پیوند تاریخی میراث دریایی قشم و بندرکُنگ

رئیس اداره میراث فرهنگی اداره کل کردشگری سازمان منطقه آزاد قشم از برگزاری نشست مشترک و اجرای مراسمی با حضور میراث بانان خلیج فارس در موزه دریانوردی بندر کُنگ به مناسبت روز مردم شناسی خبر داد.

به گزارش فرینا، عبدالرضا دشتی زاده گفت: دریانوردان پیشکسوت جزیره قشم و بندر کُنگ با هدف انتقال تجربیات حوزه میراث دریایی و تاریخی این دو منطقه، با یکدیگر دیدار کردند و به اجرای مراسم آیینی پرداختند.
دشتی زاده افزود: در این مراسم که به مناسبت روز مردم شناسی در محل موزه دریانوردی بندرکُنگ برگزار شد، بیش از 30 دریانورد پیشکسوت قشمی با دریانوردان بندر کُنگ آشنا شده و با اجرای مراسم بادبان کِشی که قدمتی بیش از 500 سال دارد و با ستایش پیامبر و ائمه همراه است بر تاریخ کهن این حرفه تاکید ورزیدند.
به گفته رئیس اداره میراث فرهنگی اداره کل گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم ، بندر تاریخی کُنگ و جزیره قشم در خلیج فارس از قدیم الایام تا کنون مناسبات فرهنگی و اقتصادی وسیعی با همدیگر داشتند.
دشتی زاده افزود: نوع تامین معیشت و شرایط جغرافیایی مشترک، باعث شده این دو منطقه در زمینه فعالیت های اقتصادی از جمله دریانوردی و لنج سازی از دیرباز با یکدیگر تبادل فرهنگی داشته باشند.
وی ادامه داد: دریانوردان بندرکنگی پس از انجام سفرهای دریایی، لنج های خود را به مدت چند ماه و برای تعمیر و آماده سازی مجدد به بنادر جزیره قشم می بردند.
رئیس اداره میراث فرهنگی سازمان منطقه آزاد قشم گفت: آشنایی با حرفه دریانوردی در زمان گذشته و حال جزیره قشم و بندر کُنگ، سبک زندگی و انتقال تجربیات در این حرفه از موضوعات مطرح شده در نشست مشترک در موزه مردم شناسی بندر کُنگ بود.
شایان ذکر است در این نشست، مسئولان شهرداری قشم، مرکز پژوهشی شورای شهر قشم، دهیاری لافت وگوران، ژئوپارک جهانی قشم و مسئولان شهرداری بندر کُنگ حضور داشتند.
موزه مردم‌شناسی و دریانوردی بندرکُنگ باهمت افراد خیر، ناخداها و جاشوهای این بندر تأسیس‌شده و در آن وسایل و نقشه‌های دریانوردی به معرض نمایش گذاشته شده است.
جزیره قشم و بندرکُنگ در فاصله 120 کیلومتری از هم در جنوب کشور قرار دارند و در زمینه دریانوردی از تاریخی کهن برخوردار هستند.

برچسب ها : منطقه آزاد قشم
آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.