین مناطق آزاد کشور است که دارای میراث فرهنگی، طبیعی و سرمایه های انسانی ارزنده ایی می باشد.
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری تسهیل و کاهش بروکراسی اداری برای مردم در سازمان منطقه آزاد قشم را امری مشهود دانست و افزود: توسعه امری است منظم، با برنامه و هدفدار، مشارکتی، مستمر و پویا است که به منظور بهبود کمی و کیفی زندگی افراد جامعه به انجام می رسد و می توانم بگویم فعالیت ها و نتایج کار حمیدرضا مومنی به عنوان مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم بیانگر تحقق تعریف درست این امر است.
رضوی از جنگل های حرا، تنگه چاهکوه و دره ستاره ها به عنوان ظرفیت هایی خارق العاده این منطقه یاد کرد و گفت: سرمایه گذاری و توسعه گردشگری در این سه ژئوسایت به تنهایی می تواند تامین کننده اعتبارات و نیازهای مالی جزیره باشد.

پتانسیل جزیره قشم در بی نیازی از اعتبارات ملی
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری افزود: آماده ام تا به عنوان مشاور توسعه روستایی منطقه آزاد قشم بدون دریافت هیچ حقوقی با تیم همگرا و موفق سازمان منطقه آزاد قشم، جزیره را یک منطقه بی نیاز از اعتبارات ملی تبدیل کنیم.
رضوی با ارائه چند پیشنهاد به منظور توسعه بیشتر در منطقه آزاد قشم گفت: ایجاد یک مرکز تسهیل گری و مشاوره در منطقه آزاد قشم برای کارآفرینان و سرمایه گذاران، همچنین راه اندازی  یک مجموعه گردشگری و نمایشگاه صنایع دستی به عنوان مرکز معرفی صنایع دستی کشور و جزیره در منطقه آزاد قشم می تواند به ابعاد اقتصادی و گردشگری جزیره رنگ تازه ایی ببخشد.
وی بر توجه به حوزه برندینگ و  صادرات صنایع دستی تاکید کرد و افزود: در حوزه گردشگری می توان با طراحی زیبا، تنوعی که در غذاهای بومی وجود دارد، معرفی صنایع دستی ویژه و جالب توجه، سرمایه گذاری دربخش جذابیت های طبیعی جزیره سرمایه های مردمی و خدادادی را در مسیر تولید ثروت و اشتغال به کار گرفت.

جزیره قشم منطقه ای نمونه در مهاجرت معکوس و اشتغالزایی روستایی
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری از جزیره قشم به عنوان منطقه ای نمونه در مهاجرت معکوس و اشتغالزایی روستایی یاد کرد و افزود: جزیره قشم به عنوان یک منطقه آزاد در این زمینه بسیار قوی عمل کرده است.

رضوی با اشاره به سهم استان هرمزگان از اعتبارات روستایی گفت: سهم استان هرمزگان از این اعتبارات بر اساس شاخص هایی مانند معکوس درآمد روستایی، جمعیت روستایی استان و جمعیت بیکار روستایی استان، 3.5 درصد و مبلغی بالغ بر 41 میلیارد و 200 میلیون ریال است.
وی ادامه داد: هر استانی بر اساس جمعیت روستایی شهرستان و نرخ بیکاری در روستا این سهمیه را تقسیم بندی کرده و به شهرستان ها تزریق می کند. جدا از سهمیه استانی مذکور، این نهاد در بخش تامین تسهیلات وام از بانک سینا با کارمزد هشت درصد در خدمت مردم این منطقه هستیم.

تسهیل در دریافت وام های بانکی برای روستاییان جزیره
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری به زمان برگشت مبلغ وام های پروژه های توسعه روستایی اشاره کرد و افزود: این زمان بسته به نوع پروژه می تواند تا سه سال دوره تنفس داشته باشد.
رضوی در مورد تضمین های وام بانکی نیز گفت: به دلیل مشکلاتی که در بحث سند زمین های روستایی قشم وجود دارد با رایزنی هایی که مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در این خصوص داشته، امید است به زودی مشکل سندها حل شود.  
وی ادامه داد: متقاضیان فاقد سند ملکی می توانند تا مبلغ دو میلیارد ریال را به صورت سفته به عنوان تضمین وام در اختیار بانک مربوطه قرار دهند و این رقم برای زنان سرپرست خانوار مبلغ دو میلیارد و 500 میلیون ریال است.
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری از محل اجرای پروژه و ماشین آلات موجود برای اجرای پروژه به عنوان وثیقه های دیگر مورد قبول بانک برای دریافت وام، نام برد و افزود: امیدواریم با همکاری که در بین مجموعه سازمان منطقه آزاد قشم و جامعه محلی وجود دارد و پس از امضای این تفاهم نامه مراحل توسعه مناطق روستایی جزیره با سرعت بیشتری همراه شود.
بنا به این گزارش، جلسه عقد تفاهم نامه همکاری معاونت توسعه روستایی رییس جمهوری و سازمان منطقه آزاد قشم با حضور سید ابوالفضل رضوی معاون توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری، حمیدرضا مومنی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد و علیرضا نصری فرماندار شهرستان و سایر مسوولان سازمان منطقه آزاد قشم در سالن مرکز بین المللی رشد امضا شد.

برچسب ها : منطقه آزاد قشم
آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.